עוברים לשעון קיץ: איך להכין את הילדים?

(22)
לדרג

בלילה שבין חמישי לשישי נזיז את מחוגי השעון שעה אחת קדימה, ונעבור לשעון קיץ. בימים שבהם משבר הקרונה שבר לכולנו את השגרה, חשוב עוד יותר לנסות לייצר סדר עם המעבר לשעון חדש. איך עושים את זה?

מאת: לאה שטרן

כמבוגרים, אנחנו כבר מתורגלים במעבר משעון חורף לשעון קיץ, והבדל של שעה אינו מהותי עבורנו. אולי אנחנו אפילו מתבאסים שיש לנו שעה אחת פחות לישון בליל המעבר. אבל, לילדים צעירים השינוי יכול להיות משמעותי ומבלבל, בעיקר בשעות הערב, ולכן רצוי שניערך בצורה נכונה לקראת המעבר על מנת להקל עליהם. אז למרות שכרגע הילדים בחופשה כפויה בגלל הקורונה, וממילא לא קמים בבוקר למסגרות – חשוב לנסות ולייצר להם מעבר קל לשגרה החדשה ובכך לפגוע פחות בהרגלי השינה שלהם ובסדר היום שאתם מנסים לנהל בבית בימים של חוסר שגרה.

הקראת סיפור יכולה לסייע כאשר יש לילדים קושי להירדם. צילום: שאטרסטוק

הנה מספר עצות שיוכלו לסייע לקראת המעבר:

  • הקדמת שעת השינה – מאחר ויש סיכוי שהילדים יתעוררו מאוחר יותר בבוקר, רצוי להקדים במעט את שעת ההשכבה, בימים שלפני הזזת השעון. כך נספק להם את מספר השעות המומלץ עבור כל ילד בהתאם לגילו. בצורה זו גדלים הסיכויים שהיה קל יותר להעיר את הילד, הוא לא יהיה עייף ויוכל להתנהל כרגיל במהלך שגרת הבוקר.
  • קשה להירדם – יתכן ולילדים יהיה מאתגר יותר להירדם. כדאי להיות אמפטיים לקושי זה, ולנסות לייצר אווירה נעימה ומרגיעה. נוכל להחשיך את החדר, לדבר ברוגע. לעיתים בובה או הקראת סיפור יכולים לסייע. נהיה רגישים למצב הרוח של הילד ונסייע לו לחזור להרגלי השינה הקבועים שלו.
  • קשה בבוקר – יש סיכוי שהילדים יתעוררו שעה מוקדם יותר, מכוח ההרגל. במצב כזה, מומלץ לנסות ולהשיבם למיטה ולא לאפשר להם "להתחיל את היום" כרגיל, על מנת לאפשר להם להתרגל אל שעת הקימה החדשה.
  • ביום שאחרי – עבור ילדים שהתעוררו מוקדם יותר, יש סיכוי שיתעייפו מוקדם מבדרך כלל. לכן, היו עירניים ונסו לסיים את מטלות הערב מוקדם יותר, על מנת למנוע מצב של "אובר" עייפות העלול להתבטא גם בחוסר סבלנות ובכי של הילדים, ולשבש את כל התנהלות הערב.
  • תיווך מציאות – לילדים בוגרים נסביר על השינוי שיתרחש. ניתן לכוון איתם ביחד מחדש את השעונים בבית, כדי להפוך את השינוי לקונקרטי ומובן עבורם. באופן כללי זאת הזדמנות נהדרת להסביר על ההבדל בין שעון חורף לקיץ ועל המשמעות שלו בכל תחומי החיים. אם הילדים שלנו כבר בוגרים וטרם יודעים לקרוא שעון, אפשר לנצל את המעבר (ואת שעות הפנאי המרובות ביחד איתם בצל הקורונה) וללמד אותם לקרוא שעון.
  • עקביות – ככל שנקפיד על שגרת השכמה והשכבה, ככל שסדר הפעולות יחזור על עצמו מדי יום, באותה התנהלות ובאותם זמנים, כך נאפשר לילדינו להתאקלם לשגרה החדשה.

את לנצל את מעבר השעון ואת הזמן הפנוי כדי ללמד את הילדים לקרוא שעון. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: כמבוגרים, אין השפעה משמעותית למעבר לשעון קיץ. עם זאת, ילדים יכולים להיות מושפעים יותר מהמעבר. ככל שנתכונן מראש ונהיה מודעים לפעולות הנחוצות בימים שלאחר המעבר, כך יהיה קל לילדים שלנו להסתגל לשעון הקיץ.

לאה שטרן - מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום