הנקה: תמיכה היא המפתח להצלחה

(1)
לדרג

הנקה יכולה להיות פעולה טבעית לאישה אחת ומורכבת לאחרת. מה בין היכולת להניק לבין היכולת לבקש עזרה מהסביבה בימים שלאחר הלידה? כיצד תמיכה מבן הזוג או מפורומים ברשת יכולה לסייע להנקה טוב יותר? מספר עצות שימושיות לרגל שבוע ההנקה הבינלאומי

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

אחד הדברים המרכזיים שעוסקות בו לא מעט יולדות לאחר הלידה הוא נושא ההנקה; איך להניק? האם אני מניקה נכון? מה עושים אם אין חלב? מה עדיף - הנקה או תחליף חלב? ועוד.

קרן חליבה, העובדת הסוציאלית של אגף האימהות במרכז הרפואי הלל יפה מציינת כי "מלבד העצות השכיחות והסיוע הטכני של הצוות הרפואי ליולדת, ישנה חשיבות גדולה מאוד למתן מידע, שאינו בהכרח רפואי גרידא, הן ליולדת והן לסביבתה המידית. הרעיון הוא, שאם הסביבה תתמוך ביולדת בנושאים להם היא נדרשת, הרי שהדבר יסייע להורדת מתחים - עניין שלו השפעה על מידת ההחלמה שלה, תפקודה, וכן – גם על ההנקה".

החשיבות של המצב הפיזי והנפשי אחרי הלידה להיבטים רבים, ובכללם להנקה, היא רבת משקל. העומס הרגשי הוא רב, לצד הקושי הפיזי האמיתי לאחר הלידה, ולכן חשוב לצייד את הנשים במידע שיסייע להן בימים שלאחר הלידה.

 

החשיבות של המצב הפיזי והנפשי אחרי הלידה להיבטים רבים, ובכללם להנקה, היא רבת משקל. צילום: שאטרסטוק

הנקה על שום מה?

"בהנקה יש ההענקה – ההענקה לתינוק, בוודאי בימים הראשונים להולדתו, של החיסון הטבעי הטוב ביותר שהוא יוכל לקבל", מסבירה אורנה גרינברג, אחות אחראית מחלקת יולדות במרכז הרפואי הלל יפה ויועצת הנקה מוסמכת. "כל יולדת במחלקה מקבלת הסבר לאחר הלידה - פרטני או קבוצתי על ההנקה ויתרונותיה. לצד זה, אנו יודעים שללא סביבה שתסייע ותתמוך בה בימים שלאחר הלידה, לא רק בהיבטים של הנקה כמובן, הרי שגם ההנקה עשויה להיפגם".

כיצד ניתן להקל על היולדת, ובכך גם לסייע להנקה מוצלחת?

עידוד הנקה הוא הכרחי, אך גם עשוי לגרום לציפייה עצמית גבוהה מאוד של האם, שעלול להיות בעוכריה. ישנן נשים שהמעבר לאימהות הוא תהליך מורכב עבורן, במיוחד כאשר קיימת ציפייה שהאישה תהיה שמחה ומאושרת אחרי הלידה. אותה ציפייה נכנסת הרבה פעמים גם לתחום ההנקה. נשים מצפות מעצמן להיות מושלמות – בטיפול, בהנקה, בארגון של החיים לפני ואחרי. העצה הטובה ביותר לעניין זה, היא גם הפשוטה ביותר – שחררי!", מסבירה חליבה, "לעיתים כשמורידים את הלחץ לבצע משהו באופן מושלם - הוא דווקא מסתדר טוב יותר".

חליבה מציעה עוד מספר עצות שיכולות להקל על נשים לאחר לידה לעבור את התקופה ההתחלתית בקלות:

  • חפשי מקורות עזרה ותמיכה – זה יכול להיות בן הזוג, אמא או אחות. אלו יכולות להיות חברות, או אפילו קבוצות תמיכה ברשת שמספקות עצות אימהיות, אך גם שירותים הכרחיים כגון: בישול אחרי לידה לאימהות. קיימות לא מעט קבוצות תמיכה שכאלו למשל "אם לאם", "סירי לידה" ועוד.

  • למדי לבקש את העזרה שאת צריכה ולא רק את זו שמוגשת לך. אנשים מציעים להחזיק את התינוק, אבל כל מה שהיולדת רוצה הוא שמישהו יכין לה אוכל. אימא שלך חושבת שאת צריכה אוורור מחוץ לבית ואת צריכה רק לישון עוד שעתיים? מצאי את מה שאת צריכה ובקשי אותו. למדי לקבל עזרה - את רגילה להיות בתפקיד התומכת והעוזרת לאחרים, אבל עכשיו זו התקופה ללמוד לקבל.
  • פורומים ברשת – ברשת האינטרנט קיימים עשרות של פורומים של אימהות, קבוצות שבהן ניתן לקבל תמיכה, לשתף, לראות שאינך לבד. לפעמים זה כל מה שצריך.

  • לישון ולאכול – בסיסי ככל שיישמע, עדיין, ישנן נשים שבימים שלאחר הלידה מתקשות בשתי פעולות אלו. סביבה תומכת יכולה לעשות פלאים. ההבדל יורגש גם במצב הרוח, וגם ביכולת הפיזית להניק ובכלל לטפל בתינוק. לתזונה ולשינה ישנה השפעה מכרעת על מצב הרוח.

סביבה תומכת יכולה לעשות פלאים. צילום: שאטרסטוק

"מה שחשוב לא פחות הוא לזכור שזה מצב זמני. התינוק יגדל, ועם התפתחותו יגיעו שינויים רבים נוספים", מסכמות גרינברג וחליבה. "מה שחשוב הוא שתהיי טובה לעצמך. הרגע ילדת. זה פלא. זה נס. תגידי לעצמך כל הכבוד, תשתפי אנשים קרובים בתחושות, ברגשות ובצרכים. אין שום סיבה להסתיר אותן. להיפך, אם תשתפי, סביר להניח שתגלי סביבך נשים שחוו או חוות בדיוק אותו הדבר. ואם את לא מצליחה לבד או בסיוע הקרובים לך – אל תהססי לפנות לקבלת תמיכה או להתייעצות עם איש מקצוע."

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום