נגיף הקורונה: האם השמנת יתר מסכנת אתכם?

(6)
לדרג
תוכן מקודם

מחקר שפורסם לאחרונה: נגיף הקורונה קטלני במיוחד בקרב קשישים ובקרב אנשים הסובלים ממחלות רקע הקשורות בהשמנת יתר, כמו סוכרת, יתר לחץ דם ובעיות לב. דוחים את הדיאטה כבר שנים? אולי הקורונה תדרבן אתכם

רופא כללי
077-2311041 (מספר מקשר)

ד"ר מייקל אוסטרהולם (Osterholm Michael) הוא מומחה לבריאות הציבור מאוניברסיטת מיניסוטה בארצות הברית, שחזה את התפרצות המגיפה הנוכחית של הקורונה כבר לפני 15 שנה. בראיון מקיף לרשת CNN, הוא הסביר השבוע שבמדינות מערביות בעולם - בהן יש שיעורי השמנת יתר גבוהים במיוחד - צפוי שיעור תמותה גבוה יותר מהמגיפה בהשוואה לסין.

לדבריו, הסיבה נעוצה בכך שאחד מגורמי הסיכון המובהקים לתסמונת נשימה מצוקתית - שנחשבת לתוצאה החמורה ביותר מהדבקה בנגיף הקורונה - הוא השמנת יתר. בישראל, יותר ממחצית האוכלוסייה סובלת מעודף משקל והשמנת יתר. הנתונים בישראל, שנמצאים בעלייה מתמדת גם בהשוואה למדינות רבות ב-OECD, הם נתונים מדאיגים במיוחד.

 

במדינות שבהן יש שיעורי השמנת יתר גבוהים במיוחד - צפוי שיעור תמותה גבוה יותר מהמגיפה. צילום: שאטרסטוק

מה שיעור ההדבקה בקורונה נכון להיום? מה מידת הקטלניות של הנגיף?

עד כה (22.3) דווח על למעלה מ-201 אלף בני אדם שחלו בקורונה ולמעלה מ-13 אלף נפטרים. עם זאת, על אף שווירוס הקורונה עובר במהירות בין בני אדם, רק אחוז קטן מהנדבקים מפתח מחלה חמורה, ואחוז קטן אף יותר עלול למות מהמחלה.

על פי הנתונים של ארגון הבריאות העולמי והמכון הלאומי לאלרגיה ומחלות מדבקות בארצות הברית, קשישים ואנשים עם מחלות רקע - כגון סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, בעיות נשימה והשמנת יתר - נמצאים בסיכון גדול לסבול מסיבוכים של המחלה.

 

האם כבר יש מחקרים בנוגע להשפעת מחלות רקע על קורונה?

המחקר הראשון הגדול שנערך בנוגע לנגיף הקורונה ומחלות רקע, פורסם לאחרונה בכתב העת המדעי JAMA. במחקר זה, ניתחו החוקרים בסין את נתוניהם של 1,509 מטופלים מרחבי המדינה שנדבקו בנגיף.

החוקרים בדקו כיצד מחלות הרקע השפיעו על הסיכון לאשפוז בטיפול נמרץ, לחיבור למכונת הנשמה או חלילה למוות. לאחר שקלול של גורמים מסוימים (גיל, עישון וכו'), מצאו החוקרים כי ל-400 מטופלים, עם לפחות מחלת רקע אחת נוספת - מחלת לב, סוכרת, יתר לחץ דם, מחלת ריאה חסימתית, מחלת כליות כרונית, הפטיטיס B וסרטן - היה סיכון גבוה ב-79% לאשפוז בטיפול נמרץ, לטיפול במכונת הנשמה או למות. בנוסף, 130 מהמטופלים שסבלו משתי מחלות רקע או יותר, היו בסיכון פי 2.5 לסבול מסיבוכים או תמותה.

מהן מסקנות המחקר?

החוקרים הסיקו מתוצאות המחקר כי השמנת יתר ומחלות רקע הנלוות להשמנת יתר, מחמירות את הסיכונים כתוצאה מהדבקה בנגיף. ד"ר אנתוני פאוצ'י, ראש המכון האמריקאי לאלרגיות ומחלות מדבקות, אמר בימים האחרונים: "זה כל כך ברור שאלה שחלו בצורה קשה ואלה שנפטרו כתוצאה מסיבוכי הקורונה הם קשישים ואנשים עם מחלות רקע, כגון סוכרת, השמנת יתר, לחץ דם גבוה, מחלות לב וריאות. אם בוחנים את הנתונים, קבוצות הסיכון מאוד מאוד ברורות".

כיצד נתוני המחקר מתיישבים עם ידע מדעי קודם בנוגע לנגיפים קטלניים כגון SARS או MERS, המשתייכים אף הם למשפחת נגיפי הקורונה?

הנתונים של המחקר הסיני הנוכחי מתיישבים עם מה שכבר ידוע לגבי וירוסים אחרים התוקפים את מערכת הנשימה - כגון שפעת העופות, ונגיפי ה-SARS וה-MERS המשתייכים למשפחת נגיפי הקורונה.

כולם מתבטאים באופן חמור יותר במטופלים עם מחלות רקע. מניתוח נתוני 44,672 מטופלים, המרכז הסיני לבקרת מחלות ומניעתן הגיע למסקנה כי אחוז התמותה מקורונה של חולים ללא מחלות נלוות עמד על 0.9%. זאת, בהשוואה ל-10.5% מקרב חולים עם מחלות לב, 7.3% מקרב חולי הסוכרת, 6.3% מקרב החולים במחלות ריאה כרוניות, 6% בקרב בעלי יתר לחץ דם ו-5.6% מקרב חולי הסרטן. רוב מחלות הרקע האלה קשורות באופן ישיר גם להשמנה. חשוב לציין כי גם כאשר מחלת הרקע נמצאת באיזון (למשל, סוכרת) החולה עדיין נחשב בקבוצת סיכון.

 

האם טיפול במחלות רקע, כגון השמנת יתר, עשוי לשפר את סיכויי ההתמודדות עם הקורונה?

השמנת יתר נחשבת כיום מגיפה עולמית. כרבע מהאוכלוסייה בישראל (כ-2 מיליון איש) מתמודדת עם הבעיה. אנשים שסובלים מהשמנת יתר לרוב גם מתמודדים עם מחלות נלוות, כגון: סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, בעיות נשימה וכו'.

ממסקנות המחקר הסיני עולה כי במצב אקוטי של הדבקה בנגיף הקורונה, נדרש צוות מומחים רב-תחומי, לטיפול במחלות הרקע הנלוות להדבקה.

המלצה זו דומה ברוחה למסקנות ממחקרים קודמים, התומכות בכך שבאוכלוסייה הנמצאת בסיכון גבוה - ובכלל זה הסובלים מהשמנת יתר - יש צורך בליווי צמוד וארוך טווח, המספק להם מערכת תמיכה מותאמת אישית.

חשוב לזכור, כי השמנת יתר היא מחלה. הטיפול במחלה צריך לכלול מעורבות ומעקב צמוד, אחרי כל מטופל באופן אישי, על ידי צוות מומחים רב תחומי, בהובלת רופא המתמקצע בתחום הטיפול בהשמנת יתר. גישה זו נחשבת גישה אופטימלית, לשם השגת ירידה משמעותית וארוכת טווח במשקל.

השמנת יתר ומחלות רקע הנלוות להשמנת יתר, מחמירות את הסיכונים כתוצאה מהדבקה בנגיף. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: לאור המחקרים, נראה כי ירידה במשקל בהחלט יכולה לתרום לירידה משמעותית ברמות הסיכון להדבקה במחלות ויראליות ולהפחתה בשיעור הסיבוכים הנלווים המקרים של הדבקה.

 

ד"ר רז הגואל הוא מומחה ברפואת משפחה ומנהל "המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה".

  • צור קשר
המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה- ד"ר רז
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום