במטבח, בשירותים ובאמבט: 6 דרכים להתאמת הבית לקשיש

(0)
לדרג
תוכן מקודם

התאמת סביבת המגורים של הקשיש למגבלותיו, תסייע לו להימנע מתאונות ונפילות, ותתרום להתנהלות נכונה וקלה יותר במרחב הפרטי. כך ניתן לעשות זאת ב-6 צעדים

שירות סיעודי
077-2306858 (מספר מקשר)

עובדות החיים מלמדות אותנו שאף אחד אינו חסין בפני ההזדקנות. כשהידיים מתקשות לסחוב את מסע הקניות והרגל נאבקת כדי לטפס עוד מדרגה, זה כנראה סימן לכך שהגוף שלנו השתנה ושהיכולות שלנו מוגבלות יותר.

היות שקשישים רבים מחליטים להמשיך לגור בביתם, לא אחת הם נאלצים להתמודד עם קשיי תפקוד שלעתים מובילים לנפילות ופגיעות.

הקפדה על הכללים הבאים, תסייע לצמצם את הסיכוי לתאונות בבית, ותקל על הקשיש להתנהל טוב יותר במחוזותיו הפרטיים.

  1. בסביבה החיצונית: לפני שניגשים לדבר על התאמת הבית עצמו, חשוב לדאוג לכך שגם הסביבה החיצונית תהיה בטוחה ונוחה: מומלץ להציב ספסל נוח בכניסה לבית, עליו יוכל הקשיש לשבת לפני שהוא פותח את דלת ביתו. הדבר יקל עליו להסדיר נשימה ולנוח, למשל לאחר סיבוב בשכונה, או כאשר הוא סוחב קניות מהסופר. בנוסף, התקינו פעמון בדלת הכניסה. אם הקשיש כבד שמיעה, רצוי לבחור בפעמון שיכיל מנגנון תאורה שיודלק בעת הצלצול. כמו כן, דאגו לבדוק את תקינות מנעול הדלת וודאו שקיים לחצן תאורה נוח, נגיש ובולט באזור. דאגו גם למתלה נוח לצד דלת הכניסה. אביזר פשוט זה חוסך התכופפות מיותרת ומאפשר לתלות שקיות וחפצים בעת פתיחת הדלת.

התקנת מאחז יד ומתקן להחזקת המקל בחדר האמבט היא חשובה מאוד. צילום: שאטרסטוק

  1. בחדר הכניסה: לאחר שהקשיש נכנס לביתו, חשוב שיהיה בקרבתו מתקן המאפשר להחזיק את המקל שברשותו. אמצעי זה יסייע לקשיש להרים את המקל בעת הצורך וימנע מעידות מיותרות. אגב, מתקן כזה רצוי להציב בכל מקום שבו קיימת פעילות: במטבח, ליד שולחן האוכל וכו'.

  1. במטבח: כדי שהקשיש יוכל לשבת בנוחות, רצוי לדאוג לכסא נוח עם ידיות. בנוסף, כדי למנוע סחיבת חפצים כבדים, מומלץ להשתמש בכלי מטבח קלים, בעלי תכולה של עד ליטר וחצי, וכן ספלים עם ידית מתאימה לאחיזה נוחה, בעלי תכולה של עד 150 מ"ל. כמו כן, רצוי להשתמש בצלחות בגודל של 15/18 אינץ' ולא בצלחות גדולות יותר, אותן יתקשה הקשיש לשאת.

  1. בחדר האמבט: הנגישות בחדר האמבט חיונית ביותר לצורך מניעת החלקות ומעידות: התקינו מאחז יד בסמוך לכיור ובתוך המקלחון, ודאגו לכיסא מפלסטיק עם ידיות – עליו יוכל הקשיש לשבת בעת הרחצה. בנוסף, בחרו בברז הכולל בקרת טמפרטורה למניעת כוויות, וודאו שאביזרים לטיפוח אישי נמצאים בהישג יד. כמו כן, מומלץ להחזיק מגב, על מנת לנגב רצפה רטובה בעת הצורך ולמנוע החלקות.

  1. בשירותים: מומלץ כי דלת הכניסה לחדר השירותים תהיה רחבה מספיק, על מנת שהקשיש יוכל להיכנס לתוכו בנוחות בעזרת הליכון או מקל. במקרה שהוא מתקשה לקום, חשוב לדאוג להגבהת האסלה. כמו כן, מומלץ לדאוג למתקן המיועד להחזקת המקל גם באזור זה. בנוסף, יש לדאוג לצייד מראש את השירותים בכל האמצעים הדרושים להיגיינה אישית, כגון מגבונים וניירות טואלט.

  1. בחדר השינה: כדי להקל על הקשיש לקום, מומלץ לדאוג להגבהת המיטה באמצעות עוד מזרן. בנוסף, יש להביא בחשבון שקשישים רבים סובלים מתכיפות במתן שתן. במקרה כזה בהחלט מומלץ להשתמש במגן מזרן, אותו ניתן לכבס בקלות. כמו כן, חשוב להימנע מהחזקת שטיחים ושטיחונים בהם עלול הקשיש להיתקל ולמעוד. רצוי גם לסדר את הבגדים בארון בצורה נוחה ונגישה, שתמנע מהקשיש להתכופף או להתאמץ מדי. ולסיום - דאגו לתאורת לילה, שתקל על הקשיש את ההתניידות באזור ותמנע נפילות מיותרות, בייחוד אם הוא נוטה לקום במהלך הלילה.

כדי להקל על הקשיש לקום, מומלץ לדאוג להגבהת המיטה באמצעות מזרן נוסף. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: התאמת סביבת המגורים של הקשיש לצרכיו וליכולותיו, הינה כלי חיוני המאפשר את נוחיותו ובטיחותו. חשוב לדאוג לתאורה נוחה, למתקני מקל במקומות חיוניים וגם להתקין אביזרים שונים שימנעו מהקשיש להתכופף ולהתאמץ לחינם. כללים אלה יסייעו לשמור על סביבה בטוחה ונוחה יותר.

קלאודיה קונסון היא אחות מוסמכת מטעם חברת "בבית".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום