פלטפוס ילדים: כיצד מומלץ לטפל?

(7)
לדרג
תוכן מקודם

כף הרגל של הילד נראית שטוחה? הילד מתלונן על כאבים בהליכה? אין סיבה להילחץ: סביר שמדובר בפלטפוס ילדים, שיחלוף מעצמו במהלך השנים, בעזרת הליכה יחפה וטיפולים שמרניים. בחלק מהמקרים, יש לשקול ניתוח

רופא אורטופד ,מומחה לאורתופדיה
077-2311251 (מספר מקשר)

פלטפוס היא תופעה מוכרת מאוד בציבור, ממנה סובלים כ-30% מהאוכלוסיה. המונח פלטפוס (Flat Foot) מתאר כף רגל שטוחה: במצב תקין, מבנה כף הרגל כולל קשת אורכית עיקרית, בין העקב לכריות כף הרגל, שתפקידה לאפשר דריכה הדרגתית על הרגל, כדי לבלום את הזעזועים או הלחץ הנוצרים בעקבות הדריכה. מצב שבו הקשת האורכית של כף הרגל אינה קיימת נקרא השטחה של כף הרגל, או במילים אחרות - פלטפוס.

חוששים שהדבר יגרום בעתיד לכאבי רגליים. צילום: שאטרסטוק

מהן ההשלכות של פלטפוס בילדים?

הורים רבים מגיעים לרופא מודאגים, בעקבות כף רגל שטוחה של הילד, מכיוון שהם חוששים שהדבר יגרום בעתיד לכאבי רגליים, גב, ברכיים או להפרעות תפקודיות נוספות. בפועל, לא ניתן להצביע חד משמעית על קשר בין פלטפוס לבין בעיות אלה, הקיימות בשכיחות גבוהה גם בקרב אנשים עם מבנה תקין של כף הרגל.

יתרה מכך: חשוב מאוד לציין כי הרגל השטוחה היא למעשה מצב נורמלי, בקרב רוב הילדים, המגיעים לגיל הליכה, פחות או יותר בסביבות גיל שנה. קשת כף הרגל מתפתחת לאורך שנות הגיל הרך, עד גיל 4-6, כך שאצל רוב הילדים עד גילים אלה, ניתן יהיה לראות דרגה כזו או אחרת של השטחה של הקשת, אך אין לראות בכך כל סיבה לדאגה. עד גיל 4-6, אמורה קשת כף הרגל להתפתח באופן טבעי גם ללא כל טיפול או התערבות חיצונית.

אם כך, מתי בכל זאת כדאי להיבדק על ידי רופא?

ראשית, יש להבחין בין שני מצבים, עבור ילדים הנמצאים בגיל הליכה.

כף רגל שטוחה גמישה: מצב שבו קיימת השטחה של הקשת, כשהילד דורך על הרגל, אך כשאינו דורך על הרגל, ניתן לראות קשת תקינה. זהו מצב נורמלי לחלוטין, המתאים לשלב זה בהתפתחות כף הרגל.

כף רגל שטוחה קשיחה: מצב שבו הקשת שטוחה, הן בדריכה על הרגל והן ללא דריכה. בחלק מהמקרים, מצב זה עלול להוות בעיה בגילים מאוחרים יותר.

באופן כללי, רק בסביבות גיל 6, לאחר שכף הרגל מסיימת את תהליך ההתפתחות שלה, ניתן יהיה לקבוע אם הילד אכן סובל מפלטפוס, שיישאר עמו לאורך החיים ועלול ליצור בעיה כלשהי, שבעתיד ייתכן כי תצריך טיפול.

כיצד ניתן לטפל בפלטפוס בילדים?

בעבר, נהוג היה להמליץ על שימוש במדרסים, נעליים מיוחדות או אפילו מכשירים רפואיים מסוגים שונים, לטיפול בפלטפוס בילדים, אך מגוון מחקרים שנעשו בתחום שוללים את הקשר בין השימוש במדרסים, להתפתחות תקינה של הקשת.

אחד המחקרים הבולטים נעשה בהודו ובחן את מבנה כף הרגל של ילדים, שהלכו יחפים רוב הזמן, מול מבנה כף הרגל של ילדים שנעלו נעליים רוב הזמן. המחקר הראה כי דווקא הילדים שנהגו ללכת יחפים נהנו מקשתות כף רגל מפותחות יותר בגיל ההתבגרות.

לפיכך, ההמלצה במצב של פלטפוס בילדים, היא להימנע מטיפול ספציפי בתור התחלה. יש לעודד הליכה יחפה ככל האפשר, בתוך הבית ובכל סביבה שמאפשרת הליכה יחפה.

האם ההמלצה משתנה כאשר הפלטפוס גורם לכאבים אצל הילד?

כאבי רגליים, ברכיים, גב וכו' - אמנם אינם תופעה שכיחה בקרב ילדים הסובלים מפלטפוס, אך מדובר בתופעה בהחלט קיימת. לכן, אם הילד אכן סובל מכאבים, ואנו שוללים בעיות אחרות, ניתן לנסות טיפול במדרסים, המפזרים טוב יותר את הלחצים בכף הרגל, ובחלק גדול מהמקרים מובילים להקלה בסימפטומים, להפחתת הכאבים ואי הנוחות ולשיפור ההפרעה התפקודית.

טיפול במדרסים יומלץ גם עבור ילדים שהפלטפוס ממנו הם סובלים גורם למנח כף רגל שמעוות ומעקם את הנעליים, וכך מגביר את אי הנוחות של הילד ואף יוצר בעיה אסתטית. גם במקרה זה, שימוש במדרסים או בנעליים מיוחדות, שיעניקו תמיכה לקשת, לא יביא לריפוי כף הרגל או לתיקון הבעיה, אך בהחלט עשוי להקל ולתרום לנוחות.

חשוב לציין כי כיום קיימים דגמים רבים של נעלי ספורט, המעניקים תמיכה לקשת האורכית של כף הרגל, ובחלק מהמקרים יהוו פתרון מספק ולא יצריכו שימוש במדרסים.

מה ניתן לעשות אם השימוש במדרסים או בנעליים מיוחדות אינו עוזר?

אם השימוש במדרסים או בנעליים מתאימות אינו מקל על הסימפטומים מהם סובל הילד, ניתן לפנות לפתרון ניתוחי, כדי לייצב את הקשת וגם לשפר את האסתטיקה של מבנה כף הרגל ואת איכות ההליכה.

ברוב המקרים, הניתוח כולל החדרה של מעין בורג העשוי מחומר פולימרי אל החלק האמצעי של כף הרגל מצידה החיצוני, כדי שידחוף את הקשת ויעניק לקשת תמיכה. מדובר בניתוח פשוט יחסית, שאחוזי ההצלחה בו טובים. ברוב המקרים, ניתן לבצע את הניתוח בילדים מגיל 10 והלאה, בתנאי שלא נמצא פתרון סביר באמצעות הטיפול השמרני.

האם יש סיכונים הכרוכים בניתוח?

החומר הפולימרי ממנו עשוי ה"בורג" המוחדר לכף הרגל הוא חומר ידידותי לגוף האדם, שאינו אמור לגרום לתגובת נגד של הגוף, אך במקרים נדירים עלולה בכל זאת להיווצר תגובת נגד.

תופעה נוספת, אף היא אינה שכיחה, היא התפתחות זיהום סביב הבורג. ייתכנו גם מצבים שבהם הבורג אינו מצליח להתייצב בכף הרגל, בהם יהיה צורך בניתוח נוסף להוצאתו.

ניתן להמליץ למטופל על שימוש במדרסים. צילום: שאטרסטוק

האם קיימות מגבלות כלשהן על ילד העובר ניתוח לתיקון פלטפוס?

ההתאוששות מהניתוח מהירה יחסית. ברוב המקרים, ניתן לחזור להליכה תוך מספר ימים, בהתאם לסיבולת הכאב של המטופל. תפקוד מלא, הכולל קפיצות וריצות, יתאפשר בדרך כלל כעבור כחודש וחצי. בתקופה זו, ניתן להמליץ למטופל על שימוש במדרסים, כדי להוסיף תמיכה חיצונית.

נושא שמטריד מתבגרים רבים הסובלים מפלטפוס הוא השירות הצבאי. חשוב לדעת כי הצבא אינו מתייחס כיום לפלטפוס כאל בעיה משמעותית. במקרים רבים, הבעיה לא תוביל להורדת פרופיל משמעותית. אם לאחר הגיוס, יתלונן החייל על כאבי רגליים, הצבא יוכל לספק לו מדרסים מצוינים.

לסיכום: פלטפוס בילדים עד גיל 4-6 נחשב תופעה נפוצה. כף הרגל של הילד נראית שטוחה, מכיוון שעדיין לא התפתחה בה הקשת האורכית. בגילים אלה, מהווה תופעה זו חלק מההתפתחות התקינה של כף הרגל. ברוב המקרים, התופעה חולפת מעצמה. כדי לעודד התפתחות תקינה של כף הרגל, מומלץ להרבות בהליכה יחפה. אם גם לאחר גילים אלה, ובעיקר לקראת גיל ההתבגרות, הבעיה לא נפתרה, והילד סובל מכאבים, אי נוחות או הפרעה תפקודית אחרת - ייעשה שימוש במדרסים או בנעליים מיוחדות. במקרה שלא תושג הקלה בעזרת האמצעים השמרניים האמורים, ניתן לפנות גם לפתרון ניתוחי.

ד"ר ליונל קפליוביץ' הוא מומחה לאורתופדיה, אורתופד ילדים במרכז הרפואי "אסף הרופא" ומנהל מרפאה אורתופדית ילדים בביה"ח "מעייני הישועה".

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום