קשיי פרידה: מה עושים כשלילד קשה להיפרד?

(62)
לדרג

נגמר החופש, חוזרים לשגרה: הורים רבים, בעיקר לילדים בגיל הגן, נתקלים בחוסר אונים ובמשבר של ממש בעת הפרידה בבוקר. מה עושים בכדי להקל על הסיטואציה הקשה? 7 עצות חשובות להורים

מאת: לאה שטרן

שנת הלימודים החדשה בפתח, הילדים שלנו מתרגשים מהמעבר מהחופש הגדול לשגרת הגן, אבל האמת היא שגם ההורים מתרגשים וחלק גדול מהם אפילו חוששים.

ייתכן שאנו מוטרדים מכך שהילד שלנו יישאר לבד, בלעדינו, למשך יום שלם בגן. גם עבור הורים מנוסים שכבר חוו בעבר קושי מסוג זה, מדובר בסיטואציה שעלולה לשבור את הלב, גם אם הילד שלכם נרגע תוך זמן קצר ומשתלב בגן. אנו מסתובבים עוד שעות ארוכות עם תחושת מועקה ותמונת הילד הבוכה הממאן להיפרד לא יוצאת לנו מהראש.

סיטואציה שוברת לב. צילום: שאטרסטוק

מאחר וזוהי סיטואציה נפוצה, הנה 7 טיפים שיוכלו לסייע לנו להתכונן מראש ולהתמודד במידת הצורך:

  • הכנה לחיים – אין ספק שהיינו רוצים לעטוף את הילד שלנו ולמנוע ממנו כל קושי או תסכול. אך ההתמודדות עם קושי הפרידה בבוקר היא ההזדמנות שלו להתמודד ולהתגבר. הילד יחווה במהלך חייו, הן בילדות וגם בבגרותו, עוד אינספור מכשולים, ולכן אם נאפשר לו להצליח להתמודד עם מכשול זה בתמיכתנו, הוא ילמד על יכולותיו ויאמין בעצמו שהוא מסוגל ויודע להתגבר. כך בדיוק מתפתח ביטחון עצמי ואמונה עצמית של הילד להתמודדות מוצלחת עם אתגרי החיים.
  • כל סוף הוא התחלה חדשה – פעמים רבות במהלך חיינו אנו נפרדים ממסגרות ומתחילים מסגרות חדשות: במערכת החינוך, בצבא וכמובן בשוק העבודה. לכן, חשוב שנבין כי התפקיד ההורי שלנו הוא להכשיר את הילד שלנו להסתגל בצורה מיטבית למסגרות חדשות ולפתח מיומנויות שיסייעו לו להצליח בכך.

  • אמון בצוות המטפל – הילד שלנו נמצא במסגרת חינוכית המתאימה לגילו. הוא מוקף בבני גילו ובצוות מקצועי ומסור היודע להתמודד גם עם סיטואציות רגישות. עם כל המועקה שבפרידה, חשוב שנזכור שאנו מפקידים את ילדינו בידיים טובות ומנוסות. רבים הסיכויים כי הצוות יסייע לילד שלנו להירגע במהירות ולהשתלב בפעילות השוטפת בגן.

  • משחק, חיבוק ונשיקה – מומלץ לעדכן מראש את הילד כיצד תיראה שגרת הבוקר. יש לתאר שלב אחר שלב את העתיד לקרות: מרגע הכניסה לגן, תליית התיק, בחירת המשחק ועד לפרידה ממנו. כך גם בפועל, חשוב להיצמד לסדר היום שהגדרנו מולו. כך, נייצר שגרה וודאות שתסייע לילד וגם לנו בהתנהלות הבוקר.

  • עימדו במילתכם – קשה להישאר אדיש לבכי קורע הלב של הילד שלכם, ולכן הורים רבים מתפתים להישאר עימם עוד קצת, או להאריך את משך החיבוק והפרידה. אך חשוב לדעת, כי התעכבות זו רק מקשה על הילד להיפרד ולמעשה מחזקת אותו להמשיך גם בימים הבאים בבכי הרב. לכן, השתדלו לעמוד בכללים שקבעתם לעצמכם, והיפרדו מהילד בדיוק כפי שתכננתם מראש. כך יבין הילד כי אין רווח מבכי רב.

  • להאמין בילד – חשוב שנאמין ביכולות של הילד שלנו להתמודד במכשול הפרידה. ככל שילד מרגיש כי הוריו סומכים עליו ויודעים שהוא יכול ומסוגל, כך גדלים הסיכויים כי הוא יאמין בעצמו וימצא את הכוחות להתמודד ולהסתגל בהצלחה. בסיום הגן, כאשר אנחנו אוספים את הילד ושואלים על מהלך היום, חשוב שנשקף לו כי אנו רואים את היכולות שלו. חשוב גם לשתף את הילד בכך שאנו מאמינים שהוא יודע להירגע ואפילו ליהנות למרות הבכי בבוקר, וכי אנחנו בטוחים שהוא ידע להשתלב בגן ברגע שנעזוב. כך הילד שלנו ירגיש שאנו רואים את הכוחות שלו ויאמין גם הוא בעצמו כי הוא מסוגל להתגבר.

  • קחו את הזמן – תהליכי הסתגלות עלולים לקחת זמן - זה טבעי בהחלט. לכל ילד יש את הקצב הייחודי שלו. כהורים, עלינו להבין זאת ולהיות אמפטיים לקושי של הילד שלנו. ככל שנבין כי הפרידה היא תהליך טבעי בהתפתחות של הילד, כך נבין את חשיבות ההתנהלות הרגועה והעקבית שלנו ואת חשיבות העידוד שלנו לכל אורך התהליך. ככל שנקפיד על כך, יגדלו הסיכויים שתהליך ההתאקלמות של הילד יהיה קצר מוצלח.

התעכבות רק מקשה על הילד להיפרד. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: כהורים, עלינו להבין שתקופת ההסתגלות עלולה להיות רצופה בקשיים ולהתארך. עלינו להיות אמפטיים לקושי של הילד, ולזכור כי חשוב להאמין בו ולשקף לו את יכולותיו, מתוך מטרה שיאמין בעצמו וידע שהוא מסוגל להתמודד גם עם ההסתגלות הנוכחית בגן וגם עם התחלות חדשות שעוד יחווה בהמשך חייו.

לאה שטרן – מרצה ומנחת הורים, מכון אדלר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום