האם אפשר לעכב דמנציה?

(0)
לדרג

מקפידים על אורח חיים בריא? שימו לב: מחקר חדש ביקש לבדוק האם אורח חיים בריא, הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית קבועה, עשוי לגבור על הנטיה הגנטית להתפתחות דמנציה. התוצאות בפנים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

דמנציה היא מחלה המופיעה לרוב בגיל הזקנה ופוגעת ביכולות הקוגניטיביות והמנטליות. בנוסף, ישנם גם גורמים גנטיים המגבירים את הסיכון לדמנציה. מחקר חדש ביקש לבדוק את ההשפעה של אורח חיים בריא על הסיכון להתפתחות דמנציה, כולל באנשים בעלי סיכון גנטי. נתוני המחקר הוצגו במהלך כנס ה-Alzheimer’s Association International Conference ופורסמו בו-זמנית בכתב העת Journal of the American Medical Association.

מה כלל המחקר?

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם אורח חיים בריא מלווה בסיכון מופחת לדמנציה, ללא תלות בסיכון הגנטי.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל קרוב ל-200,000 מבוגרים ממוצא אירופאי, בגילאי 60 שנים ומעלה, ללא ליקוי קוגניטיבי או דמנציה בתחילת המחקר. המשתתפים הצטרפו למחקר UK Biobank בין השנים 2006-2010 והיו במעקב עד שנת 2016 או 2017. החוקרים בחנו את מדד הסיכון הגנטי לדמנציה, וסיווגו אותו בקטגוריות סיכון נמוך (חמישון תחתון), בינוני (חמישונים 2-4) וגבוה (חמישון עליון). התוצא העיקרי היה היארעות כל-סוגי הדמנציה.

כחלק מאורח חיים בריא כדאי להקפיד על פעילות גופנית קבועה. צילום: שאטרסטוק

מה עולה מן המחקר?

מהנתונים עולה כי:

  • 1% מהמשתתפים הקפידו על אורח חיים בריא, 23.6% הקפידו על אורח חיים בינוני ו-8.2% דיווחו על אורח חיים לא-בריא.

  • מדדי סיכון גנטי העידו כי 20% משתתפים היו בסיכון גבוה, 60% בסיכון בינוני ו-20% בסיכון נמוך להתפתחות דמנציה.

  • שיעורי דמנציה היו גבוהים כמעט כפליים בקרב משתתפים בסיכון גנטי גבוה, בהשוואה לאלו בסיכון גנטי נמוך לדמנציה (1.23% לעומת 0.63%, בהתאמה).

  • שילוב בין סיכון גנטי גבוה עם אורח חיים לא-בריא לווה בסיכון גבוה עוד יותר לדמנציה (1.78%), בעוד שבקרב משתתפים בסיכון גנטי נמוך, אשר הקפידו על אורח חיים בריא הסיכון היה נמוך משמעותית (0.56% מהם פיתחו דמנציה).

  • בקרב נבדקים בעלי סיכון גנטי גבוה להתפתחות דמנציה, הקפדה על אורח חיים בריא הובילה לירידה של 32% בסיכון להתפתחות דמנציה, בהשוואה לאורח חיים לא-בריא (1.13% לעומת 1.78% מהנבדקים פיתחו דמנציה, בהתאמה).

מהן תוצאות המחקר?

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב קשישים ללא ליקוי קוגניטיבי או דמנציה, הן אורח חיים לא-בריא והן מדד סיכון גנטי גבוה נקשרו בקשר מובהק עם סיכון מוגבר לדמנציה. אורח חיים בריא לווה בסיכון מופחת לדמנציה בקרב משתתפים עם סיכון גנטי גבוה.

מהי השורה התחתונה?

הקפדה על אורח חיים בריא עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות דמנציה, גם באנשים בעלי סיכון גנטי למחלת אלצהיימר.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום