לגוף ולנפש: כל מה שחשוב לדעת על מדיטציה

(51)
לדרג
תוכן מקודם

המדיטציה משפיעה על הגוף, על הנפש ועל המוח. היא מסייעת להקל על כאבים, להתמודד עם חרדות ועוד. אילו יתרונות נוספים כוללת המדיטציה וכיצד תוכלו לתרגל אותה לגמרי בעצמכם בבית או בכל מקום אחר? מדריך

מומחית רפואה משלימה
077-9979476 (מספר מקשר)

המדיטציה מגיעה אלינו מעולם המזרח הרחוק. כיום, היא משמשת אנשים רבים גם ברחבי העולם המערבי, ומסייעת להם להיכנס למצב גופני ונפשי רגוע יותר. המדריך הבא, יסייע לכם להבין כיצד המדיטציה פועלת על הגוף ועל הנפש. באמצעותו, תוכלו אפילו לתרגל אותה בעצמכם.

התבוננות פנימית והתמודדות עם אתגרי החיים. צילום: שאטרסטוק

מהי מדיטציה?

המדיטציה היא כלי עמוק ורחב, המשמש לטובת התבוננות פנימית והתמודדות עם אתגרי החיים. למעשה מדובר בתרגול מנטלי, שמטרתו לאפשר לאדם להיכנס פנימה אל תוך ה"שקט הפנימי" שלו. כלומר, היא מובילה אותו למקום שבו הוא מאפשר לעצמו להיות במצב נפשי וגופני רגוע ומשוחרר יותר.

בנוסף, המדיטציה מביאה להרחבת המודעות העצמית, ומשמשת ככלי מצוין לפתרון בעיות, לקיחת אחריות ויצירת שינוי בחיים. היא מגבירה ריכוז וזיכרון, משחררת מתח וסטרס מעודדת יצירתיות ועוד.

 

אילו השפעות נוספות מתאפשרות בזכותה?

המדיטציה משפיעה גם על הגוף וגם על הנפש במגוון דרכים. הנה כמה מהן:

  • מסייעת לרפא כאב בגוף ולהקל על בעיות ותופעות שונות.
  • מסייעת בשחרור רגשות מטרידים כגון: דאגה, דכאון, עצב, פחד, כעס, תסכול ועוד.
  • עוזרת להתמקד במחשבות, להשקיט אותן ולהקשיב לאינטואיציה הפנימית.
  • מאפשרת להיות במקום כן, נטול חסמים וחשוף, ללא הסחות דעת, המאפשר למתרגל להתוודע אל ה"אני הפנימי" שלו, לשפר את בטחונו האישי ולגרום לו לחוש מועצם.
  • משפרת זיכרון וביצועים קוגניטיביים.
  • משרה שלווה ורוגע.
  • מווסתת רגשות ומחשבות שליליים.

אילו סוגי מדיטציה קיימים?

ישנן טכניקות רבות לביצוע מדיטציה. ביניהן: ויפאסנה (תרגול מדיטטיבי הכולל תהליך ממושך של שתיקה), מדיטציה דינמית, דמיון מודרך, טאי צ'י , "מיינדפולנס" ועוד. תרגול המדיטציה יכול להיעשות באופן אישי – כלומר האדם עם עצמו; או באופן קבוצתי, בסיוע של מנחה, המלווה את המתרגלים ומכוון אותם בעזרת דמיון מודרך.

מהו תפקיד הדמיון המודרך במדיטציה?

השימוש בדמיון מודרך במהלך המדיטציה, מאפשר לבחון, לשפר ולטפל במגוון רחב של נושאים בחיינו כגון: שיפור הצמיחה אישית, חיזוק הבריאות הפיזית והנפשית, איזון והגשמה. הדמיון משלים, מחזק תהליכים וגורמי שינוי בחיים, ומשמש ככלי יעיל בארגז הכלים האישי שלנו, המאפשר לנו ליצור את החיים בהם תמיד רצינו.

כיצד ניתן לתרגל מדיטציה בסיסית בבית?

בשלב הראשון, כדי להיכנס לאווירת הרוגע, מומלץ לבצע את התרגיל הבא: שאפו נשימה ארוכה, עצרו לרגע ואז שחררו באיטיות. חזרו על התרגיל במשך 3 פעמים.

בשלב השני, ניתן להתחיל בתרגול הכולל דמיון מודרך. להלן דוגמה: עצמו את העיניים, ונסו לדמיין בראשכם אור לבן מרפא ומרגיע, היורד לכיוונכם מהמקום הגבוה ביותר בשמיים. כעת דמיינו שהאור חודר דרך ראשכם וממלא את כל תאי המוח. הוא ממשיך למלא אזורים אחרים בגופכם: את הפנים, את ארובות העיניים, הלסת, שרירי הצוואר, הכתפיים, הידיים, הגב עליון והגב תחתון. האור ממשיך להתקדם ולמלא את אזור הבטן העליונה, התחתונה, הרגליים וכל תא ותא בגופכם. בכל מקום שהאור נוגע, הוא משרה רוגע. כך, הוא ממלא את הגוף כולו ומשחרר ממנו כל מצוקה ונטל.

אם אתם חשים כאב במקום מסוים, נסו לכוון את האור בדמיונכם לכיוונו והתמקדו בו. ניתן לבצע את המדיטציה בכל תנוחה שתבחרו: בשכיבה, בעמידה, בישיבה ובכל מקום: בבית, בים, בטיול ובכל מקום שמאפשר לאדם להיות עם עצמו ועם מחשבותיו. לעומת זאת, אין לבצע מדיטציה בזמן נהיגה או בעת שימוש בכלים חשמליים.

 

מה יכול לתרום להצלחת התהליך?

ראשית, לפני שמתחילים לבצע תרגול מדיטציה חשוב לרצות בכך. אנשים שלא באמת מאמינים שיצליחו בתהליך, או לחלופין כאלה המטילים ספק ביכולת בכוחה של השיטה, לא תמיד יוכלו לחוות את השפעותיה הטובות. זאת מאחר שלמחשבות ולנפש שלנו קיימת השפעה רבה בנושא. שנית, חשוב לדאוג לפנות לכך זמן. תרגול המדיטציה הבסיסי אורך כמספר דקות, ורצוי שאלה יהיו דקות נטולות הסחות דעת שיאפשרו למתרגל להיכנס לרוגע ולריכוז הנדרש.

 

מתי מומלץ לבצע את התרגול?

כל אחד יכול לבחור מתי הזמן הטוב ביותר עבורו, בהתאם ליכולותיו ולרצונותיו. באופן כללי, מומלץ לבצע את התרגול בשעות הלילה לפני השינה, וכך "לנקות" את הגוף ואת הראש מכל הטרדות והמחשבות. תרגול במועד זה, מסייע לשינה טובה ורגועה יותר.

 

מגיל 5 עד גיל 100. צילום: שאטרסטוק

למי מתאים תרגול המדיטציה?

לכל ילד או מבוגר מגיל 5 עד גיל 100.

לסיכום: המדיטציה היא תרגול מנטלי, אותו ניתן לביצוע בכל מקום ובכל זמן. יתרונותיה רבים: החל מהקלה על כאבים, דרך וויסות מתחים וחרדות ועד לשיפור קוגניטיבי. חשוב לדאוג מראש לפנות זמן מתאים, שיאפשר לבצע את התרגול באופן שקט, רגוע ואפקטיבי.

אתי סאסי היא מאמנת בשיטת "תודעת האור החדש", מאסטר הילר, יוצרת סדנאות שפע והעצמה, בעלת ניסיון רב שנים באמצעות שיטות הילינג מתקדמות ותהליכי ריפוי קוואנטי וטרנספורמציה.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום