ערמונית מוגדלת: כל מה שחשוב לדעת אודות הבעיה והטיפול החדשני

(0)
לדרג
תוכן מקודם

ביקורים תכופים בשירותים, שינויים בזרם השתן ובעיות בתפקוד המיני: כל אלה ועוד הן תופעות העלולות להעיד על ערמונית מוגדלת. החדשות הטובות: טכנולוגיה חדשנית – Rezum, מאפשרת לטפל בבעיה באופן ידידותי ובלתי פולשני. למי זה מתאים ומה חשוב לדעת בנושא? התשובות לפניכם

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

הערמונית ממוקמת באזור צוואר שלפוחית השתן. באופן טבעי, היא מיועדת לייצר חלק מנוזל הזרע הדרוש לפוריות הגבר. בשלב כזה או אחר, רוב הגברים יסבלו בחייהם מערמונית מוגדלת. ליתר דיוק, התופעה מטרידה למעלה מ 20 אחוזים מהגברים מעל גיל 40, מעל 50 אחוזים מהגברים מעל גיל 60 ובגיל 80 – כמעט מאה אחוז מהם יסבלו ממנה. ערמונית מוגדלת עלולה לפגוע באופן משמעותי באיכות החיים ולעיתים רבות גם בבריאות. כיום ניתן לטפל בבעיה בהרדמה כללית, באמצעי זעיר פולשני חדשני, המהווה תחליף מצוין לניתוח המסורתי. למי זה מתאים ומה חשוב לדעת בנושא? התשובות לפניכם.

 

שינויים הורמונליים שבין היתר משפיעים על גודל הערמונית. צילום: שאטרסטוק

מדוע זה קורה?

ובכן, עם הגיל הגוף עובר שינויים הורמונליים שבין היתר משפיעים על גודל הערמונית. מאחר שהערמונית נמצאת בסמוך לאזור השופכה (המובילה את השתן מהשלפוחית) וממוקמת משני צדו, גדילתה עלולה להשפיע על אזור זה ולעיתים לגרום לחסימתו.

 

כיצד מתבצע האבחון?

במהלך האבחון הראשוני המומחה המטפל יבקש מהמטופל לתאר באופן כללי את מצבו באמצעות מענה לשאלות הבאות: בכל כמה זמן אתה חש צורך ללכת לשירותים? האם זרם השתן איטי או מהיר? ושאלות נוספות שחשובות לשם גיבוש תמונת רקע כללית. לאחר מכן, יופנה המטופל בהתאם לצורך לבדיקת אולטרסאונד שתבחן בין היתר את שאריות השתן לאחר ההשתנה.

מהם התסמינים האופייניים?

מי שסובל מערמונית מוגדלת לרוב יתלונן על תסמינים שקשורים בתדירות או ביכולת ההשתנה: ביקורים תכופים בשירותים, בעיות בזרם השתן, תחושת חוסר התרוקנות, יקיצות במהלך הלילה לצורך השתנה ועוד. כמו כן, תיתכן השפעה על התפקוד המיני לרבות פגיעה באורגזמה.

 

מהו הטיפול המקובל להתמודדות עם ערמונית מוגדלת?

הטיפול הראשוני בד"כ כולל שימוש בתרופות. ישנם שני סוגי תרופות מקובלים שעשויים לשפר את הבעיה: הראשון גורם לכיווץ הערמונית, והשני מסייע להרפיית השרירים העוטפים אותה וכך מאפשר את הרחבת אזור השופכה. כאשר תרופות אלה אינן משפיעות לטובה על המטופל, מקובל להפנות את המטופל לאופציה כירורגית. עד כה, האופציה הטיפולית המקובלת הייתה באמצעות ניתוח אנדוסקופי, בדרך כלל דרך השפוכה, או ניתוח פתוח בחתך בבטן התחתונה,  שכלל את פתיחת האזור המוצר או כריתה של הערמונית באמצעות תהליך כירורגי. כיום עומדת לרשות המטופלים אופציה מתקדמת, ידידותית וזעיר פולשנית בשם "Rezum". מדובר בשיטה שצברה ותק של 3 שנים בארה"ב והגיעה לארץ לאחרונה.

כיצד פועלת שיטת Rezum?

במהלך הטיפול, המתבצע תחת "טשטוש", מוחדרת מחט המכילה זרם מים חם אל תוך הערמונית משני צידה. כך, האדים החמים גורמים להתחממות האזור ולהרס תאי הערמונית המוגדלת, מה שמסייע להורדת הלחץ על השופכה ולפתיחת החסימה באזור.

האם ההליכים הטיפוליים כרוכים בסיבוכים?

בעוד שניתוח מסורתי לרוב כרוך בכאבים ובזמן התאוששות רב, השיטה החדשנית מאפשרת למטופל לשוב לשגרת חייו במהרה, היא כמעט אינה כרוכה בכאבים וגם לא בדימום. כמו כן, בניגוד לשיטה הישנה, השיטה החדשנית אינה גורמת לתופעות כמו בריחת שתן או לבעיות בזקפה.

למי מתאימה השיטה החדשנית "Rezum"?

לכל גבר מעל גיל 50, או למי שמצבו הרפואי אינו מאפשר לעבור ניתוח מורכב יותר.

למי היא אינה מתאימה?

הטכנולוגיה אינה מתאימה למי שסובל מערמונית גדולה במיוחד – כזו שמשקלה יותר ממאה גרם. כמו כן, היא אינה מתאימה למי שסובל מסרטן הערמונית. זאת מאחר שהטיפול עשוי להשפיע על טיפולים אחרים שמיועדים לטיפול במחלת הסרטן.

יפנו רק כאשר הם יחושו ירידה באיכות חייהם. צילום: שאטרסטוק

מתי כדאי לפנות לטיפול?

ברוב המקרים גברים יפנו לטיפול בבעיה, רק כאשר הם יחושו ירידה באיכות חייהם. הבשורה הטובה היא שברוב המקרים אין מדובר במצב המסכן חיים אלא רק פגיעה באיכות החיים ולכן העניין נתון לשיקולו של המטופל. לעומת זאת, במקרה שהגדלת הערמונית גורמת לזיהומים חוזרים בדרכי השתן או לדימום יש לטפל בה ללא דיחוי, מאחר שתופעות כאלה עלולות לסכן את בריאות המטופל.

מהו חסרונה של השיטה?

מאחר שמדובר בשיטה חדשנית שהושקה רק לפני 3 שנים, קשה לנבא מה יהיו תוצאותיה בטווח הארוך. אולם, מאחר שהטיפול באמצעותה אינו מגביל את המטופל ומאפשר לו לבחור באופציה טיפולית נוספת בהמשך חייו, אין בכך סיכון.

לסיכום: ערמונית מוגדלת היא תופעה שכיחה ביותר בקרב גברים מבוגרים. במקרים רבים היא משפיעה על איכות החיים ואף גורמת לסיכון בריאותי. החדשות הטובות: כיום ניתן לטפל בבעיה באמצעות טיפול חדשני וזעיר פולשני, בקלות, ביעילות ותוך הפחתה משמעותית בסיבוכים בהשוואה לניתוח המסורתי.

 

ד"ר דוד גרשבאום הוא מומחה בכירורגיה אורולוגית ב"אסיא מדיקל"

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום