גבצ'יק: גב בריא בריפוי עצמי

(95)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מכאבי גב? שום פתרון לא עוזר? אולי גם אתם צריכים להכיר את שיטת גבצ'יק, שמתוצאותיה המרשימות נהנים כבר אלפי מטופלים ברחבי העולם

מומחה רפואה משלימה
053-9415785 (מספר מקשר)

"אי שפיות היא לעשות את אותו דבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות" - ציטוט מפורסם זה של אלברט איינשטיין הוא אחד העקרונות המובילים, בתפיסת חייו של ניר יוגב, מפתח שיטת גבצ'יק לריפוי עצמי של כאבי גב. על פי יוגב, ההבנה העמוקה שרק אתה יכול לרפא את עצמך, היא הנחת היסוד של השיטה, ורק הפנמה אמיתית של עמדה זו תאפשר שינוי של ממש. מאחורי שיטת הטיפול של יוגב כבר יש אלפי סיפורי הצלחה מדהימים, אך עוד קודם להם, נמצא סיפורו האישי של יוגב, שהוביל אותו לפיתוח השיטה, לאחר שלדבריו "התפרק כמעט בכל איבר בגוף".

 נוכחתי לדעת שההשפעה של השיטה מיידית. צילום: באדיבות ניר יוגב

הכאב שהיווה נקודת מפנה

כבר בגיל צעיר, היה יוגב אתלט וספורטאי. בשנות העשרה היה אצן למרחקים ארוכים. בשנים אלה, עבר לראשונה שבר בקרסול, ולאחר מכן סבל שוב ושוב מנקעים חוזרים. בשנים שלאחר מכן, עבר 11 פריקות כתף, אחת מהן במהלך קורס קצינים, ואחת נוספת במהלך קפיצת בנג'י. הוא סבל גם מכאבי ברכיים קשים.

בשנות העשרים לחייו, החל ללמוד הנדסת מחשבים ותוכנה בטכניון, כשהוא ממשיך להקפיד על שגרה ספורטיבית ועוסק בריצה, שחייה, כדורעף ואומנויות לחימה. עוד במהלך הלימודים, החל לעבוד כראש צוות ברפא"ל, אך אט אט החלה לחלחל בו ההבנה שהמקום בו חייו נמצאים, אינו המקום בו הוא רוצה שיהיו, לא מבחינה מקצועית, לא מבחינה זוגית ולא מבחינה אישית ונפשית.

נקודת המפנה הגיעה באחד מאימוני אומנויות הלחימה שעבר: "זה היה עשר דקות לפני סוף האימון", מספר יוגב, "עשיתי גלגול והרגשתי מעין 'קלאק' בגב, אבל לא הקשבתי לו והמשכתי. תוך מספר רגעים, חוויתי שוב את אותה התחושה - אך הפעם כבר לא הצלחתי לזוז. הרגשתי את הרגליים, אך הייתי משותק על המזרן. לא הצלחתי להזיז אותן אפילו מילימטר".

אחרי שהובהל לבית חולים וקיבל שתי זריקות וולטרן, שלא הצליחו לשפר את המצב, היה יוגב מרותק למיטה במשך חודשים, ללא כל יכולת לזוז. גם כשהמצב החל להשתפר, היה יוגב מלא בפחדים מכאבים נוספים, מאובדן שליטה על הרגליים, מביצוע פעולות יומיומיות שעד אז כלל לא נתן עליהן את דעתו.

"היה לי מאוד קשה לזוז, בהתחלה הצלחתי רק לזחול, פחדתי מכל תזוזה, אפילו הקטנה ביותר. כל התעטשות גרמה לכאבים נוראיים. הכאבים לא הסתיימו רק בגב, אלא הקרינו גם לרגליים. הרגשתי שאין לי שליטה על החיים שלי והתחלתי להבין שהגוף שלי למעשה מאותת את מה שהנפש שלי מרגישה. הבנתי עם עצמי שאני לא מוכן להמשיך לחיות חיים כאלה, ושאני רוצה לעשות שינוי, שיחזיר אותי להיות חזק ולא לפחד מהכאב הזה. לא מתוך התכחשות לכאב, אלא מתוך הבנה מה גורם לכאב להופיע".

יוגב החליט "ללכת על" תחום אחד, שאותו הוא מאוד אוהב, אומנויות הלחימה, ודרכו לנסות לצמוח ולהתחיל מחדש. הוא תכנן לנסוע ללמוד אצל מורה מצרפת במשך שלושה חודשים, ומצא עצמו נשאר שם יותר משנה. כך, נחשף גם לרפואה האלטרנטיבית, למד טווינא ודיקור סיני, החל לטפל באנשים ולראות תוצאות נהדרות, אך גם שם לב לדפוס שחוזר על עצמו.

יוגב: "אחרי שנים בהן עזרתי להמון אנשים, הבנתי שהטיפולים שהענקתי יכולים לספק הקלה מדהימה, אבל כל עוד המטופל תלוי כל הזמן במטפל חיצוני, הבעיה לא תיפתר. חזרתי ארצה עם דאן 2 באייקידו, הקמתי שני בתי ספר בתל אביב, ובמקביל התחלתי להיכנס לשני עולמות נוספים, עולם היוגה הסטטית ושיטת ימימה - לימודי חשיבה הכרתית, לפיתוח הנפש. צירוף של אלמנטים מכל העולמות הללו יחד, הוא שהוביל אותי לפיתוח שיטת הטיפול שלי, לה קראתי גבצ'יק - גב בריא בצ'יק, כי נוכחתי לדעת שההשפעה של השיטה מיידית".

כיצד פועלת שיטת גבצ'יק?

יוגב: "השיטה מורכבת משילוב אלמנטים פיזיים מעולם אומנויות הלחימה והיוגה הסטטית, תוך הבנה של ההקבלה בין הכאבים הפיזיים לפן המנטלי - מה המיפוי הרגשי של הקשיים המנטליים שלנו והיכן הם 'מתיישבים' בגוף. את העבודה עושה כל מטופל בעצמו, בבית שלו, והיא נחלקת לשלושה מישורים: עבודה - מישור ה- Quick Fix, שנועד לספק הקלה מיידית; מישור סדרות הריפוי; והמישור הקהילתי".

יוגב ממשיך: "מתוך הכאבים העצומים שאני חוויתי, ואי הוויתור שלי על עבודה פיזית גם במהלכם, הבנתי שני דברים חשובים: ראשית, שבמצב של כאב אי אפשר לעשות שום דבר; ושנית, יש תרגילים שממש מכאיבים לי ותרגילים אחרים, היוצרים הקלה מיידית. מתוך הבנות אלה, יצרתי חמישה מנחים גופניים שונים, ורשימה של תרגילים המתאימים לכל מנח.

כל מטופל בוחר כצעד ראשון את המנח בו הוא סובל ממינימום כאב. במנח זה, במשך שלושת הימים הראשונים, הוא מתחיל לבצע את תרגילי ה-Quick Fix, תרגילים של דקה, עליהם יש לחזור אחת לשעה, כדי להתחיל להשריש את ההרגל.

אחרי שלושה ימים, מתחיל שלב סדרות הריפוי, רבע שעה של תרגול מדי בוקר וערב, במנח שבחר המטופל. גם במהלך סדרות הריפוי, המטופל ממשיך לבצע את תרגילי ה- Quick Fix לאורך היום.

במקביל, במישור הקהילתי, מצטרף כל מטופל לקבוצה סודית בפייסבוק, שכל מה שנאמר בה הוא תחת חיסיון רפואי. מלבד פגישה אישית עם כל מטופל, בה הוא מקבל ממני את המסלול המתאים לו, בכל יום ראשון בערב אני מקיים וובינר (webinar) - סמינר רשת, בו יכולים להשתתף כל חברי הקבוצה, ולקבל פידבק פיזי והדרכה מנטלית. מעבר למענה שהם מקבלים ממני, המטופלים מתחזקים אחד מהסיפור של השני, ומבינים עד כמה הבעיה של כולם משותפת, על אף הסימפטומים השונים. למעשה, הבעיה היא האופן השגוי בו אנחנו מחזיקים את הגוף שלנו ומבצעים את ההרגלים היומיומיים שלנו".

אילו תגובות אתה מקבל ממטופלים?

"מטופלים מכל העולם מדווחים על הקלה עצומה בכאב, כבר בשלב תרגילי ה-Quick Fix, על שינוי עצום כבר בשבוע הראשון, ועל ריפוי מלא תוך מספר שבועות. יש לי סיפורים באמת מדהימים, כמו הסיפור של גבר בן 73 שקם מכיסא גלגלים תוך חודש, וחודשיים לאחר מכן חזר לרוץ, או של נוירולוגית בכירה מארה"ב שמטפלת בעצמה במקרי גב, שתוך שישה שבועות בתוכנית עברה ממצב של כאבים חזקים ומשתקים לחופשת גלישה בקליפורניה, ואמרה קבל עם ועדה, שלא תלך יותר לפתרונות רפואיים, כי הם פשוט אינם פותרים את הבעיה.

אני עובד כיום בשיתוף פעולה עם רופאים, המפנים אלי לא מעט מטופלים. מכיוון שהתוכנית כוללת מגוון של מנחים פיזיים, כל מטופל ממש לומד מחדש איך לבצע פעולות יומיומיות, ולשנות הרגלים תנועתיים שהובילו לכאבים מהם הוא סובל".

כיצד משמרים את המצב אליו מגיעים באמצעות התוכנית?

"לאחר כשלושה חודשים של תרגול סדרות הריפוי - הזמן הממוצע שלוקח לאדם לרפא את עצמו ולעבור את כל חמשת המנחים הפיזיים - פתוחות בפני המטופלים מספר אופציות: להמשיך לבד בתרגולים שעשו עד כה; או להמשיך במסלול קהילה חודשי, שכולל המשך השתתפות בקבוצת הפייסבוק ובסמינרי הרשת שאני מעביר, או להתקדם לתוכנית המשך, שמטרתה לגרום למטופל שכבר עבר ריפוי, להתחזק פיזית ומנטלית. חשוב מאוד להבין שאין מצב מאוזן בחיים, מלבד המוות. כל עוד אנחנו חיים, אנחנו נמצאים או בתנועה קדימה או בהידרדרות אחורנית. לכן, אנחנו חייבים לשמור על תחזוקה של ההרגלים שלמדנו, כל אחד בדרך שמתאימה לו".

אנו רגילים לקחת כדור, לקבל זריקה, ללחוץ על כפתור. צילום: שאטרסטוק

האם התוכנית מתאימה לכל אדם שסובל מכאבים?

"התוכנית מטפלת ונותנת מענה למגוון עצום של בעיות: כאבי גב תחתון חזקים, הנובעים מפריצת דיסק, בלט או בקע; כאבי ברכיים, מותניים, כתפיים וצוואר; פיברומיאלגיה; כאבי סיאטיקה קשים; אוסטיאופורוזיס; כאבי גב אמצעי; נוירופתיה; תפיסות של השרירים; כאבים בעצם הזנב, כאבים במפרק הירך ועוד.

יחד עם זאת, חשוב מאוד לציין כי התוכנית אינה מתאימה לכל מטופל. ראשית, על המטופל להיות מסוגל להרגיש ולכווץ את שרירי היסוד הטבעתיים. שנית, רק אדם שמבין ומפנים שרק הוא יכול להיות הרופא של עצמו, ומוכן לקחת אחריות, יוכל לקחת חלק בתוכנית.

ריפוי עצמי אינו מתאים לכל אחד. אנו רגילים לקחת כדור, לקבל זריקה, ללחוץ על כפתור, להשתמש בטיפול חיצוני או במטפל חיצוני, כדי להיפטר מהכאב, אבל כדי לרפא את הכאב מן השורש, אנו חייבים להבין שרק אנו יוצרים את ה'כלא' הזה, שבתוכו אנו חיים, ושברגע שנרפה מן ההרגלים הקודמים שניהלו אותנו ונרכוש הרגלים חדשים, פיזית, מנטלית ורגשית - רק אז נוכל להגיע לריפוי אמיתי".

ניר יוגב, הוא מייסד שיטת גבצ'יק, מורה בכיר לאומנויות לחימה בשיטת אייקידו, מתרגל יוגה ותיק וחוקר את הגוף והנפש מעל ל- 20 שנה.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

לכתבה בשפה הערבית.

למיניסייט של ניר יוגב בשפה הערבית .

לפרטים ויצירת קשר הקליקו כאן

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום