האם ניקיון השיניים מונע מחלות לב?

(0)
לדרג

כמה פעמים ביום אתם מצחצחים שיניים? האם אתם מקפידים על היגיינת הפה או מחפפים? מחקר חדש בדק את הקשר בין צחצוח שיניים לבריאות הלב. התשובות בפנים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

רבות כבר דובר על הקשר בין בריאות השיניים והחניכיים להתפתחות מחלות נוספות, כגון סוכרת, מחלות לב ושבץ. כעת, מחקר חדש ניסה לבדוק האם הפעולה הפשוטה של צחצוח השיניים היא באמת משמעותית לבריאותנו וכדאי לבצעה מספר פעמים ביום, או שאולי מייחסים לה חשיבות יתר. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology.

מה כלל המחקר?

מדגם המחקר כלל למעלה מ-160,000 משתתפים, ללא היסטוריה של פרפור פרוזדורים או מחלות לב וכלי דם, אשר ביצעו בדיקה רפואית שגרתית בין 2003-2004. עבור המחקר, אספו החוקרים את הנתונים הבאים אודות הנבדקים: משקל, גובה, אורחות חיים, מחלות כרוניות, בריאות חלל הפה והיגיינה אישית.

כמה פעמים ביום אתם מצחצחים? צילום: שאטרסטוק

מהם הממצאים שעולים מן המחקר?

במהלך המחקר עקבו החוקרים אחד בריאות הלב של הנבדקים למשך תקופה של עשר שנים. אלו הממצאים שעלו כתוצאה מן המעקב:

  • מתוך כל משתתפי המחקר אובחנו קרוב ל-5,000 משתתפים (כ-3 אחוזים מהנבדקים), עם פרפור פרוזדורים, וקרוב ל-8,000 משתתפים (5%) אובחנו עם אי-ספיקת לב.

  • צחצוח שיניים בתדירות של שלוש פעמים ביום לווה בירידה של 10% בסיכון להופעת פרפור פרוזדורים ובירידה של 12% בסיכון לאי-ספיקת לב, בהשוואה לצחצוח שיניים בתדירות קטנה יותר.

  • בקרב אלו שהקפידו על ניקוי שיניים מקצועי נרשמה ירידה של 7% בסיכון לאי-ספיקת לב.

מהי המסקנה העולה מן הממצאים?

בקרב נבדקים שהקפידו על צחצוח שיניים שלוש פעמים ביום נרשם סיכון מופחת להתפתחות הפרעות קצב לב או אי-ספיקת לב, בהשוואה לאלו שלא הקפידו על צחצוח שיניים בתדירות דומה.

 

מהי השורה התחתונה?

שמירה על היגיינת חלל הפה, כולל צחצוח שיניים תדיר וניקוי שיניים מקצועי, עשויה להפחית משמעותית את הסיכון למחלות לב.

עמית עקירוב - רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום