התארגנות בוקר: כמה קשה לכם לפתוח את היום?

(49)
לדרג

השעון המעורר מצלצל, אתם בתוך המיטה החמה וכבר חרדים ממה שמצפה לכם בשעה הקרובה? כולנו מכירים את הקושי והלחץ שמלווה את התארגנות הבוקר, בעיקר כשיש ילדים בבית - ובחורף מדובר באתגר עוד יותר קשה. מה לעשות כדי לשפר את המצב?

מאת: לאה שטרן

כהורים, יש לנו שתי משימות בוקר יומיומיות לעמוד בהן: הראשונה - לעמוד בלוחות הזמנים, שהילדים לא יאחרו לגן/לביה"ס וכמובן שאנחנו לא לאחר לעבודה; השניה - לעבור את התארגנות הבוקר, שכוללת קימה מהמיטה, הכנת כריכים וזירוז הילדים, כל זאת באווירה נעימה ונינוחה עד כמה שאפשר.

נשמע כמו מדע בדיוני? אין ספק שהבוקר הוא זמן לחוץ. השילוב בין לוח זמנים צפוף לבין ילדים והורים שעדיין לא מתפקדים בצורה מיטיבית, הוא בהחלט מאתגר ועלול לייצר מתחים ואף כעס ועצבים. עם זאת, כהורים, יש לנו אחריות לייצר שגרת בוקר קבועה וידועה מראש, לנו ולילדים, אשר תסייע לכל בני הבית להתארגן בצורה רגועה. התפקיד שלנו, כהורים, הוא להוות דוגמא אישית להתנהלות אחראית ומסודרת, לעמידה בלוחות זמנים, לכך שאסור לאחר, וגם לכך שניתן להתנהל ללא צעקות ואיומים אלא בכבוד הדדי ובשיתוף פעולה.

חשוב להדגיש כי השעה היא קשיחה, ואין אופציה מבחינתנו להתעכב. צילום: שאטרסטוק

הנה כמה עצות שיכולות להועיל להתארגנות בוקר קלה ונינוחה יותר:

  • אמפטיה – גלו הבנה לקושי של הילד. בדיוק כמו שלכם לא קל לזנק מהמיטה, כך גם לילד שלכם לא קל, בטח לא בימי החורף. הוא לא עושה זאת דווקא, כנגדכם, זה באמת לא פשוט להתעורר באופן שאינו טבעי, בטח כשהוא יודעים שהוא צפוי "למטח" של משימות שעומדות לנחות עליו מיד עם ההשכמה. אגב, ככל שתקפידו על שעות שינה מספקות, בהתאם לגילו של הילד, כך יהיה לו קל יותר להתעורר בבוקר.
  • התארגנות מראש – מאחר והבוקר הוא זמן לחוץ, הכינו את כל מה שניתן מראש, כבר בערב קודם. כך למשל, וודאו שהילד מכין את הילקוט לפי המערכת, שבקבוק המים מלא, שתיקי האוכל מוכנים על השיש, שהבגדים מוכנים כבר בערב ללבישה. אפשר אפילו להחליט ערב קודם מה למרוח בכריכים של ארוחת העשר, ורצוי אפילו להכין טבלה קבועה שתקל על ההורים ותמנע את השאלה המתישה מדי בוקר: "מה תרצה בסנדביץ'?".
  • לקום לפני הילדים – הורים רבים מנסים לארגן את הילדים ותוך כדי כך להתארגן בעצמם. כך למעשה, נוצר לחץ גדול. עם כל הקושי, מומלץ לקום מעט קודם ולהתארגן, כך שההורים יהיו פנויים לסייע לילדים. הדבר נכון בעיקר עבור הורים לילדים צעירים, הזקוקים עדיין לעזרה פיזית במטלות הבוקר השונות.
  • תיאום ציפיות – חשוב שנשוחח עם הילדים, בזמן רגוע, ונתאם איתם ציפיות. נגדיר במשותף אילו משימות הם מסוגלים לבצע בעצמם, אילו משימות נבצע במשותף, ואילו משימות נוכל לבצע עבורם. בשיחה זו ניקח בחשבון את הגיל והיכולת של כל ילד וילד. התוצאה של שיחה זו היא שכל ילד יודע מה עליו לעשות בבוקר, ואפילו מהו סדר הפעולות הנדרש ממנו. על מנת להקל על ילדים צעירים, ניתן להכין במשותף לוח התארגנות בוקר, הכולל תמונות של המשימות דוגמת: צחצוח שיניים, לבישת בגדים, ארוחת בוקר. לוח זה יעזור לילד להתארגן וללמוד את סדר הפעולות, עד שיפנים אותו ולא יהיה לו צורך בתזכורת זו. בשיחה זו חשוב לשקף לילד כמה אנו סומכים עליו ורואים שהוא יכול ומסוגל לבצע בעצמו את המשימות. כמו כן, חשוב שנעדכן את הילד כי מהיום לא נצעק ולא נזכיר לו כל הזמן מה לעשות. למעשה, אנו מעבירים אליו את האחריות לביצוע המשימות וסומכים עליו שידע לבצען. עוד דבר שחשוב להבהיר בשיחה הוא הנושא של שעת היציאה מהבית – חשוב להדגיש כי השעה היא קשיחה, ואין אופציה מבחינתנו להתעכב. זאת אחריות שלנו להנחיל ערך של עמידה בזמנים ולכן אין אפשרות של איחור למסגרות החינוכיות או לעבודה.
  • עידוד – נלווה את הילד לאחר שיחת תיאום הציפיות ונסייע לו לעמוד במשימות שקבענו כי הוא יבצע בעצמו. נשקף לו את הכוחות והיכולות שלו ונחזק אותו על העצמאות, האחריות והבגרות שהוא מפגין. נמחיש לו כמה הוא תורם ומשמעותי לכלל המשפחה בזכות עזרתו בשעות הבוקר.
  • שגרה קבועה – לכולנו, מבוגרים וילדים כאחד, נוח יותר להתנהל בשגרה ובוודאות. לכן, חשוב שנייצר התארגנות קבועה, הכוללת שעת השכמה וסדר פעולות ידוע וחוזר על עצמו. כך נקל על ילדינו להתמצא ולרכוש בקלות את ההרגלים הנדרשים בשגרת הבוקר.
  • מסכים – לא מעט הורים מאפשרים לילדים להתחיל את הבוקר בצפייה במסכים. הכוונה טובה ומטרתה להתחיל את הבוקר ברוגע. עם זאת, האתגר הגדול הוא לגרום לילדים לעזוב את המסכים לטובת התארגנות הבוקר. ולכם, אם החלטתם שאתם מאפשרים צפייה במסכים בבוקר, אפשרו אותה אך ורק לאחר שהילד השלים את כל משימות התארגנות הבוקר.
  • התראה אחרונה – כחמש דקות לפני היציאה מהבית, הכריזו על המועד (אפשר אפילו לכוון תזכורת סלולרית לשעה זו מדי יום). זה הזמן להשלים את כל מה שהילד לא הספיק, במהירות. כך, אתם נותנים לו הזדמנות אחרונה להשלים את משימותיו, ועדיין לעמוד בזמנים ולאפשר לכולכם לצאת בזמן ולא לאחר למסגרות החינוכיות ולעבודה.
  • דוגמא אישית – בסופו של דבר, הילדים לומדים באמצעות ההתנהגות שלנו. ככל שאנחנו נתנהל בבוקר בצורה רגועה, עניינית, נעימה וחייכנית, כך גדלים הסיכויים שהילדים שלנו יאמצו אף הם התנהלות זו, ונשיג עמידה בזמנים תוך אווירה משפחתית נעימה ורגועה.

אפשר להחליט ערב קודם מה למרוח בכריכים של ארוחת העשר. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: ההתנהלות ההורית בשעות הבוקר דורשת תכנון, תיאום ציפיות, התאפקות רבה והרבה אמפטיה ורגישות. עלינו להבין, שאנו מכשירים את ילדינו ומלמדים אותם את משימות החיים הבסיסיות, בתוכן נכללות שלל המטלות של התארגנות הבוקר. ככל שנקפיד על אווירה נעימה ונינוחה, כך יתחיל היום בצורה נעימה עבור כל בני המשפחה.

לאה שטרן – מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום