אחת ולתמיד: איך נגמלים מהצורך למתוק אחרי הארוחה?

(35)
לדרג

סיימתם את ארוחת הצהריים ואתם חייבים משהו מתוק? אם גם אתם מתקשים לעמוד בפני הצורך לקינוח מתוק אחרי כל ארוחה, כדאי שתשננו את הטיפים הבאים שיעזרו לכם לשלוט בעניינים

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

בואו נודה בזה: אין כמו קינוח טוב בסיום ארוחה. הבעיה במתוקים נובעת מכך שלרוב הם גורמים לנו לרצות מהם עוד ועוד. וכידוע, צריכה מוגברת של מתוק מזיקה לבריאות: לאורך זמן היא עלולה לגרום להשמנה, לבעיות שיניים והיא מעלה את הסיכון לסוכרת ולאין ספור בעיות נוספות.

אם גם אתם מתקשים לעמוד בפני קינוחים, ומרגישים שאתם חייבים לסיים כל ארוחה עם שוקולד או פרוסת עוגה, כדאי שתמשיכו לקרוא.

הבעיה במתוקים נובעת מכך שלרוב הם גורמים לנו לרצות מהם עוד ועוד. צילום: שאטרסטוק

קארין ליבוביץ, תזונאית קלינית ומאמנת לשינוי הרגלי אכילה אצל ילדים ומבוגרים, משתפת ב-8 טיפים שיסייעו לכם להיות יותר בשליטה ולמתן את צריכת המתוק:

1. הימנעו מרעב קיצוני: כשאתם מתחילים לאכול מתוך תחושת רעב משמעותית, סביר להניח שלאחר הארוחה תרצו לאכול משהו מתוק. והנה ההסבר: הגוף שלנו למעשה "מפצה" את עצמו על אותן שעות שבהן לא זכה למזון. את זה הוא עושה באמצעות מאכלים מתוקים, שבין היתר תורמים גם להעלאת מצב הרוח שלנו.

לכן, ההמלצה היא לאכול ארוחות מסודרות ולהימנע ממצבי רעב קיצוני.


2. בחרו את המתוקים בקפידה: אם החולשה שלכם היא גלידה, למשל, פשוט הימנעו מלהכניס אותה לביתכם. מוטב לבחור במתוקים שתוכלו לאכול באופן מבוקר יותר. רעיון למתוק כזה הוא, למשל: 2-3 קוביות שוקולד מריר המכיל מעל 70% קקאו.

3. תקשיבו לגוף שלכם: הידעתם? לעיתים, הצורך שלנו במתוק קשור לסוג המזון שאנחנו אוכלים. בעוד שחלק מהאנשים חשים בצורך כזה אחרי אכילת פסטה, אחרים יבחינו בו דווקא לאחר אכילת בשר. בחנו מהם המאכלים שנוטים לעורר בכם את הצורך הזה, והשתדלו להמעיט באכילתם.

4. שתו תה: מופתעים? ובכן, מסתבר ששתיית תה חם עשויה להפחית את הצורך במתוק במידה מסוימת. כמובן שהטיפ הזה רלוונטי במיוחד בימי החורף הקרירים.

5. נסו לשלוט בתחושה: ממש באותו הרגע שמתחשק לכם מתוק, זהו הזמן שבו כדאי להמתין כרבע שעה ולהימנע ממנו. באופן מפתיע, לעיתים השהיית הדחף תורמת לדחייתו. כמובן שאם בכל זאת תחושו צורך לאכול משהו מתוק בתום הזמן הזה, הרשו לעצמכם, אך השתדלו להקפיד על מינון סביר.

6. הבחינו בין צורך פיזי לבין צורך רגשי: היה לכם יום קשה? העייפות משתלטת עליכם? אם אלה הסיבות שגורמות לכם לבחור במתוק, עדיף שתמלאו את החסך הנפשי באמצעי אחר. הכוונה היא לספק לנפש וגם לגוף את מה שהם זקוקים לו באמצעות "מילוי מצברים": שינה, הרפיה, מגע. לעיתים, פעולות מהסוג הזה יוכלו לספק לכם את מה שאתם צריכים ולמנוע מכם את הצורך בסוכר ובקלוריות מיותרות. נסו ותופתעו.

7. שננו לעצמכם - בחירה במתוק היא אינה כישלון: אם החלטתם שאתם מעוניינים להפחית בצריכת מזונות מתוקים, אך לא הצלחתם לעמוד בריח עוגת השוקולד המפתה ואכלתם ממנה כמה ביסים, זה ממש בסדר.

תחושות התסכול והכעס לא יעזרו לכם להתגבר על הצורך הזה, ולעיתים הן אפילו יגרמו לכם לאכול יותר. אם כבר אכלתם – תיהנו! אחרי הכל, אף אחד לא "שובר דיאטה" מפרוסת עוגה. בפעם הבאה נסו לתכנן את היום שלכם ללא הסחות דעת מיותרות.

8. אכלו לאט: גם כשאוכלים אוכל מתוק, אפשר לעשות את זה נכון יותר: אכלו לאט, והתמקדו ברגע ההנאה. אל תצפו בטלוויזיה ואל תקראו ספר. כשנהנים מכל ביס, קל יותר לשלוט בכמות ולסיים לאכול בהנאה.

 

שתיית תה חם עשויה להפחית את הצורך במתוק במידה מסוימת. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: בהחלט ניתן ליהנות ממזונות מתוקים מדי פעם. אולם, מאחר שצריכה מופרזת שלהם עלולה לפגוע בבריאות, נסו לעשות זאת במינון ובחוכמה: הקשיבו לגוף, אכלו לאט, הימנעו מהסחות דעת, הבחינו בין צורך רגשי לבין צורך פיזי והימנעו מרעב קיצוני.

 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום