כאב במפרק הירך: טיפול שמרני או ניתוח?

(26)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מכאבים במפרק הירך הפוגעים לכם באיכות החיים? לרוב ניתן להסתפק בטיפול שמרני: נוגדי דלקת, סטרואידים, פיזיותרפיה או טיפול חדשני בטסיות דם שאינו כלול בסל הבריאות. בחלק מהמקרים, יש לשקול ניתוח החלפת מפרק

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-2306947 (מספר מקשר)

מפרק הירך הוא אחד המפרקים המרכזיים בגוף האדם. מפרק זה עומד בעומסים רבים ועלול להיות מקור לכאבים שונים, הנגרמים כתוצאה מסיבות שונות. ברוב המקרים, מדובר בכאב עמום סביב החלק העליון של הירך ואזור העכוז. עם זאת, פעמים רבות מתקשה המטופל למקם בדיוק את מקור הכאב.

לעיתים יתלונן המטופל דווקא על כאבי גב, שלתחושתו מקרינים לאזור הירך, ויישלח לאבחון בעיות של עמוד שדרה (כגון: בלט דיסק), אך בחלק לא קטן מהמקרים, אותם כאבים שזוהו ככאבי גב, נובעים למעשה כתוצאה מבעיה כלשהי במפרק הירך.

 

רוב המקרים, מדובר בכאב עמום סביב החלק העליון של הירך ואזור העכוז. צילום: שאטסרטוק

מהן הבעיות השכיחות ביותר במפרק הירך?

קיימות שלוש בעיות מרכזיות הגורמות לכאבים במפרק הירך:

 

שינויים שחיקתיים של המפרק: שחיקה של הסחוס במפרק הירך, הנקראת גם אוסטאוארטריטיס של מפרק הירך. השחיקה עלולה להתפתח כתוצאה מהגיל או כתוצאה מעומסים המופעלים על המפרק, וגם בשל סיבות מבניות הגורמות להתחלקות לא סימטרית של העומס המופעל על המפרק.

טרוכנטריק בורסיטיס: דלקת בחלק החיצוני של מפרק הירך, עלולה להיגרם בעקבות פעילות פיזית או ספורטיבית נמרצת, ולעיתים גם ללא כל סיבה נראית לעין.

קרע בגיד: בדרך כלל בשריר העכוז או באחד הגידים האחוריים-צידיים של הירך (גלוטאוס מדיוס/גלוטאוס מינימוס), המתבטא אף הוא בעיקר בכאבים בחלק החיצוני של מפרק הירך. פעמים רבות נוצר קרע בגיד, בעקבות חבלה או טראומה, וכן בעקבות היחלשות של השרירים הנוצרת עם הגיל או לאחר מצב דלקתי מתמשך.

 

כיצד ניתן לאבחן מהו הגורם לכאבים במפרקי הירכיים?

האבחון מתחיל בבדיקה קלינית של הרופא, תשאול של המטופל בנוגע לכאבים מהם הוא סובל והמגבלות התנועתיות עמן הוא מתמודד, תוך כדי מישוש והנעת המפרק. הידע של הרופא באנטומיה של מפרק הירך והיכרותו עם אופיין של הבעיות השונות ושל הכאבים המתלווים לבעיות, עשויים לסייע לרופא להבין מהו הכיוון הנדרש להמשך הבירור. על פי הצורך, ניתן לבצע הדמיית אולטרסאונד או MRI.

 

כיצד מטפלים בבעיות הקשורות למפרקי הירכיים?

באופן כללי, ניתן לחלק את הטיפול בבעיות הקשורות למפרקי הירך לטיפול שמרני או טיפול פולשני. הטיפול תלוי בחומרת המצב ובדרגת הסבל של המטופל. תינתן תמיד עדיפות לטיפול שמרני כקו ראשון של טיפול, במידת האפשר. במקרה שהמצב חמור מלכתחילה או שהטיפול השמרני אינו מוביל לשיפור, יומלץ על טיפול פולשני.

בבעיות הקשורות לשחיקה של הסחוס, הטיפול השמרני כולל טיפול אנטי דלקתי על ידי נטילת כדורים או על ידי הזרקת סטרואידים לתוך המפרק, תחת הדמיית אולטרסאונד. הטיפול הפולשני, הכולל ניתוח להחלפת המפרק, יומלץ כאשר השחיקה רבה ובלתי הפיכה, וכאשר כל אפשרות טיפולית אחרת אינה עוזרת להקל על הכאבים או לשפר את התנועתיות של המפרק.

בתהליכים דלקתיים, כגון: טרוכנטריק בורסיטיס, הגישה המומלצת היא לרוב שמרנית, וכוללת טיפולים אנטי דלקתיים באמצעות הזרקות, הנמצאות בסל הבריאות, ופיזיותרפיה. לאחרונה החלו להירשם תוצאות חיוביות לאחר טיפולי PRP, הכוללים הזרקה של פלזמה עשירה בטסיות דם, המופקת מדמו של המטופל עצמו, לאזור המפרק. טיפולים אלה אינם כלולים בסל הבריאות, אך ניתן לקבל אותם באופן פרטי.

במקרים בהם מדובר בקרע בגיד, הטיפול השמרני כולל טיפול תרופתי, פיזיותרפיה ואף טיפולים אלטרנטיביים, כגון: דיקור סיני או רפלקסולוגיה, שלא נועדו לרפא את הקרע, אלא להפחית את עוצמת הכאב ולאפשר לאזור להחלים מעצמו. כשמדובר בקרע חמור או כשהטיפול השמרני אינו עוזר להקלה בכאב, יומלץ על סגירת הקרע באופן כירורגי.

 

כאשר השחיקה רבה ובלתי הפיכה יומלץ על ניתוח להחלפת המפרק. צילום: שאטרסטוק

האם הטיפולים יחזירו את טווח התנועה המלא שהיה למטופל?

מידת החזרה לטווח תנועה מלא תלויה בסוג הבעיה ובמידת חומרתה. בתהליכים דלקתיים שדרגת החומרה שלהם נמוכה, טיפול בנוגדי דלקת, פיזיותרפיה והזרקות, עשוי לרפא לחלוטין את הכאבים ולהחזיר את החולה לטווח תנועה מלא.

עם התקדמות האמצעים הטכנולוגיים בעולם הרפואה, גם הטיפולים הכירורגיים בסחוס שחוק מתקדמים, ומאפשרים לאדם שעבר החלפת מפרק ירך להתקרב לטווח התנועה הטבעי שלו ולהתנהל כמעט ללא מגבלה. עם זאת, חשוב לזכור כי במסגרת הניתוח מושתל מפרק מלאכותי בירך המטופל, השונה מהמפרק הטבעי. לכן, תמיד עלולה להיווצר מגבלה תנועתית מסוימת.

גם כשמדובר בקרע בגיד, ניתן לחזור לתנועתיות מלאה. אם הקרע קטן וניתן לתפור אותו בניתוח ולשחזר את השלמות והרציפות של הגיד, אזי גם המפרק יחזור לתפקד כרגיל. לעומת זאת, אם מדובר בקרע חמור יותר, שאינו מאפשר שחזור מלא של שלמות הגיד, עלולה להישאר מגבלה תנועתית מסוימת, המלווה בכאבים מסוימים.

 

לסיכום: כאבים במפרק הירך מלווים בדרך כלל במגבלות תנועתיות. כאבים אלה נובעים בעיקר משלושה גורמים: שחיקה של הסחוס במפרק הירך, דלקת של מפרק הירך או קרע באחד הגידים המחברים את השרירים למפרק הירך. הטיפול בבעיות אלה, יתחיל לרוב מטיפול שמרני, אך בחלק מהמקרים, בעקבות אי הצלחה של קו הטיפול הראשון, יומלץ לעבור לטיפול כירורגי.

 

ד"ר סמיון קרסניאנסקי הוא רופא בכיר, מומחה לאורתופדיה.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום