בית בטוח: המדריך למניעת נפילות בקרב קשישים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

קשישים רבים סובלים מפגיעות גופניות שמקורן במעידות ונפילות. על מנת לצמצם את הסיכון מומלץ להקפיד על כושר גופני, להימנע מביגוד מסורבל ולהקפיד על תפריט דיאטה הכולל חלבונים. אם עברתם את גיל 65, או שיש לכם קרובי משפחה המוגדרים כקשישים, המדריך הזה הוא עבורכם

שירות סיעודי
077-2306858 (מספר מקשר)

עם השנים, הגוף שלנו הופך לפגיע יותר: אנחנו מאבדים מיכולת שיווי המשקל שלנו, רקמת השריר שלנו מתדלדלת וכך גם רקמת העצם שהופכת לשברירית. התוצאה: הסיכון לפציעות ולשברים עולה. במקרים רבים, הפגיעה מתרחשת ב"מגרש הביתי" של הקשיש וגורמת לו לסבל רב, ולעתים גם לשברים ואף לנכות.

במקרים רבים, הפגיעה מתרחשת ב"מגרש הביתי" של הקשיש. צילום: שאטרסטוק

אם יש לכם קרוב משפחה מעל גיל 65, עזרו לו לשמור על כללי הבטיחות הבאים, שיסייעו בצמצום הסיכון לנפילות:

שמרו על כושר גופני

פעילות גופנית היא הצעד המניעתי החשוב ביותר בנושא מניעת נפילות. היא תסייע לקשיש לחזק את השרירים, את הרצועות ותתרום לחוזקו וליציבותו הגופנית.

כיום ניתן להיעזר באחד ממדריכי הווידאו בלי לצאת מהבית, אך בהחלט כדאי לבחור בכזה המותאם לגיל מבוגר, וכן להתאים את רמת האימון בהתאם ליכולת האישית. גם פעילות כמו שחייה או הליכה יכולות לסייע רבות במשימה. בכל מקרה, מומלץ להיוועץ עם הרופא או הפיזיותרפיסט בטרם תחילת הפעילות, ורצוי מאד לגבש תכנית אישית הדרגתית שתסייע לקשיש להיכנס לכושר בצורה הטובה והמתאימה ביותר.

הקפידו על דיאטה מתאימה

חשוב להקפיד על תפריט מתאים, הכולל מאכלים עשירים בסידן, באשלגן ובחלבון המסייעים לשמור על מסת עצם תקינה. כמו כן, חשוב להרבות בשתיית נוזלים המסייעת בשמירה על תפקוד תקין של הגוף ומונעת התייבשות. לצורך בניית התפריט רצוי להתייעץ עם רופא או עם דיאטן.

לבשו ביגוד מתאים

חשוב להימנע מלבישת ביגוד ארוך ומסורבל שעלול לגרום למעידה. כמו כן, כדאי לבחור בנעליים נוחות וסגורות, ללא שרוכים.

התאימו את אביזרי העזר

הליכון, מקל ושאר אביזרים המיועדים לסייע לקשיש בעת ההליכה, דורשים תרגול וגם התאמה אישית. לכן, תמיד כדאי להתייעץ עם פיזיותרפיסט או עם רופא בטרם הרכישה. כמו כן, מומלץ לתרגל את השימוש באביזרים ולוודא שהם מותאמים לגובה הקשיש ולמבנה גופו.

 

פעילות גופנית היא הצעד המניעתי החשוב ביותר בנושא מניעת נפילות. צילום: שאטרסטוק

הקפידו על בדיקות ראייה ושמיעה

בהחלט קראתם נכון. אחת הסיבות השכיחות הגורמות לנפילות בקרב קשישים היא חוסר היכולת לשמוע או לראות היטב. כך למשל, קשיש שפוסע בדרך לביתו עלול להיתקל ברוכב אופניים שמנסה לאותת לו באמצעות אור או צפצפה. במקרה שהקשיש לא שומע או לא רואה היטב, הוא עלול להתעלם מהרוכב ולהיפגע.

בצעו בקרה על תרופות

חשוב ליטול תרופות בצמוד להוראות המצוינות בעלון לשימוש. חשוב להביא בחשבון, למשל, שחלק מהתרופות מיועדות לנטילה במיטה, כיוון שהן עלולות לגרום לישנוניות וכתוצאה מכך גם לנפילות.

*ההמלצות בכתבה אינן מהוות ייעוץ רפואי.

קלאודיה קונסון היא אחות מוסמכת מטעם חברת "בבית".

 סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום