בחזרה לעתיד: סגולות הניתוח הרובוטי בתחום הגניקולוגיה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

ניתוח רובוטי מהווה בשורה של ממש לסובלות מבעיות גניקולוגיות שונות, לרבות אנדומטריוזיס, שרירנים וגידולים ברחם. המדריך הבא מפרט את כל מה שחשוב לדעת אודות הניתוח הרובוטי בתחום הגניקולוגיה

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2311240 (מספר מקשר)

עולם הרפואה המתקדם מביא עימו בכל יום בשורות טכנולוגיות חדשות ומסקרנות, המשפרות באופן משמעותי את אופן הטיפול וכתוצאה מכך גם את איכות חייהם של החולים. הניתוחים הרובוטיים הזעיר פולשניים המשמשים לטובת תחומים רבים בעולם הרפואה, מהווים פריצת דרך רפואית אדירה, הודות ליכולתם יוצאת הדופן לבצע פעולות מורכבות באופן המדויק ביותר. בשנים האחרונות, שולבו ניתוחים אלה גם בתחום הגניקולוגי, שבו הם משמשים לטובת שלל פרוצדורות בהן הם מאפשרים לייעל את פעילותו של המנתח.

 

דיוק מקסימלי. צילום: שאטרסטוק

מהו ניתוח זעיר פולשני?

מדובר בניתוח הכרוך בביצוע חתכים קטנים לשם יצירת גישה לחלל הבטן. לעומת ניתוח פתוח שלרוב כולל חתך גדול לאורך הבטן המתפרס לאורך של מעל 10 ס"מ, בד"כ מדובר ב 4 חתכים קטנים בלבד. גם ניתוח רובוטי וגם ניתוח לפרוסקופי נכללים בהגדרה "זעיר פולשניים".

מהו ניתוח רובוטי?

בניגוד לניתוח לפרוסקופי המתבצע באופן ידני על ידי המומחה המנתח, ניתוח זה כולל שימוש בטכנולוגיה חדשנית, המשפרת באופן משמעותי את עבודתו ואת יכולותיו של המנתח. הוא מתבצע בעזרת מכשיר ייחודי המחקה באופן מדויק את תנועת הידיים שלו בפועל. המנתח למעשה יושב במעין "תא טייס", ממנו הוא יכול לנווט על הנעשה בתוך חלל הבטן. כל לחיצת יד שלו על מכשיר דמוי ג'וייסטיק מובילה לתנועת האביזרים המחוברים למכשיר. כל צעד בניתוח מתועד און ליין באמצעות מצלמת תלת מימד ברזולוציה יוצאת דופן.

מהם יתרונות הניתוח הרובוטי?

ישנם מספר יתרונות בולטים בניתוח מסוג זה לעומת פרוצדורות אחרות. להלן כמה מהבולטים שבהם:

  • דיוק מקסימלי: מנתח אנושי, מיומן ומנוסה ככל שיהיה לא מסוגל לשלוט בתנועה היטב כמו שהטכנולוגיה הרובוטית מאפשרת. לכל יצור אנוש קיים רעד טבעי ביד, אף שהוא לרוב אינו מורגש. הרובוט למעשה מבטל את הרעד הזה והוא אף מסוגל לעדן את תנועת הרופא, בהתאם להגדרות הנדרשות ממנו. כך מתקבל דיוק מירבי.

  • פחות סיכונים לסיבוכים: ניתוח רגיל לפתיחת בטן עלול להיות כרוך בסיכונים שונים, לרבות אובדן דם, חשיפה לזיהומים ועוד. ניתוח רובוטי מצמצם את הסיכון לכך באופן משמעותי, כיוון שהוא כרוך במספר מועט של חתכים על פני שטח מצומצם יחסית.

  • פחות כאבים: חולות שעברו ניתוח רובוטי מדווחות על כאבים פחותים באופן משמעותי, מאלה אודותיהם דיווחו מטופלות שעברו ניתוחים בשיטות מסורתיות יותר.

  • התאוששות מהירה: מאחר שהניתוח כאמור כרוך בחתכים מזעריים בלבד, ההתאוששות תהיה מהירה יותר. הדבר מתבטא בשני אופנים: הראשון - פחות ימי אשפוז ומשך החלמה קצר יותר בבית: בעוד שניתוח בטן רגיל לרוב דורש לפחות מספר ימי אשפוז, רוב המטופלות שעוברות ניתוח רובוטי יוכלו להשתחרר לביתן תוך יום בלבד לאחר ביצועו. השני - בד"כ ניתוחי בטן סטנדרטיים כרוכים בימי מחלה רבים, שיכולים להסתכם בחודש שלם. לעומת זאת, ניתוח רובוטי לרוב דורש עד 10 ימי מחלה בלבד.

  • אסתטיקה: באופן טבעי, ככל שהחתך על פני העור קטן יותר, כך קטן הסיכון להותרת צלקות בולטות. אין ספק שהתוצאה האסתטית המתקבלת לאחר ניתוח רובוטי טובה יותר, לעומת זו המתקבלת לאחר ניתוח בגישה הפתוחה.

 

מי מוסמך לבצע ניתוח רובוטי?

ההכשרה לניתוחים רובוטיים הינה מורכבת ודורשת זמן ומשאבים. על מנת להשיג מיומנות בגישה כירורגית חדשנית זו, יש צורך בביצוע מספר משמעותי של ניתוחים רובוטיים מגוונים, בפרק זמן קצר.  לשם כך, ייסדו בארה״ב התמחויות על בתחומים הכירורגיים השונים, לרבות גינקולוגיה. משך התמחות העל הינו 2-3 שנים.

אילו סוגי בעיות או מחלות מתאימות לניתוח רובוטי?

ככלל, הכירורגיה הרובוטית עדיפה במקרים מורכבים מבחינה ניתוחית, וכאשר קיים צורך  לקצר את משך הניתוח ככל שניתן. אסביר ביתר פירוט מהן הנסיבות שבעטיין תהיה העדפה לניתוח רובוטי על פני ניתוח לפרוסקופי:

  1. צפי למורכבות כירורגית משמעותית: במקרים בהם אנו חוששים מפני הידבקויות משמעותיות של איברי הבטן והאגן. לדוגמה, נשים שעברו מספר ניתוחי בטן, כולל ניתוחים קיסריים, ונשים שסבלו מזיהום בחלל הבטן שגרם להידבקויות.

 

  1. מצב אחר הוא צפי לניתוח מורכב כמו במקרים של אנדומטריוזיס, כריתת רחם, הסרת שרירנים (גידולים שפירים), קיבוע של צניחת איברי אגן, וניתוחים גינקולוגיים אונקולוגיים. ניקח לדוגמה מצב שבו האישה נדרשת לעבור ניתוח לשימור פוריות, עקב צפי לטיפולי הקרנות באזור חלל הבטן לאחר איבחון סרטן. במצב כזה, הרובוט מאפשר לבצע הסתה מדויקת של השחלה מהאגן אל החלק העליון של הבטן, מחוץ לאזור שבו אמורות להתבצע ההקרנות.

מה שמאחד את המקרים הללו הוא העובדה שמדובר בניתוחים מורכביֿם, הדורשים מיומנות רבה ומדויקת מצד הרופא המנתח, הנדרש בין היתר להפריד הידבקויות או לתפור איברים שונים. מכיוון שניתוח רובוטי ניחן ברמת דיוק אולטימטיבית, הסיכון לנזק או סיבוך יורד.

נשים בעלות רקע של מחלה קשה: כזו שמעלה ספק לגבי היכולת שלהן לשרוד ניתוחים בהרדמה כללית לאורך זמן. אלה לעיתים נאלצות להימנע מניתוחים ממושכים הכרוכים בהרדמה ארוכה. לדוגמה, נשים הסובלות מהשמנת יתר, מעשנות, או כאלו הסובלות ממחלה ריאתית או לבבית. מכיוון שמשך הניתוח הרובוטי קצר יותר וכרוך בהרדמה קצרת טווח, הוא עשוי להתאים יותר לקהל יעד זה

השימוש בגישה הרובוטית בכל אותן דוגמאות שצויינו וברבות אחרות, נועד כדי להפחית את הסיכוי שבו יידרש מעבר לניתוח בטן פתוח, בשל קושי אופרטיבי או סיבוך כלשהו.

למי ניתוח זה אינו מתאים?

בעוד שהניתוח הרובוטי יכול להתאים במקרים רבים ומגוונים, ישנן נסיבות אשר בהן לא נוכל להיעזר בגישה זו. ניתוחים זעיר פולשניים, בין שבגישה לפרוסקופית או בין שברובוטית, כרוכים בניפוח חלל הבטן בגז תחת הרדמה כללית. יתר על כן, בגינקולוגיה אנו משכיבים את המנותחת בזווית חדה, כך שהראש פונה למטה והרגליים למעלה. נשים הסובלות ממחלת רקע חמורה שבגינה יש סבירות גבוהה שהאישה תתקשה לסבול את שני ההיבטים שצוינו(ניפוח הבטן בגז והשכבה בזווית חדה בהרדמה), ייאלצו לעבור ניתוח בטן פתוח. גם במקרים שבהם המטופלת סובלת מגידול ממאיר בעל מסה גדולה, או כזה שאובחן במצב מתקדם, ההמלצה תהיה כלל לא לנתח בפרוצדורה זעיר פולשנית כזו או אחרת, משום שבמקרה כזה תידרש התערבות מקיפה יותר.

 

נמצאים בשימוש בתחומים רבים בעולם הרפואה. צילום: שאטרסטוק

איזו הכנה נדרשת לפני הניתוח?

בדומה לניתוח לפרוסקופיה, ההנחיה היא 6 שעות של צום בטרם ביצוע התהליך.

לסיכום: הניתוחים הרובוטיים שייכים לתחום הניתוחים הזעיר פולשניים. הם נמצאים בשימוש בתחומים רבים בעולם הרפואה, ובתחום הגניקולוגיה הם מהווים פריצת דרך של ממש. ניתוח מסוג זה עשוי להיות פתרון אידאלי לסובלות ממצבים רפואיים רבים לרבות: אנדומטריוזיס, גידולי רחם, הימצאות שרירנים, צניחת אברי אגן ועוד. הניתוח הרובוטי משלב בין יכולות טכניות מדויקות ומרשימות לבין יכולת אופטית יוצאת דופן, והוא משמש פתרון בטוח ויעיל ומתקדם יותר עבור החולות.

 

ד"ר זיו צפריר, מומחה לגניקולוגיה, בוגר התמחות על בכירורגיה גינקולוגית זעיר פולשנית, בדגש על כירורגיה רובוטית, מישיגן ארה״ב. בעל נסיון של למעלה מ-450 ניתוחים רובוטיים.

  • צור קשר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום