תסמונת השחלות הפוליציסטיות: כן, ניתן להיכנס להריון

(2)
לדרג
תוכן מקודם

נשים רבות סובלות מתסמונת השחלות הפוליציסטיות, הגורמת בין היתר לקשיים בכניסה להריון. החדשות הטובות: בעזרת טיפול נכון, ניתן "לחיות בשלום" עם התופעה, לשפר באופן משמעותי את מצב התסמינים הקוסמטיים ולהיכנס להריון בהצלחה

רופאה אנדוקרינולוגית ,מומחית לרפואה פנימית
077-2310415 (מספר מקשר)

תסמונת השחלות הפוליציסטיות היא תסמונת אנדוקרינית נפוצה, ממנה סובלות כ-2% מהנשים. ברוב המקרים, מופיעה התסמונת לראשונה בגיל ההתבגרות. עם הגיל, התסמונת אף מתעצמת.

קושי להיכנס להריון. צילום: שאטרסטוק

כיצד התסמונת באה לידי ביטוי?

תסמונת השחלות הפוליציסטיות מתבטאת בתסמינים קליניים, הכוללים בדרך כלל השמנה, שיעור יתר, הפרעות במחזור הווסת ואף יתר לחץ דם. מבחינה מעבדתית, מתבטאת התסמונת בעמידות גבוהה לאינסולין וברמות גבוהות של הורמונים מיניים זכריים. השחלות של נשים הסובלות מהתסמונת הן בעלות זקיקים רבים. מבחינת תפקוד השחלות, מלבד המחזור הווסתי הבלתי סדיר, עלול להיווצר גם קושי להיכנס להריון.

מהם הגורמים לתסמונת השחלות הפוליציסטיות?

הגורמים לתסמונת עשויים להיות גנטיים, כגון פגם בשחלה שגורם לייצור מוגבר של הורמונים מיניים זכריים. בנוסף, תיתכן הפרעה מולדת אחרת, המשפיעה בעקיפין גם על תפקוד השחלה. להופעת התסמונת עשויות להיות גם השפעות סביבתיות, כגון: השמנה (המהווה, כאמור, אחד התסמינים).

מדוע חשוב לטפל בתסמונת?

לרוב, הסיבה הראשונית לטיפול בתסמונת נעוצה ברצון האשה להיכנס להריון. מעבר לכך, חיוני לטפל בתסמונת גם מסיבה נוספת: כאשר התסמונת אינה מטופלת, היא עלולה בטווח הארוך להוביל להתפתחות סוכרת, יתר לחץ דם ואף נטייה לגידולים.

כיצד ניתן לאבחן קיומה של תסמונת השחלות הפוליציסטיות?

לשם אבחון התסמונת, יש לבצע אולטרסאונד של השחלות ובדיקות דם, בהן ייבדקו רמות ההורמון המיני הזכרי, והורמונים נוספים הקשורים בפעילות השחלות. האבחנה תתבצע על פי תוצאות הבדיקות והתסמינים הקליניים, עליהן מדווחת המטופלת.

כיצד מטפלים בתסמונת השחלות הפוליציסטיות?

הטיפול בתסמונת הוא טיפול תרופתי, המתבצע בשני מסלולים.

המסלול הראשון - נועד להפחתת העמידות של הגוף לאינסולין, ובעקבות זאת הורדה של רמת האינסולין, הגורמת לייצור של הורמון מיני זכרי.

המסלול השני - נועד להפסקת הייצור של ההורמון המיני הזכרי או לחסימת הקולטנים של הורמון זה. הטיפול יכול להינתן בגלולות למניעת הריון או בכדורים המונעים את שחרור ההורמון המיני הזכרי. סוג הטיפול התרופתי שיינתן לכל מטופלת, ייבחר בהתאם לנתוניה, למצבה, לתסמינים המפריעים לה ולרצונה להיכנס להריון או להימנע מהריון. ברוב המקרים, תוצאות הטיפול משביעות רצון. הנשים המטופלות רואות שיפור מבחינה קוסמטית, חוות מחזורי וסת סדירים ומצליחות להיכנס להריון. בנוסף לטיפול התרופתי, יש להקפיד על דיאטה מיוחדת נטולת פחמימות, ועל פעילות גופנית.

תופעת הלוואי השכיחה ביותר שלהם היא כאבי בטן ושלשולים. צילום: שאטרסטוק

האם יש תופעות לוואי לטיפול התרופתי?

כאמור, לכל מטופלת יותאם טיפול תרופתי מסוים. לכל תרופה עלולות להיות תופעות לוואי מסוימות. יש כדורים שתופעת הלוואי השכיחה ביותר שלהם היא כאבי בטן ושלשולים, אך אם מקפידים על נטילת הכדורים על פי ההוראות, תופעות אלה נדירות מאוד, וגם אם אכן יתרחשו, הן יחלפו תוך מספר ימים; כדורים אחרים עלולים לגרום לדימומים בלתי סדירים, לדיכאון ועוד. במקרים מסוימים, התאמת הכדורים תיעשה גם בהתחשב בתופעות הלוואי, כך שכדורים העלולים לגרום לדיכאון לא יינתנו לנשים בעלות נטייה דכאונית מלכתחילה.

לסיכום: תסמונת השחלות הפוליציסטיות היא תסמונת שכיחה, הקיימת בקרב כ-2% מהנשים. ברוב המקרים, התסמונת מתבטאת במחזורי וסת בלתי סדירים, השמנה, שיעור יתר, יתר לחץ דם, עמידות לאינסולין ועודף הורמוני מין זכריים. הטיפול בתסמונת נועד להסדיר את מחזורי הווסת ולאפשר למטופלות להיכנס להריון. בנוסף, הטיפול נועד למנוע סיבוכים נוספים, העלולים להיווצר ללא טיפול מתאים, כגון: התפתחות סוכרת, יתר לחץ דם ונטייה לגידולים. הטיפול בתסמונת נעשה באמצעות תרופות. במקביל לטיפול, יש להקפיד על שגרת פעילות גופנית ודיאטה נטולת פחמימות.

פרופ' אילנה בלום היא מומחית לרפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה, מקבלת מטופלים דרך המרכז הרפואי "מדיקה".

 

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום