מהם סוגי הסרטן שניתן לחיות לצדם חיים טובים וארוכים?

(17)
לדרג

מפתיע ככל שזה ישמע, מסתבר שישנם מספר סוגי סרטן שניתן לחיות לצדם במשך שנים ארוכות ואיכותיות, לעתים כלל מבלי שהחולה יהיה מודע לקיומם. עם זאת, מבהיר אונקולוג בכיר: "החלטה על מעקב ולא על טיפול במחלת הסרטן מתקבלת רק לאחר שהצוות הרפואי בחן שיקולים רפואיים רבים". כתבה לרגל יום המודעות לסרטן הערמונית

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

אם חלילה היו מבשרים לכם ביום בהיר אחד שחליתם בסרטן, מהו הדבר הראשון שהייתם חשים באותו הרגע? סביר להניח שהמילים "בהלה", "הלם" ובעיקר "פחד גדול", מתארות היטב את מה שהיה עובר בראשכם באותם רגעים קודרים.

ואולם, חשוב שתדעו כי מחלה זו אינה בהכרח מהווה 'גזר דין מוות': "ישנם סוגי סרטן מסוימים שמתרחשים כחלק בלתי נפרד מההזדקנות שלנו", מסביר פרופ' עידו וולף, מנהל המערך האונקולוגי בבית החולים איכילוב, "אלה לרוב מופיעים בקרב אנשים מבוגרים שיכולים לחיות איתם שנים רבות ולא בהכרח למות מהם. במילים אחרות: במקרים מסויימים אין לסרטן משמעות קלינית".

ההחלטה על מעקב ולא על טיפול בהקשר מחלת הסרטן היא אינה החלטה פשוטה. צילום: שאטרסטוק

פרופ' וולף מציין בהקשר זה שני סוגי סרטן שכיחים מאוד, שבמקרים רבים אינם מהווים מטרד עבור החולה, לעתים מסויימות אף שאינם מחייבים טיפול, וכן סוג נוסף של סרטן שניתן לחיות לצדו במשך שנים ארוכות רק לאחר קבלת טיפול ראוי:

  1. סרטן הערמונית: ניתוחים רבים שנעשו לאחר המוות העלו ממצא מרתק: מסתבר שקיימת קבוצה לא קטנה של אנשים שסבלו במשך שנים רבות מסרטן ערמונית ללא ידיעתם. כיום קיימת מחלוקת בעולם הרפואה אודות נחיצות בדיקת הסקר, המאפשרת לאתר סרטן זה בשלב מוקדם. המתנגדים לבדיקה יטענו כי אין בה ערך של ממש עבור המטופל. זאת מאחר, שבמקרים רבים טיפול במחלה אינו תורם לאריכות חייו של המטופל, שיכול כאמור לחיות שנים ארוכות גם לצדה. יתרה מכך, טיפול כזה עלול להיות כרוך בתופעות לוואי ובסיכון שאינו בהכרח מוצדק. בהתאם לכך, לפני ביצוע בדיקת סקר לסרטן הערמונית יש לדון עם הרופא אודות כל ההשלכות של הבדיקה, בהתאם לנתונים של כל חולה. 
    פרופ' עופר יוספוביץ, מנהל המחלקה האורולוגית באיכילוב, מוסיף כי: למרות ההחלטה של ארגון ה-FDA בשנת 2012, לפיה ניתן להימנע מבדיקת סקר לאיתור סרטן הערמונית, המלצה זו משתנה ממש בימים אלה. זאת לנוכח העובדה שסרטן הערמונית הוא אחד מסוגי הסרטן השכיחים ביותר, המוביל לתמותה בחלק מהמקרים. לפיכך, כיום מומלץ לגברים בני 45-50 לבצע בדיקת דם הבוחנת את רמת ה-PSA בדם (חלבון המיוצר בבלוטת הערמונית). בהתאם לתוצאות הבדיקה יומלץ על המשך מעקב או על טיפול.

  2. סרטן בבלוטת התריס: אף שקיימת עלייה במספר הניתוחים המבוצעים בקרב חולים בסוגים שונים של סרטן בבלוטת התריס, נראה כי אלה אינם בהכרח משפיעים על הישרדות החולים בפועל, לפחות בחלק מהמקרים. ד"ר אורית גוטפלד, מנהלת מכון הקרינה, המערך האונקולוגי באיכילוב, מוסיפה ומציינת כי בשנים האחרונות נרשמת עלייה באבחון של סרטן בלוטת התריס, בעיקר עקב גילוי אקראי במהלך בדיקות הדמיה, כגון אולטרה-סאונד ובדיקות סיטי של הצוואר, המבוצעות מסיבות אחרות. "במרבית המקרים מדובר במחלה עם פרוגנוזה מצוינת וסיכון נמוך מאוד לתמותה. לפיכך, ההנחיות הן לדגום ממצא חשוד בבלוטת התריס רק כאשר הוא עונה על קריטריונים מסוימים. כאשר יש ממצא חשוד הקטן מ-1 ס"מ, ניתן לעקוב בלבד. כאשר מאובחן סרטן בבלוטת התריס, יש לשקול בכובד ראש את הטיפול. בשלבי מחלה מוקדמים ניתן להסתפק בכריתה חלקית של הבלוטה ואין צורך בטיפולים נוספים".
  3. סרטן שד מוקדם: בניגוד לסוגי הסרטן האחרים שהוזכרו, שכאמור אינם מחייבים טיפול באופן גורף, סרטן שד המתגלה בשלב מוקדם תמיד יחייב טיפול ניתוחי, או טיפולים אחרים כגון קרינה או טיפול תרופתי. כמו כן, יידרש מעקב על מנת לשלול את התפתחות המחלה ולוודא את יעילות הטיפול.
    הבשורה המעודדת בתחום היא שגם חולות בסרטן מסוג זה יכולות לחיות חיים טובים וארוכים, הודות לבדיקות מולקולריות חדשניות, המאפשרות בחלק גדול מהמקרים להתאים עבורן טיפול ממוקד ויעיל יותר. כך, במקרים רבים נחסכת מהחולה טיפול בכימותרפיה,  הכרוך באינספור תופעות לוואי ומשפיע באופן ניכר על איכות חייה - אופציה שעד לא מזמן נחשבה חיונית במצבים כאלה.

כיצד מתקבלת החלטה על טיפול מתון יותר או על אי טיפול בחולה אונקולוגי?

"מדובר בנקודה חשובה שיש להבהיר", אומר פרופ' וולף. "ההחלטה על מעקב ולא על טיפול בהקשר מחלת הסרטן, מתקבלת רק לאחר שהצוות הרפואי בחן שיקולים רפואיים רבים והיא אינה החלטה פשוטה. חשוב שהצוות ידון בכל מקרה לגופו, בהתאם לנתונים האישיים של כל מטופל בטרם החלטה קיצונית כזאת או אחרת. בכל מקרה, גם כשמדובר בסוגי הסרטן הפחות מסוכנים שהוזכרו, קיימים מקרים שבהחלט מחייבים טיפול, אשר במקרים רבים מציל את חיי המטופל".

 

לאן להערכתך מועדות פני הרפואה בעוד כמה עשורים?

פרופ' וולף: "באופן כללי, כבר כיום ניתן להבחין במגמת שינוי מהותית בעולם הרפואה המודרנית בהשוואה לתקופות קודמות. המגמה הכללית היא לנסות להימנע מטיפולים אגרסיביים ולמתן את הטיפול ככל שניתן, אך לא לוותר על יעילות מקסימלית".

במרבית המקרים, סרטן בבלוטת התריס היא מחלה עם פרוגנוזה מצוינת וסיכון נמוך מאוד לתמותה. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: למרות החשש הרב מפני מחלת הסרטן, חשוב לדעת כי חולי סרטן רבים יכולים לחיות לצד המחלה במשך שנים ארוכות וטובות. סרטן הערמונית וסרטן בלוטת התריס, למשל, הם שני סוגי סרטן קלאסיים שחולים רבים בהם כלל אינם מודעים לקיומם, מה שלא מונע מהם למות בשיבה טובה, אף שאינם זוכים לטיפול רלוונטי. גם סרטן השד המוקדם השכיח בקרב נשים רבות, הוא סרטן שאינו בהכרח מחייב טיפול אגרסיבי. בזכות בדיקות מולקולריות חדשניות המוצעות לחולות אלה, ניתן כיום להציע לחלק גדול מהן טיפולים יעילים וסימפטיים יותר שאינם כרוכים בתופעות לוואי קשות, המאפשרים להן לחיות חיים טובים.
עם זאת, חשוב להדגיש כי ההחלטה לוותר על טיפול בסרטן היא החלטה הדורשת בחינת פרמטרים רפואיים ואישיים רבים, ולכן חשוב שמי שמקבל אותה יהיה רופא מומחה בתחום בלבד.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום