10 מיתוסים על הנקה

(41)
לדרג

האם מותר לאכול דבש בזמן הנקה? ומה לגבי אלכוהול? האם אישה מניקה יכולה להיכנס להריון? לרגל שבוע עידוד הנקה - 10 מיתוסים ואמיתות בנושא הנקה

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

מזל טוב! זה עתה ילדת וההתרגשות בשיאה. אם החלטת להניק, ודאי יצא לך לשמוע אינספור עצות בנושא. לרגל שבוע עידוד הנקה (28.7-2.8) ריכזנו עבורכם כמה מן המיתוסים המוכרים ביותר בתחום. האם יש בהם אמת או שאולי לא? שימו לב לפירוט הבא, הוא יסייע לכם להבין טוב יותר ובעיקר יאפשר הנקה שלווה וטובה יותר.

להניק זה כואב

לא נכון. באופן כללי, הנקה לא אמורה לכאוב. אמנם תיתכן רגישות קלה בימי ההנקה הראשונים, עקב נוכחות הורמונים שונים, אך תחושה זו צפויה לחלוף במהרה.
אז מדוע זה בכל זאת כואב במקרים מסוימים? ובכן, הסיבות העיקריות לכך הן בדרך כלל מגוונות וכוללות, למשל: גודש בשד הנוצר עקב התנהלות לא נכונה, הופעת פצע או פטרת, או במקרה השכיח ביותר - כאשר התינוק אינו "מתחבר" נכון לשד. בכל מקרה, חשוב להתייעץ עם רופא או עם יועצת הנקה על מנת לפתור את הבעיה ולאפשר הנקה נעימה שלא כרוכה בכאב.

ברוב המקרים, גוף האישה יידע לייצר את כמות החלב הרצויה עבור התינוק. צילום: שאטרסטוק

צריך להניק עשר דקות בשד אחד ואז להחליף צד

לא נכון. אין כל סיבה להגביל את משך ההנקה מכל שד. אם התינוק בריא ונולד במועד, יש להניח לו לינוק ככל שירצה מצד אחד, וכשהוא מסיים – להציע לו את הצד השני.

ככל שמניקים יותר, הגוף לומד לייצר חלב

נכון. גירוי השד הנוצר במהלך ההנקה וגם התרוקנות השד, מסייעים בהעברת מסר למוח המאותת לו לייצר יותר חלב.

אי אפשר להיכנס להריון בתקופת ההנקה

לא מדויק. הנקה אמנם יכולה לשמש כ"אמצעי מניעה" חלקי, בעיקר אם התינוק מתחת לגיל חצי שנה, וכן כאשר מתקיימים התנאים הבאים: עדיין לא קיבלת וסת, את מניקה באופן קבוע וללא מרווחי זמן ארוכים ביום או בלילה , וכן במקרה שהתינוק אינו צורך תוספת של פורמולה בנוסף להנקה.

ובכל זאת, יש לא מעט נשים שנכנסו להריון גם בתנאים אלה. לכן, בהנחה שהאם אינה מעוניינת בהריון נוסף בתקופה זו, מומלץ להתייעץ עם רופא נשים לגבי אמצעי הגנה אפקטיבי.

אסור לצרוך אלכוהול במהלך ההנקה

לא מדויק. צריכת אלכוהול מופרזת במהלך ההנקה או בסמוך לה, עלולה לגרום לכך שחלק מהמשקה יעבור באמצעות חלב האם, ובמקרים מסוימים אף לסכן את בריאות התינוק. לכן, רצוי לצמצם ככל הניתן בצריכת אלכוהול במהלך תקופה זו, ואם אפשר - עדיף להימנע מכך לחלוטין. אם בכל זאת האם המניקה רוצה להרים כוסית של יין, זה בהחלט אפשרי, אך מומלץ לשתות את המשקה החריף מיד לאחר ההנקה, כדי לאפשר לריכוז שלו בדם לרדת עד לשעת ההנקה הבאה.

לנשים בעלות שדיים קטנים יש פחות חלב

לא נכון. אין כל קשר בין גודל השד לבין כמות החלב המיוצרת. עם זאת, ייתכן כי אישה בעלת שדיים קטנים תאלץ להניק במרווחי זמן קטנים יותר, כיוון שכמות החלב שהיא יכולה לאגור בשד, קטנה יותר בהשוואה לכמות החלב שיכולה לאגור אישה בעלת שדיים גדולים.

 

כאשר האם חולה - עדיף שלא תניק

לא נכון. דווקא בזמן מחלה חשוב להמשיך להניק, אם הדבר מתאפשר כמובן. למעשה, אחד היתרונות המשמעותיים ביותר בפעולת ההנקה נובע מכך שהיא מייצרת "סביבה מחסנת", באמצעות יצירת נוגדנים כנגד המחלה שבה חולה האם. ישנן רק מחלות ספורות ביותר אשר במהלכן אסור להניק, כגון: אימהות נשאיות HIV; חולות בשחפת פעילה; מטופלות בתרופות בעלות התוויות נגד להנקה; וכן במספר מצומצם של מחלות מטבוליות.

 

הנקה מסייעת להפחית את הסיכון למוות בעריסה

נכון. מחקרים שונים הוכיחו שתינוקות יונקים הינם בעלי סיכון מופחת ל"מוות בעריסה" – תופעה הגורמת למותו של התינוק במהלך השינה  - מוות שאינו קשור לממצא קליני ועלול להתרחש בשנת חייו הראשונה של התינוק.

צמח המרווה עלול לגרום לייבוש החלב

נכון. מרווה וגם נענע הם צמחים שעלולים לגרום לייבוש חלק מכמות חלב האם. למרות זאת, סביר להניח שכוס תה עם נענע או מעט מרווה בתבשיל הדגים, לא באמת ישפיעו לרעה בנושא.

 

אסור לאכול דבש במהלך ההנקה

לא נכון. סברה זו הופיעה ככל הנראה על רקע הנחיית משרד הבריאות, לפיה יש להימנע ממתן דבש לתינוקות מתחת לגיל שנה, עקב נוכחות נבגי החיידק קלוסטרידיום בוטולינום העלול לסכן אותם. אולם, אין כל הנחייה האוסרת על אם מניקה לצרוך דבש בעצמה. בקיצור, האם המניקה בהחלט יכולה לפרגן לעצמה פרוסת עוגת דבש עסיסית גם בזמן ההנקה.

כדאי להימנע מאכילת כרוב, מוצרי חלב וקטניות במהלך ההנקה, מאחר שהם עלולים לגרום לתינוק לסבול מגזים

לא מדויק. אין כל הנחייה גורפת לפיה מומלץ להימנע ממזון מסוים בעת ההנקה. עם זאת, כאשר מדובר בתינוקות הסובלים מבעיות רפואיות מיוחדות, או כאשר האם חושדת כי צריכת מזון מסוים אכן משפיעה על תחושות התינוק - בהחלט מומלץ לבדוק את העניין מול רופא.

 

מרווה וגם נענע הם צמחים שעלולים לגרום לייבוש חלק מכמות חלב האם. צילום: שאטרסטוק

לחלק מהנשים המניקות אין מספיק חלב

לא מדויק. ברוב המקרים, גוף האישה יידע לייצר את כמות החלב הרצויה עבור התינוק, ורק אחוז קטן מאוד מהנשים לא יוכלו לספק לתינוק את כמות החלב הנחוצה עבורו.

מדדים שיעזרו לכם להבין אם התינוק אכן מקבל את כמות המזון הרצויה עבורו הם: כמות השתן והצואה הנמדדת לפי ההמלצות ובהתאם לגיל, וכן הקפדה על שקילה ומדידה בהתאם להנחיות "טיפת חלב". מעקב אחר מדדים אלה יסייע לכם להיות רגועים ולא לחשוש ממחסור בחלב אם.

 

ייעוץ מקצועי לכתבה: שולמית יעקובי, אחות ויועצת הנקה ב"מאוחדת" מחוז ירושלים.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום