האם טראומה בילדות מעלה את הסיכון לדמנציה?

(0)
לדרג

חוויות קשות בגיל הילדות, כמו אלימות במשפחה, התעללות גופנית או נפשית ואובדן הורה, עלולות לגרום לפגיעה נפשית בטווח הארוך - אך האם יש להן השלכות נוספות? מחקר חדש בדק את הקשר בין טראומות בילדות לבין מחלת הדמנציה

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

האם לחוויות קשות מתקופת הילדות יש השפעה על בריאותנו בעתיד? מחקר חדש שנערך ביפן ביקש לבדוק האם יש קשר בין טראומה בגיל הילדות לבין הסיכון להתפתחות דמנציה בגיל מבוגר.

תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

מה כלל המחקר?

מדגם המחקר כלל למעלה מ-17,000 משתתפים בגילאי 65 שנים ומעלה, שנולדו לפני שנת 1948 וגדלו במהלך ולאחר מלחמת העולם השניה. המשתתפים מילאו בתחילת המחקר שאלון להערכת חוויות שליליות במהלך הילדות, כולל מות הורה, גירושין, מחלה פסיכיאטרית באחד ההורים, אלימות במשפחה, התעללות גופנית, הזנחה פסיכולוגית והתעללות נפשית. הסיכון המוגבר נותר גם לאחר תקנון למאפיינים סוציו-דמוגרפיים בבגרות, מערכת יחסים, הרגלי בריאות ומצב בריאותי.

במרבית המשתתפים במחקר (63%, 10,968 משתתפים) לא תועדה חשיפה לאחת החוויות השליליות בילדות, בכשליש מהם (29.5%, 5,129 משתתפים) תועדה חוויה שלילית יחידה, ובחלק קטן מהמשתתפים (5.5%, 964 משתתפים) תועדה חשיפה לשתי חוויות שליליות, או יותר (2%, 351 משתתפים).

חוויות טראומטיות בילדות מגבירות את הסיכון לדמנציה. צילום: שאטרסטוק

מה עולה מן הנתונים?

מניתוח הנתונים עלה כי בקרב אלו עם היסטוריה של למעלה משתי חוויות שליליות בתקופת הילדות תועד סיכון גבוה כפליים לאבחנה של דמנציה בגיל מבוגר, גם לאחר שנלקחו בחשבון משתנים שונים, כולל המצב הסוציו-דמוגרפי והמצב הרפואי של המשתתפים.

מהי השורה התחתונה?

במבוגרים עם היסטוריה של חוויות טראומטיות בילדות קיים סיכון גבוה כפליים להתפתחות דמנציה בגיל מבוגר.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום