ניתוח לכריתת קיבה: מתי וכיצד?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

רוב הניתוחים לכריתת קיבה מתבצעים בעקבות אבחון גידול ממאיר בקיבה. הניתוח מתבצע באחת משלוש גישות מרכזיות, בהתאם למאפייני הגידול ומיקומו. לפני הניתוח, מומלץ לבצע פעילות גופנית ולהשלים חסרים תזונתיים. מדריך מקיף

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

הקיבה היא איבר הממוקם בבטן השמאלית העליונה, והיא מחברת בין הוושט למעי הדק. היא איבר חיוני המהווה חלק ממערכת העיכול העליונה בכך שהיא מפרישה חומצה וחומרי עיכול, המסייעים לפרק את המזון ולספוג את הרכיבים החיוניים מהמזון - תהליך שמתחיל בקיבה, ועובר למעי הדק והגס. במצבים מסוימים, אין מנוס מלבצע הסרה חלקית או מלאה של הקיבה. כדי להכיר קצת יותר את תחום ניתוחי הקיבה, ריכזנו עבורכם מספר שאלות נפוצות ביותר בתחום.

גידולים בקיבה בדרך כלל שולחים גרורות לבלוטות הלימפה. צילום: שאטרסטוק

באילו מקרים נדרש ניתוח לכריתת קיבה?

מעל 95% מהניתוחים לכריתת קיבה מתבצעים בעקבות אבחון גידולים ממאירים. בשונה מסוגי סרטן אחרים, גידולים בקיבה בדרך כלל שולחים גרורות לבלוטות הלימפה, כבר בשלבים מוקדמים יחסית. מחקרים מראים כי הדרך היעילה ביותר להילחם בסרטן בקיבה היא לבצע בהקדם האפשרי ניתוח לכריתה חלקית או מלאה של הקיבה, וכריתה של בלוטות הלימפה המנקזות אותה. רצוי שהניתוח יבוצע על ידי כירורג מוסמך, המנוסה בהליך הספציפי הזה. במקרים מסוימים גם אנשים שסובלים ממצבים רפואיים אחרים, יזדקקו לניתוח כריתה - בדרך כלל, במקרים בהם מדובר במחלות דלקתיות, המסבות נזק רב לקיבה, או בגידולים שפירים. כך, לדוגמה: כיבים בקיבה עלולים לגרום לחורים בקיבה, המחייבים ביצוע כריתה חלקית או מלאה, או לחילופין תיקון של החור. לעיתים, יש חוסר איזון בחומציות בדרכי העיכול, העלול להצריך התערבות כירורגית.

אילו סוגי ניתוחים לכריתת קיבה קיימים?

ראשית יש לציין כי כיום ניתן לבצע את מרבית ניתוחי הקיבה ללא צורך בפתיחת הבטן, אלא בשיטות זעיר פולשניות. ניתוחים אילו מקטינים משמעותית את הסיבוכים, מאפשרים חזרה מהירה לחיים רגילים ומאפשרים טיפול אונקולוגי נוסף, אם יש צורך בו, בסמוך למועד הניתוח, כל זאת מבלי להקטין את הסיכוי להחלים מהמחלה ולבצע את הניתוח בצורה המיטבית.

ניתן לחלק את ניתוחי הכריתה לשלושה סוגים מרכזיים:

 

כריתת קיבה תת-שלמה (Sub Total Gastrectomy) - בניתוח מסוג זה, מסירים את רוב הקיבה ( כשלושה רבעים) והוא נדרש לטיפול בגידולים באזור התחתון יותר של הקיבה. לאחר מכן, מחברים את שארית הקיבה אל המעי. בנוסף, מסירים את כל בלוטות הלימפה המנקזות את האזור הזה, ואת רקמות השומן העוטפות את הקיבה.

כריתת קיבה קריבנית (Proximal Gastrectomy) - בדרך כלל מבצעים את הניתוח הזה כאשר הגידול מתגלה בשלב מוקדם יחסית, וממוקם בשליש העליון של הקיבה. במהלך הניתוח, המנתח מסיר את החלק העליון של הקיבה עם בלוטות הלימפה המנקזות אותו, ומבוצע חיבור של הוושט לשאר הקיבה. הניתוח הזה מאפשר לשמר את התפקוד הרגיל של הקיבה.

כריתת קיבה מלאה (Total Gastrectomy) - את ההליך הזה מבצעים אם הסרטן התפשט בקיבה כולה או אם הסרטן ממוקם בחלקה העליון של הקיבה והממאירות התגלתה בשלב מתקדם יותר. במהלך הניתוח, מסירים את הקיבה כולה, את בלוטות הלימפה המנקזות אותה ואת השומן העוטף אותה. בתום ההליך, מחברים את הוושט למעי הדק.

הבחירה בסוג הניתוח הנדרש תתקבל לאחר דיון של מספר מומחים מתחומים שונים, תוך בחינה מעמיקה של המצב הרפואי של המטופל והסיכויים שלו להחלים ולנהל חיים תקינים בעתיד.

האם אפשר לתפקד כרגיל לאחר הסרה של הקיבה?

באופן טבעי, המחשבה על חיים ללא קיבה עלולה להבהיל אנשים לפני הניתוח, אך חשוב להבין כי כיום ניתן להבטיח חיים שגרתיים גם ללא הקיבה. עם זאת, כריתה של הקיבה תדרוש מהמטופלים לצרוך ארוחות קטנות יותר לאורך היום וליטול תוספי תזונה, מכיוון שהקיבה ממלאת כאמור תפקיד חשוב בספיגה של חומרים מזינים מהמזון, בייחוד ברזל וויטמין B12.

מהם אחוזי הריפוי מסרטן הקיבה?

סיכויי ההחלמה מסרטן תלויים מאוד בשלב שבו החל האבחון והטיפול. בשלבים מוקדמים, סיכויי הריפוי נעים בין 60% ל-90%. ריפוי הוא מצב שבו לא נמצאה עדות למחלה כחמש שנים אחרי השלמת הטיפול. בשלבים מתקדמים יותר, הנתון הזה יורד משמעותית. במקרים מסוימים, אם המחלה מתקדמת מאוד, לא ניתן יהיה להשיג ריפוי מלא.

מומלץ לבצע את הניתוח לכריתת הקיבה במרכז רפואי אמין ומוכר. צילום: שאטרסטוק

מהם הסיכונים והסיבוכים בניתוח כריתת קיבה?

כמו בכל התערבות כירורגית, גם בניתוח הזה קיים סיכון לסיבוכים כלליים כמו זיהום בריאות, דלקות בדרכי השתן, קרישיות יתר של הדם וזיהומים. כמו כן, בניתוח קיים סיכון לדליפה מנקודות החיבור של המעי, דימום פנימי, פגיעה באיברים סמוכים, חסימות במעי והיצרות של האזורים בקיבה ובמעי שחוברו בניתוח.

כיצד ניתן לשפר את סיכויי ההצלחה של ההליך?

מומלץ לבצע את הניתוח לכריתת הקיבה במרכז רפואי אמין ומוכר, ועל ידי מנתח מנוסה המבצע הליכים כירורגיים גם בגישה זעיר-פולשנית. זוהי גישה שבה משתמשים במצלמות זעירות, כדי לקבל תמונה מדויקת יותר של האיבר המנותח. בכך, מצמצמים את הצורך בחתכים עמוקים וגדולים, ומשפרים את הדיוק של הניתוח. עם זאת, חשוב להבין כי לא בכל המקרים ניתן יהיה לבצע ניתוח מהסוג הזה.

לקראת הניתוח, חשוב להקפיד על מצב תזונתי מיטבי. כלומר: לבצע בדיקות דם לחסרים תזונתיים ולקבל השלמות של הרכיבים החסרים, במידת הצורך. מומלץ גם להקפיד על מצב גופני מיטבי במידת האפשר. כלומר: לבצע פעילות גופנית כלשהי, לוודא שרמת הסוכר בדם מאוזנת.

מה צפוי במהלך תקופת ההתאוששות מהניתוח?

כמובן, משך ההתאוששות מהניתוח משתנה בין סוגי הניתוח השונים ומצבו של המוטפל בהגעה לניתוח. בניתוחים של כריתה חלקית של מקטע קיבה ללא ביצוע השקות מחודשות ניתן לעיתים להשתחרר כבר יממה לאחר הניתוח. בניתוח כריתת קיבה חלקית או מלאה, זמן האשפוז הממוצע נע בין 4 ימים ל-5 ימים. בימים הראשונים אחרי הניתוח, תחילה תתבצע הזנה בנוזלים בלבד, כאשר בהדרגה המטופל יתחיל לאכול מזונות רכים, ולאחר מכן מזונות קשים. בימים אלה, חשוב לקום מהמיטה ולבצע פיזיותרפיה נשימתית, כדי לשפר את תפקוד הריאות ושאר הגוף.  סביר להניח כי ההתאוששות תהיה כרוכה בכאבים. לכן, כדאי גם להצטייד במשככי כאבים, כדי להפחית את אי הנוחות.

לאחר השחרור הביתה, יקבל המטופל הנחיות תזונה מדויקות, כדי לוודא שהגוף מסתגל לשינוי בצורה המיטבית. בתקופה זו, יש ליטול גם תרופות למניעת קרישיות יתר של הדם, למשך ארבעה שבועות, ולהקפיד להגיע למעקב אצל הרופא המטפל במועדים שנקבעו על ידו. כשבועיים לאחר ההליך, צפויות להתקבל תוצאות הבדיקות הפתולוגיות, שיקבעו את מידת היעילות של הניתוח ויכתיבו את הצעדים הבאים לטיפול בסרטן ולמניעת החזרה שלו.

לסיכום:

הטיפול היעיל ביותר לגידול בקיבה הוא ניתוח להסרת הגידול. הניתוח מתבצע באחת משלוש גישות שונות. במקרים רבים ניתן לבצע את הניתוח מבלי לפתוח את הבטן מומלץ להגיע לניתוח במצב רפואי טוב ככל הניתן, מבחינת איזון חסרים תזונתיים והקפדה על פעילות גופנית. לאחר הניתוח, יש צורך בהתאוששות הנמשכת מספר שבועות.

ד"ר עמיר בן יהודה, מומחה בכירורגיה של מערכת העיכול העליונה, כירורג בכיר בבית החולים "אסף הרופא" ומנתח בכיר ב"אסיא מדיקל".

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום