לא רק בחנוכה: האם כדאי לתת לילדים דמי כיס?

(37)
לדרג

בחנוכה נהוג להעניק לילדים או לנכדים דמי חנוכה. זה מנהג שהילדים מחכים לו מדי שנה ונועד בדרך כלל להגשמת חלומות קטנים, כמו משחק או בגד נחשק. אבל האם מתן דמי כיס באופן קבוע הוא צעד חינוכי חיובי? ומהי הדרך הנכונה לעשות זאת?

מאת: לאה שטרן

לא מעט הורים מתחבטים בשאלה - האם מומלץ להעניק לילדיהם דמי כיס קבועים? לשאלה זו אין תשובה חד משמעית. אין הכרח להעניק דמי כיס ואפשר ללמד התנהלות כלכלית ולתווך את ערך הכסף גם בלעדיהם. עם זאת, אין ספק, כי להתנסות בפועל, יש תועלת לא מבוטלת. ילדים המקבלים דמי כיס, מתאמנים בהתנהלות כלכלית הלכה למעשה. הם לומדים להתנהל בתקציב נתון, לומדים מהי צרכנות נבונה ואפילו לדחות סיפוקים.

מומלץ להעניק לכל ילד קופה או כלי ייעודי לאחסון הכסף. צילום: שאטרסטוק

אם החלטתם לתת לילדיכם דמי כיס, חשוב שתהיו מודעים לנקודות רגישות העלולות לעלות וקשורות לנושא:

  • מתי להתחיל? אפשר להתחיל לתת דמי כיס כאשר הילד כבר יודע לספור ומבין את ערכם של המטבעות והשטרות. ככל שהילד יגדל, הוא יוכל גם ללכת בעצמו לחנות ולרכוש צ'ופרים קטנים מהכסף השבועי או רכישות משמעותיות יותר במידה והחליט לחסוך את הכסף. עם תחילת חלוקת דמי הכיס, מומלץ להעניק לכל ילד קופה או כלי ייעודי לאחסון הכסף.
  • כמה לתת? האם הסכום צריך להיות זהה לכל ילד? גובה הסכום נגזר מההחלטה למה אמורים לשמש דמי הכיס. לאחר שהחלטנו על המטרה, נוכל לעבור לקביעת גובה דמי הכיס. בהחלט ניתן לקבוע מדרגות שונות של דמי כיס בהתאם לגילאי הילדים, מאחר ולכל גיל יש צרכים שונים.
  • מה קונים ומה אסור לקנות? כפי שהגדרנו למה ישמשו דמי הכיס, כך חשוב שנגדיר עם ילדינו מה לא נרשה שהם יקנו. כך, למרות שמדובר בכסף שלהם, זה בהחלט לגיטימי שנגביל כמות ממתקים, נאסור ג'אנק פוד, משחקים שלא מקובלים עלינו וכו'.
  • האם הסכום צריך להיות קבוע? בהחלט. הסכום צריך להיות קבוע, כדי לאפשר לילד לדמות התנהלות במסגרת של סכום ידוע מראש. בהחלט אפשר מפעם לפעם לעדכן את הסכום, אך אין לעשות זאת לעיתים קרובות מדי ובהתאם לגחמות הילד.
  • האם חשוב לתת את דמי הכיס במועד קבוע? בהחלט כן! מאחר והכוונה היא לתרגל את הילד להתנהל בתקציב קבוע. חשוב להרגיל אותו לקבל את הסכום מדי שבוע/חודש במועד קבוע וידוע מראש. אגב, לנערים מתבגרים שיש להם כבר חשבון בנק וכרטיס אשראי פעילים, אפשר להעביר את דמי הכיס בהעברה בנקאית קבועה.
  • האם ניתן לקזז את הסכום בגין התנהגות לא ראוייה? חד משמעית לא! אין שום קשר בין דמי הכיס להתנהגות. כשם שלא נעלה את דמי הכיס תמורת התנהגות חיובית, כך לא נגרע מהם אם התנהגות הילד אינה ראויה בעינינו. נזכיר, מטרת דמי הכיס לאפשר התנהלות כלכלית עצמאית של ילדינו "בקטן" ואינה תלויית התנהגות, לטוב ולרע. אמנם זה בהחלט מפתה להשתמש בדמי הכיס כ"מקל" לשיפור התנהגות, אך אין לקשור בינם לבין דרך החינוך הרצויה.

המטרה היא ללמד את הילדים להתנהל במסגרת התקציב הנתונה. צילום: שאטרסטוק

  • כדאי לי לקנות את זה? חשוב לקיים שיחות משותפות עם ילדינו סביב נושא דמי הכיס. המטרה היא שהילדים, ובעיקר הצעירים, יתייעצו איתנו. נרצה, למשל, שהם יתייעצו איתנו מה כדאי לקנות, על מה כדאי לוותר, עבור מה כדאי להם לחסוך וכו'. כך למעשה, נלמד אותם מהי התנהלות כלכלית נבונה, אחראית ושקולה, וכך נסייע להם להתנהל בצורה מיטבית בעודם ילדים ונעניק להם כלים להתנהלות מיטיבית גם בבגרותם.
  • אבל נגמר לי הכסף, זה לא פייר – בהחלט ייתכן, בעיקר בתחילת הדרך, שהילד לא ייחשב נכון את יתרת הכסף ויגלה כי הוא נגמר לו מהר יותר משחשב. כתוצאה מכך, ייתכן והילד יבוא לבקש עוד כסף כדי לקנות את מה שתכנן לרכוש בדמי הכיס, אבל לנו ההורים אסור להתפתות לתת עוד, כיוון שהמטרה היא ללמד את הילדים להתנהל במסגרת התקציב הנתונה. עם זאת, חשוב שנהיה אמפטיים לקושי שלו, נשקף את המאמץ שלו ונעודד אותו כי אנחנו בטוחים שבשבוע הבא הוא יצליח לעמוד במשימה בצורה מוצלחת יותר. אין ספק, שיש כאן תהליך והילד שלנו צריך להרגיש שאנחנו מלווים אותו וסומכים עליו שהוא יכול ומסוגל להצליח.

לסיכום: אם החלטתם להעניק דמי כיס לילדיכם, כדאי לקיים שיחה משפחתית בה תגדירו למה ישמש הסכום שתעניקו. עליכם ללוות את הילדים בהתנהלות הכלכלית החדשה ולסייע להם ללמוד כיצד להתנהל בצורה שקולה ואחראית בתחום החשוב הזה שיסייע להם בחייהם בהווה ובעתיד.

לאה שטרן – מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום