האם מריחואנה פוגעת באיכות הזרע ובהצלחת ההריון?

(30)
לדרג

מחקר חדש שנערך בארצות הברית, ביקש לבדוק האם לשימוש במריחואנה בקרב גברים יש השפעה על הצלחת ההריון של בנות זוגם. התשובות בפנים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

בשנים האחרונות ביצעו מדינות רבות שינויים במדיניותן לגבי סמים קלים. לצד מגמה זו, מתנהלים לא מעט מחקרים המבקשים לבדוק את השפעתם של הסמים הקלים על הבריאות.

מחקר אונליין בנושא הריון (PRESTO - Pregnancy Study Online), שנערך בקרב זוגות המתכננים להקים משפחה, ניסה לבדוק האם שימוש של גברים במריחואנה עשוי להשפיע על סיכויי הצלחת ההריון של בנות זוגם. נתוני המחקר הוצגו במהלך כנס מטעם ה-American Society of Reproductive Medicine.

מה כלל המחקר?

המחקר שהתבצע אונליין כלל זוגות שתכננו להקים משפחה. בעת גיוס המשתתפים למחקר, דיווחו הנחקרים על מאפיינים דמוגרפיים, היסטוריה רפואית ואורחות חיים, כולל שימוש במריחואנה.

בנוסף, הנשים השלימו סקרים אחת לחודשיים, עד להפריה, ובשלבים שונים במהלך ההיריון.

מבין 1,535 זוגות שהיו במעקב במחקר, 1,267 גברים (82.5%) דיווחו כי לא השתמשו במריחואנה בחודשיים שקדמו לתחילת המחקר, 140 (9.1%) דיווחו על שימוש במריחואנה בהיקף של פחות מפעם בשבוע ו-128 גברים (8.3%) דיווחו על שימוש במריחואנה בהיקף של לפחות פעם בשבוע.

במהלך המעקב, 292 נשים (17.5%) דיווחו על הפלה ספונטנית.

ההשערה היא כי שימוש במריחואנה עשוי לפגוע בזרע. צילום: שאטרסטוק

מה עולה מנתוני המחקר?

  • הסיכון להפלה ספונטאנית היה גבוה כמעט כפליים כאשר בני הזוג השתמשו במריחואנה לפחות פעם בשבוע, בהשוואה לסיכון שתועד כאשר הגברים לא השתמשו במריחואנה.

  • בקרב הנשים שבני הזוג שלהן השתמשו במריחואנה בהיקף של פחות מפעם בשבוע לא תועד סיכון מוגבר.

  • הסיכון המוגבר נותר גם כאשר החוקרים התמקדו בזוגות בהן הנשים לא השתמשו במריחואנה.

  • הסיכון לאובדן היריון לפני שבוע 8 להיריון היה גבוה יותר במקרים בהם הגברים דיווחו על שימוש שבועי במריחואנה - ממצא אשר הוביל את החוקרים להשערה כי שימוש במריחואנה עשוי לפגוע בזרע.

מהי השורה התחתונה?

החוקרים מסבירים כי קיים חשש שמריחואנה משפיעה על איכות הזרע.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום