משרד הבריאות: "חיסוני השפעת הגיעו לישראל"

(17)
לדרג

לאחר עיכוב של חודש, הגיעו חיסוני השפעת העונתית לישראל. מתי אפשר יהיה לקבל חיסון בקופות החולים והאם החיסון יעיל גם בשלב זה? כל המידע

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

לאחר עיכוב של חודש, נמסר ממשרד הבריאות כי חיסוני השפעת הגיעו לישראל ובקרוב יוכל הציבור לגשת ולהתחסן. ההערכה היא כי במהלך שבוע הבא יחל מבצע החיסונים בקופות החולים. החיסון שיינתן השנה הוא כנגד 4 זנים של שפעת.

מקופת חולים מכבי נמסר כי: "מבצע החיסונים יחל ביום ראשון הקרוב, בדגש על אוכלוסיות בסיכון בעדיפות גבוהה. כבכל שנה, החיסונים מגיעים לארץ במספר פעימות ומחולקים לכלל קופות החולים. במידה והמלאי הראשון יסתיים, הוא יחודש בתוך מספר ימים בכל רחבי הארץ עם הגעת המלאי הבא. השנה כל קופות החולים יציעו חיסונים בזריקה בלבד - לא יוצע כלל חיסון בתרסיס."

מקופת חולים כללית נמסר כי: "החיסונים צפויים להגיע לקופות החולים במהלך שבוע הבא. ההערכה היא כי נתחיל לחסן בימים ראשון-שני."

מקופת חולים לאומית נמסר כי: "החיסונים יהיו זמינים לציבור ברגע שיגיעו אל קופת החולים. הצפי הוא במהלך שבוע הבא, ולכל המאוחר 10 בנובמבר. החיסונים יהיו פתוחים לכלל האוכלוסייה, וסביר כי קבוצות הסיכון יהיו הראשונות להתחסן."

מקופת חולים מאוחדת נמסר כי: "מכסות החיסונים עדיין לא הועברו לקופות. נתחיל לחסן ב-10 בנובמבר."

צילום: שאטרסטוק

עיכוב בחיסוני השפעת: גובר החשש מהתפרצות המחלה

שפעת ומחלות חורף – אתם שואלים, הדוקטורס עונים

חיסון שפעת: זמן להפשיל שרוולים

כדי להבין קצת יותר את המשמעות של קבלת החיסון בחודש נובמבר, פנינו לד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי וולפסון בחולון:

לאור האיחור הרב בחיסוני השפעת – האם יש טעם להתחסן בשלב זה של השנה?

"חשוב מאוד להתחסן עכשיו וגם במועד מאוחר יותר. לשמחתנו, מגפת השפעת עוד לא הגיעה השנה לארץ ולכן עדין ניתן לרכוש הגנה מרבית מההתחסנות כנגד הנגיף.

אפילו לאחר הופעת מקרים של שפעת, המגיפה נמשכת חודשיים עד שלושה חודשים, ולכן החיסון מקנה הגנה גם כאשר הוא ניתן במועד מאוחר יותר."

 

כמה זמן לוקח לחיסון להעניק את ההגנה לגוף מרגע החיסון?

"משך הזמן מרגע מתן החיסון ועד יצירת הגנה מלאה כנגד המחלה עומד על כ-3 שבועות. כבר לאחר מספר ימים מתחילה להיווצר הגנה חלקית שמקלה על מהלך המחלה."

 

מדוע חשוב להתחסן נגד שפעת בכל שנה מחדש?

לדברי ד"ר מאור, בניגוד למחלות ויראליות אחרות שמקורן ב"נגיפים יציבים", נגיף השפעת משתנה בקלות ועובר טרנספורמציה שאינה ניתנת לחיזוי - לעתים מדובר בנגיף עם שינוי מינורי ולעתים מדובר בשינוי דרמטי שנגרם כתוצאה מחיבור עם נגיף שונה (מה שגרם לשפעת העופות למשל): "השינויים האלו, קטנים ככל שיהיו, מקשים על הזיכרון של מערכת החיסון ולכן אפשר להידבק בכל שנה מחדש. זוהי גם הסיבה שבגללה מייצרים את החיסון בכל שנה מחדש."

 

למי הכי חשוב להתחסן?

החיסון מומלץ לכולם, אך יש לו חשיבות רבה בעיקר לפעוטות מגיל חצי שנה עד שנתיים, לקשישים מעל גיל 65, לנשים בהיריון, לאנשים מדוכאי חיסון ולאנשים הבאים במגע קרוב עם אוכלוסיות בסיכון כמו עובדי בריאות. "אחד מהמיתוסים השגויים לגבי החיסון נגד שפעת, הוא שהוא מסוכן לאנשים מדוכאי חיסון. בפועל, ההפך הוא הנכון. ראשית, מדובר כאמור בנגיפים מומתים שאינם מהווים סכנה ומנגד, דווקא לאנשים מדוכאי חיסון חשוב להתחסן מכיוון שהם מועדים יותר להידבקות ולסיבוכים כתוצאה מהשפעת", מסבירה ד"ר מאור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום