השתלה מיידית לאחר עקירה: כל היתרונות

(6)
לדרג
תוכן מקודם

זקוקים לעקירה ולהשתלה? במקום תהליך ממושך, העלול להיות כרוך באובדן עצם, עדיף לעשות שימוש בטכנולוגיה חדשנית: השתלת מיידית לאחר עקירה, באמצעות שתל להעמסה מיידית

טיפולי שיניים
03-7700877

עקירת שן והשתלה עלולים להיגרר לתהליך ממושך, הצפוי להסתיים רק בתום מספר חודשים. החדשות הטובות: קיימת טכנולוגיה המאפשרת לבצע הכל ביום אחד. התהליך נקרא השתלה מיידית לאחר עקירה (מוכר גם בביטוי: עקירה ושתל מיידי). כיום ברור כי התהליך המהיר עדיף, מאחר שהוא מונע אובדן והידלדלות עצם.

 אפשרי בכל אזור בפה. צילום: שאטרסטוק

באילו מקרים ניתן לבצע השתלה מיידית לאחר עקירה?

התהליך אפשרי בכל אזור בפה, גם אם מדובר ביותר משן אחת ובמספר שתלים. במקרים בהם יש דלקת חמורה מסביב לשן, מחסור בעצם או שהעצם נפגעת במהלך העקירה, לא ניתן לעשות גם שתלים ביום אחד. רק לאחר שהדלקת תטופל או לאחר השתלת עצם, ניתן יהיה לעשות שתל.

למי מתאים התהליך המקוצר? 

התהליך מתאים לכל אדם בכל גיל. בדרך כלל, ניתן לעשות שתלים מגיל 18, כשהלסתות מסיימות את ההתפתחות.

כיצד מתבצע התהליך?

לאחר שרופא השיניים מאבחן שאין דלקת במקום, וכי אפשרי לבצע תהליך השתלה מיידית לאחר עקירה - המטופל נשלח לצילום CT, כדי למדוד את גובה ורוחב העצם ולהתאים את השתל. מיד לאחר העקירה, הרופא מנקה היטב את האזור ומסיר רקמות וציסטות העלולות לגרום לזיהום. חיוני שהעקירה תהיה כמה שפחות טראומטית. לכן, הרופא משתמש בכלים מיוחדים, עדינים ודקים במיוחד, המצמצמים את ההתערבות הכירורגית והכוח שמופעל על המקום. קיימים שתלים שנועדו להעמסה מידית, שאפשר לשים עליהם מיד את המבנה והכתר הזמני.  הרופא ישתמש בשתלים אלה, העשויים ברוב המקרים מטיטניום. למעשה, השתלים מחליפים את שורש השן או שורשי השן. לפני החדרת השתל, הרופא בודק היטב בעזרת מכשור מתקדם, מהי הזווית שתיתן לשתל יציבות פונקציונליות ואסתטיקה מקסימלית. רק לאחר הבדיקה, הרופא מחדיר את השתל. על השתל מורכב כתר זמני, כך שלא ניתן להבחין בעקירה. התהליך מונע ספיגה והידלדלות של רקמת החניכיים והעצם באזור העקירה. כך, גוברת האפשרות כי השתל ייקלט היטב.

האם ניתן לעשות יותר מעקירה אחת בשיטה זו?

בהחלט. ניתן לעשות גם לסת שלמה בשיטה זו. גם אם למטופל יש 8 שיניים שצריך לעקור, ניתן לעשות 8 שתלים, עליהם הרופא ישים 12 כתרים. כך משקמים לסת שלמה.  גם אם רוצים לעשות שיקום בעזרת תותבת, ניתן לעשות זאת בשיטת השתלה מיידית לאחר עקירה (עקירה ושתל מיידי), בעזרת עקירות וארבעה שתלים, שעליהם ניתן לחבר את התותבת. בשלב הראשון, התותבות יונחו על החניכיים, מאחר שאסור להפעיל לחץ על השתלים. לאחר שלושה חודשים, ניתן לחבר את התותבת על השתלים, כך שהתמיכה תהיה על השתלים ולא על החניכיים.

יש להגיע לביקורת אחת לחודש. צילום: שאטרסטוק

כמה זמן אורכת ההחלמה?

ההחלמה בתהליך השתלה מיידית לאחר עקירה קצרה יותר יחסית לתהליך הארוך. יש להגיע לרופא לאחר שבועיים מיום ההשתלה, כדי להסיר תפרים. לאחר מכן, יש להגיע לביקורת אחת לחודש, כדי לראות שהכל תקין. לאחר שלושה חודשים ניתן לשים את הכתר הקבוע.

שימו לב: יש להקפיד על תזונה רכה, במשך כשלושה חודשים לאחר העקירה והחדרת השתלים, על מנת למנוע עומס יתר על השתל.

לסיכום: השתלה מיידית לאחר עקירה היא שיטה מתקדמת לביצוע עקירה ושתל בתהליך הרבה יותר קצר מהתהליך הרגיל. יתרון נוסף של השיטה: מניעת הידלדלות רקמת החניכיים והעצם באזור העקירה, המתרחשת כשהאזור נותר ללא שן משך זמן רב.

ד"ר שמחה פירוב, רופא שיניים (DMD) רופא אחראי במרפאת שיניים.

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום