יום כיפור: האם חולי סוכרת יכולים לצום?

(1)
לדרג
תוכן מקודם

צום יום כיפור מהווה דילמה משמעותית בפני חולי סוכרת ורופאיהם, והשאלה המרכזית שעולה מדי שנה היא: האם לסוכרתיים מותר לצום? וגם - על מה חשוב להקפיד במידה וצמים ואיך הופכים את הצום לקל יותר? כל התשובות בפנים

רופא אנדוקרינולוג
050-7727593

השאלה שמלווה סוכרתיים רבים היא האם מותר להם לשמור על מצוות צום יום כיפור או שמא מדובר בסיכון גדול מדי עבורם. לפני לקיחת ההחלטה בנושא הצום יש להתייעץ עם הרופא המטפל ולברר האם מותר לחולה לצום, כיצד עליו לצום, מהם הסיבוכים האפשריים וכיצד להתנהג במידה ומתחילים לחוש ברע.

מדוע צום הוא מסוכן עבור חולי סוכרת?

בעוד שאצל אנשים בריאים הכבד מצליח לייצר סוכר באופן תקין גם בזמן צום, בקרב סוכרתיים אשר רמת הסוכר בדמם אינה מאוזנת, הצום עלול לגרום למצבי קיצון מסכני חיים (רמות סוכר נמוכות או גבוהות), היות שאין בקרה על ייצור הסוכר בכבד ואין דרך להכניס את הסוכר שבדם לתוך התאים. היכולת לצום מבלי לגרום נזק בריאותי תלויה במספר גורמים, ביניהם: סוג הסוכרת, הטיפול שהמטופל מקבל ומצבו הרפואי הכללי. על מנת לשמור על איזון הסוכר בדם טרם הצום, חשוב להיוועץ עם הרופא המטפל ולוודא אם דרוש שינוי מסויים בטיפול התרופתי או במינון האינסולין לפני ואחרי הצום.
בכל מקרה, חשוב במהלך הצום לנטר את רמות הסוכר בדם לעתים קרובות ולהפסיק לצום באופן מידי כאשר רמות הסוכר נמוכות מאוד.

 

 חשוב במהלך הצום לנטר את רמות הסוכר בדם לעתים קרובות. צילום: שאטרסטוק

למי מותר לצום?

  • סוכרתיים מסוג 2 שאינם מטופלים בטיפול תרופתי יכולים לצום באופן מלא.

  • סוכרתיים מסוג 2 המטופלים באינסולין או כדורים אחרים יכולים לצום, אך עליהם לנטר את רמת הסוכר בדמם באופן סדיר לאורך כל שעות היום, כיוון שרמת סוכר גבוהה מדי או נמוכה מדי מסוכנת מאוד לבריאותם.

למי אסור לצום?

  • סוכרתיים מסוג 1 אשר תלויים באינסולין אינם יכולים לצום, כיוון שאי קבלת האינסולין יכול לגרור התקפי היפוגליקמיה.

  • נשים עם סוכרת הריון.

  • סוכרתיים הלוקים באירועי היפוגליקמיה תכופים או כאלה שאינם חשים היפוגליקמיה.

  • סוכרתיים בלתי מאוזנים אשר ממוצע רמות הסוכר שלהם הוא 250 מ"ג/ד"ל ומעלה ברוב שעות היום, כיוון שהם מצויים בסיכון מוגבר להתייבשות.

  • סוכרתיים אשר חוו אירוע של חמצת מטבולית (קטואצידוזיס) או כאלה הסובלים מזיהום כלשהו או מחלה חריפה אין באפשרותם לצום.

 

איך להתכונן לקראת הצום?

ראשית, את ההכנות לצום כדאי להתחיל עוד ביום שלפני הצום. יש להקפיד על שתיה של לפחות 8 כוסות מים לאורך כל היום שלפני הצום ולוותר על משקאות ממותקים על מנת להעשיר את הגוף בנוזלים שיעזרו לו בפירוק הסוכרים. חשוב לשים לב, כי יש לשתות את כוסות המים לאורך כל היום באופן מודע ומתוזמן ולא בלחץ של זמן. בנוסף, מומלץ להימנע ממאכלים מלוחים כבר מהיום שלפני, כמו זיתים, גבינות, אבקת מרק, חטיפים, שימורים ופיצוחים, שלוקחים מהגוף נוזלים רבים ומייבשים אותו.

לארוחה המפסקת מומלץ לאכול ארוחה עשירה בסיבים ובפחמימות מורכבות, כמו: קינואה, אורז, כוסמת – אלו מתפרקות באיטיות ומספקות מאגר אנרגיות לטווח ארוך יותר בשונה מהפחמימות הפשוטות, כמו למשל: פירות, ממתקים, מאפים מקמח לבן ועוד, שלא מומלצות לאכילה לפני הצום בגלל שהן גורמות לתחושת יובש שמעלה את רמת הסוכר.

כמו כן, במידה ומתכננים לצום, כדאי לעדכן אדם קרוב או אדם הנמצא בקרבת מקום. גם במידה והולכים לבית הכנסת חשוב שאדם נוסף יהיה מודע למצב וידע מה לעשות במצב חירום. מומלץ גם להחזיק בהישג יד משהו מתוק, שיעלה את רמת הסוכר במידה ומרגישים סחרחורת או נפילת סוכר.

 

6 טיפים לצום קל:

  • בבוקר של ערב יום הכיפורים, לפני הצום, הקפידו על שתייה מרובה - כ-12-10 כוסות. בנוסף, הקפידו לאכול ארוחות קטנות ותכופות, כל 3 שעות לערך.

  • הפחיתו כמות קפאין והימנעו משתיית אלכוהול.

  • במהלך הארוחה המפסקת הימנעו ממאכלים מתובלים מאוד - חריפים, חמוצים ומלוחים.

  • בסיום הצום, במידה ורמת הסוכר נמוכה על גבול ההיפוגליקמיה (סוכר הנמוך מ-70 מ"ג/ד"ל), מומלץ לאכול או לשתות מאכל או משקה עם סוכר זמין, למשל: תה עם 1-2 כפיות סוכר/פרי/פרוסת לחם עם כפית ריבה.

  • כשעה לאחר סיום הצום מומלץ לאכול ארוחה קלה, כגון: מרק ירקות או ירקות חיים, פחמימה שמעלה במתינות את רמת הסוכר בדם (למשל: לחם מלא מסוג מסוים/פסטה/קטניות) וחלבונים (למשל: ביצה/טונה/גבינה), או לחילופין - פשטידה המבוססת על ביצים/גבינות/טופו, ירק כלשהו ומעט קמח.

  • במשך הערב יש לשתות מים בהדרגה, כוס מים מדי שעה.

לארוחה המפסקת מומלץ לאכול ארוחה עשירה בסיבים ובפחמימות מורכבות, כמו למשל קינואה. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: כיוון שצום מהווה מצב של "סטרס" לגוף, יש להתכונן ולהיערך אליו מבחינה תזונתית, לא רק בארוחה המפסקת אלא במשך כל היום ואפילו במספר הימים הקודמים לצום. במהלך הצום, השתדלו להימנע מאמץ גופני מוגבר, כיוון שזה עלול להוריד את ערכי הסוכר בצורה ניכרת והקפידו להיות במקום מוצל וקריר על מנת למנוע התייבשות. זכרו כי בריאותכם חשובה מעל לכל, ולכן היו ערניים לכל הרגשה לא טובה בזמן הצום ופעלו בהתאם.

 

פרופ' חוליו ויינשטיין, רופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת ומנהל יחידת הסוכרת בבית החולים וולפסון.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום