שחזור שד: מהי אונקופלסטיקה?

(1)
לדרג
תוכן מקודם

אונקופלסטיקה היא שיטת שחזור שד, המאפשרת לנשים שעברו כריתה מלאה או חלקית ליהנות מתוצאה אסתטית ומוצלחת. כיצד מתבצע הניתוח ומהו משך ההחלמה הנדרש? להלן המידע החיוני בנושא

חברות ביטוח
1-800-400400

סרטן השד הוא אחד מסוגי הסרטן השכיחים ביותר בקרב נשים בעולם המערבי. בישראל מאובחנים מידי שנה כ-5,500 מקרים חדשים, כ-4,900 מהם הם גידולים פולשניים. "במקרה שהגוש הסרטני אכן אובחן בביופסיה ויש צורך בהסרתו, יתכנו מספר סוגי כריתה בהתאם לסוג הגוש ולמצב התפשטותו: כריתת שד מלאה, כריתת שד משמרת, כריתת שד משמרת פטמה וכריתה חלקית של השד שבה מוציאים חלק עד רבע ממנו, מה שמותיר אופציה לשחזור עתידי באמצעות הרקמות של השד עצמו", מסביר ד"ר יעקב פרנד, פלסטיקאי בכיר ב"מאוחדת", ומנהל היחידה לכירורגיה פלסטית ב"וולפסון".

אילוסטרציה/שאטרסטוק/ניתוח כירורגי

פרופ' פרנד מפרט לגבי הטיפול בשיטת האונקופלסטיקה:

מהי אונקופלסטיקה?

"מדובר בגישה ניתוחית המשלבת ניתוח אונקולוגי של השד ע"י כירורג שד, בשילוב ניתוח משחזר, המיישם טכניקות מהכירורגיה האסתטית המבוצע ע"י כירורג פלסטי. בניתוח אונקופלסטי למעשה מסירים את הגוש הממאיר מהשד, ומיד לאחר מכן, מבצעים שחזור של השד ע"י העברה של רקמה מאזור של 'עודף' לאזור של מחסור, באמצעות טכניקה של הרמה או הקטנת שדיים. במקביל, מבצעים ניתוח הכולל הרמה או הקטנה בשד הבריא לצורך קבלת סימטריה".

למי מתאים שחזור מהסוג הזה?

"ניתוח אונקופלסטי מתאים למטופלות העומדות בקריטריונים האונקולוגים לשם כריתה חלקית של השד (למפקטומיה), עם שד גדול או בינוני וצנוח, ובהנחה שלאחר כריתת הרקמה הגידולית תיוותר מספיק רקמת שד לצורך עיצוב השד".

מהי מטרת השחזור?

"המטרה היא להשיג תוצאה של שד התואם לגיל, שנתון פחות לנזקי קרינה (אם יש בהם צורך), תוך השגת תוצאות ארוכות טווח מצוינות, הנשמרות שנים רבות וללא צורך בתיקונים עתידיים".

כיצד מתבצע הניתוח?

"לאחר בדיקת המטופלת ע"י צוות רב תחומי, היא מופנית לסימון הגוש הממאיר בממוגרפיה, ובהתאם לסוג הגידול תסומן בלוטת הזקיף (בלוטת הלימפה הראשונה אשר מנקזת את אזור הגידול).

הניתוח עצמו מתבצע בהרדמה כללית, כאשר כירורג השד כורת את הגוש הממאיר, תוך כדי הקפדה על 'גבולות ביטחון', בהתאם לסימון. לאחר מכן הכירורג הפלסטי משחזר את השד לפי כללי הרמה או הקטנת שדיים, הכוללים: כריתת עודפי עור, מיקום מחדש של הפטמה והעטרה וכריתת עודפי רקמת השד הבריא לצורך קבלת סימטריה.

אילוסטרציה/שאטרסטוק/שזחור שד

מה כולל תהליך ההחלמה?

"ההחלמה מהניתוח מהירה. בדרך כלל המטופלת נשארת להשגחת לילה בבית החולים.

חזרה לתפקוד מלא תתאפשר תוך 3-5 ימים ופעילות ספורטיבית ניתן לבצע תוך יומיים עד שלושה".

האם שחזור שד מהווה מכשול כלשהו באיתור סרטן שד עתידי?

"שחזור שד מסוג זה אינו מהווה מכשול לגילוי סרטן עתידי".

אילו סוגי שחזור נוספים קיימים?

באופן כללי, ניתן לבצע שחזורים בעזרת מותחנים ומשתלים, או לחלופין בעזרת רקמות הגוף (אותולוגיות – מתלים)".

פעולת שיקום שם הינה פעולה אסטטית שתישאר איתך לכל החיים. מקצועיות הרופא/ה המשקם/ת היא קריטית לפעמים לא פחות מפעולת הרופא אשר מסיר את הגידול.

מבוטחות בביטוח בריאות פרטי של AIG זכאיות לבחור גם את הרופא שיסיר את הגידול וגם לבחור את הרופא המנתח שיבצע את השיקום.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום