תנו כתף לבריאותכם: טיפול בכאב כתף

(7)
לדרג
תוכן מקודם

כאבים בכתף נובעים בחלק גדול מהמקרים מקרע בגיד הכתף. לפני נקיטת אמצעים נרחבים ואגרסיביים, כגון ניתוח להחלפת מפרק כתף - יש מספר אפשרויות טיפול מומלצות, הרבה פחות פולשניות

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

מגוון רחב של בעיות עלול לגרום לכאבים בכתף. בגילים צעירים, למשל, נפוצות מאוד פריקות כתף. לעומת זאת, בקרב מבוגרים, בעיקר מגיל 50 ומעלה, הסיבה המרכזית לכאבים בכתף היא קרע בגיד הכתף.

מהם הגורמים לקרע בגיד הכתף?

יש שני סוגים של קרעים בגידי הכתף:

קרעים טראומטיים אקוטיים: קרעים שנגרמים בעקבות חבלה, לרוב בשל נפילה על היד, במיוחד בנפילות בהן היד מושטת קדימה. רק חלק קטן מהקרעים בגידי הכתף משתייך לסוג זה. 

קרעים דגנרטיביים: קרעים הנגרמים עקב שחיקה טבעית, כתוצאה משימוש חוזר בכתף, במיוחד עקב פעילויות רפטטיביות של הרמת היד מעל לגובה של 90 מעלות. קרעים מסוג זה נפוצים מאוד ויהיו מנת חלקם של כ-30 אחוז מהאוכלוסייה לאחר גיל 50.

קרע בגיד הכתף הוא הסיבה השכיחה ביותר לפנייה לאורתופד, עקב כאבים בכתף בגיל מבוגר. עם זאת, יודגש כי לא כל האנשים הסובלים מקרע בגיד הכתף יסבלו מכאבים. חלקם יחוו מגבלה מסוימת ביכולת התנועה, אך יוכלו לחיות בשלום עם המגבלה, מאחר שלא תהיה מאוד כואבת או חמורה.

 

בקרב מבוגרים, בעיקר מגיל 50 ומעלה, הסיבה המרכזית לכאבים בכתף היא קרע בגיד הכתף. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן לאבחן קרע בגיד הכתף?

האבחון ייעשה בראשיתו על ידי בדיקה פיזיקלית פשוטה של טווחי התנועה של החולה, ובהבנת הכאבים והקשיים מהם הוא סובל. ברוב המקרים, יספיקו נתונים אלה לשם קביעה כמעט ודאית שמדובר בקרע בגיד הכתף, אך לשם אישוש האבחנה תתבצע גם בדיקת אולטרסאונד או MRI.

 

כיצד ניתן לטפל בקרע בגיד הכתף?

הכתף עטופה במספר רב של גידים. לכן, כאשר אחד מהם קרוע ניתן לנסות לחזק את שאר הגידים ולשקם את הכתף על ידי פיזיותרפיה, כך שהכתף תלמד לעבוד כראוי על אף הגיד הקרוע. גישה זו מצליחה בכ-50 אחוז מהמקרים.

ב-50 אחוז המקרים הנותרים, בהם תהליך הפיזיותרפיה לא הצליח, ניתן לנסות טיפול באמצעות הזרקות סטרואידים או PRP (תוצרי דם של המטופל עצמו: פלזמה עשירה בטסיות דם). אם גם ההזרקות אינן עוזרות, ניתן לפנות לניתוח של הכתף.

 

קיימות שלוש גישות ניתוח עיקריות:

1. ארתרוסקופיה: שיטת ניתוח סגור, המתבצעת באמצעות מספר חתכים קטנים שדרכם תוחדר מצלמה לאזור בו נמצא הקרע ומכשירים שיאפשרו לכירורג לתפור אותו.

2. שיטת InSpace Baloon: נקראת גם שיטת הבלון ומתבצעת בצורה דומה - באמצעות שני חתכים קטנים: דרך אחד מהם, תוחדר מצלמה; ודרך השני, יוכנס בלון למיקום בו נמצא הקרע. עם הזמן, הבלון ייספג וייווצר איזון חדש של הכתף, ללא הבלון.

3. ניתוח להחלפת מפרק הכתף: ניתוח פתוח, גדול ואגרסיבי יותר, בו יוחלף מפרק הכתף בשתל מלאכותי.

השאיפה תהיה תמיד לנסות להימנע מניתוח, ואם ההימנעות בלתי אפשרית, לבצע ניתוח מינימליסטי ככל האפשר. לכן, ברוב המקרים, הבחירה הניתוחית הראשונה תהיה הניתוח הארתרוסקופי, שמאפשר תיקון של הקרע. אם הגיד כבר קרוע מדי, ולא ניתן לתקן אותו באמצעות ניתוח ארתרוסקופי, העדיפות תינתן לניתוח בשיטת הבלון.

אחוזי ההצלחה של שיטות אלה עומדים על כ-80-90 אחוז, אך במקרים בהם גישות אלה לא צלחו, ונוצר קרע חוזר בגיד או שלא הושגה הקלה בכאבים, לא יהיה מנוס מניתוח להחלפת מפרק הכתף.

מהם ההבדלים בין השיטות השונות?

מבחינת היקף ומשך הניתוח, ניתוחים ארתרוסקופיים של הכתף הם באופן כללי ניתוחים פשוטים וקצרים הרבה יותר מניתוחי החלפת מפרק הכתף, וניתן לבצע אותם גם בהרדמה אזורית חלקית ולא בהרדמה כללית.

ניתוח בשיטת הבלון יהיה אפילו קל יותר, מכיוון שבניגוד לניתוח ארתרוסקופיה הנמשך כשעה, בשיטת הבלון התהליך יימשך לא יותר מ-5 עד 10 דקות.

השיקום לאחר הניתוח הארתרוסקופי הוא הכואב והאיטי ביותר (נמשך כחודשיים-שלושה), מכיוון שיש להמתין להחלמה של הגיד שנתפר מחדש, ורק לאחר מכן יהיה אפשר להתחיל להפעיל את הכתף שוב.

בשיטת הבלון ההתאוששות תהיה קלה הרבה יותר, ללא כל תופעות לוואי ועם כאבים מינימליים; ואילו ניתוח להחלפת מפרק כתף תהיה מלווה אמנם בכאבי ההחלמה של חתכי הניתוח, אך לא תצריך המתנה להחלמה של הרצועות, מכיוון שהמפרק הוחלף לחלוטין.

יחד עם זאת, ניתוח ארתרוסקופי מוצלח יאפשר חזרה לפעילות מקסימלית של הכתף, בעוד שהחלפת מפרק כתף או שימוש בשיטת הבלון, גם אם יהיו מוצלחים, לא יאפשרו חזרה לתנועתיות או לכוח מקסימלי.

 

ניתוח ארתרוסקופי מוצלח יאפשר חזרה לפעילות מקסימלית של הכתף. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: קרע בגיד הכתף הוא הגורם העיקרי לכאבים בכתף בגיל 50 ומעלה. אבחון הקרע ייעשה באמצעות בדיקה פיזיקלית ותשאול המטופל ובעזרת הדמיית אולטרסאונד או MRI. את הטיפול בקרע ניתן לבצע במספר גישות, ותמיד תינתן עדיפות לדרכים פחות פולשניות: פיזיותרפיה, הזרקות סטרואידים או PRP, או גישות ניתוחיות, כגון ארתרוסקופיה, שיטת InSpace Baloon, או ניתוח להחלפת מפרק הכתף.

 

ד"ר אסף דקל הוא מומחה לכירורגיה אורתופדית של הברך והכתף, במרכז הכירורגי אסיא מדיקל, ממציא שיטת ה-InSpace Balloon.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת Zap Doctors.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום