נגישות
נגישות

כל הדרכים להימנע מפציעות ספורט

(21)
לדרג

אל תוותרו על חימום, אל תגזימו בעוצמת האימון ולעולם אל תזלזלו בחשיבות תרגילי הכח: אם אתם מתאמנים באופן קבוע, כדאי שתתחילו לשנן את הכללים הבאים. אלה יעזרו לכם להימנע מפציעות שכיחות הנגרמות כתוצאה מאימון לא נכון

מומחה כירורגיה של היד ,מומחה לאורתופדיה
077-2313303 (מספר מקשר)

ישנן כל כך הרבה סיבות לשמור על כושר גופני. ספורט משפר את פעילות הלב, מחזק את השרירים, מפחית את הסיכון לסבול ממחלות שונות - ביניהן סוכרת ויתר לחץ דם, מונע השמנת יתר ואפילו משפר את מצב הרוח. אולם, לספורט יש גם צד פחות מלבב. כאשר לא מקפידים על ביצוע נכון ומקצועי, הוא עלול לגרום לפציעות, לשברי מאמץ, למתיחת רצועות ולפגיעה במפרקים. הסיכוי לפציעה עולה עם הגיל, לנוכח הפחתה טבעית המתרחשת במסת השריר, העצם ובגמישות השלד. הקפדה על הטיפים הבאים תסייע לכם לצמצם את הסיכון הכרוך באימון, כך שתוכלו להמשיך ליהנות מיתרונותיו הרבים.

 

להתאמן לפי סרגל מאמץ מתון. צילום: שאטרסטוק

היכנסו לכושר בהדרגה:

אם מעולם לא רצתם מעבר לשני קילומטר, אל תצפו לעמוד בגבורה במרוץ של 20 ק"מ. כושר גופני בריא הוא כזה הנבנה בהדרגה, באמצעות חיזוק מערכת השרירים והעצמות. למעשה, גם אם הכושר האירובי שלכם טוב יחסית ומתפתח עם האימון, חשוב לזכור להתאמן לפי סרגל מאמץ מתון הנדרש לצורך חיזוק הרצועות והמפרקים, על מנת שיוכלו לעמוד בעומס המופעל עליהם בעת הפעילות.

הכירו את כללי המשחק:

החלטתם להירשם לחוג כדורעף למבוגרים? מצוין! רק אל תשכחו שלכל משחק יש כללים משלו, אותם חשוב להכיר היטב, כדי להימנע מ"הפתעות". הכירו את אופי המשחק, את הדרך הרצויה לאחוז בכדור או "לקבל אותו", והיו מודעים לסיכונים הכרוכים בספורט שבחרתם. באופן כללי, אפשר לומר שמשחקי כדור כמו כדורעף וכדורסל מועדים יותר ל"פציעות טראומה", העלולות להיגרם בעת ביצוע תנועות חדות האופייניות בעת משחקים כאלה.

השתמשו בסדים יעודים:

ברשתות הפארם ובחנויות לציוד אורתופדי ניתן לרכוש סדים ייחודיים המותאמים לספורטאים. הסד מאפשר להמשיך להתאמן במקרים מסוימים של פציעות, והוא מאפשר למפרקים לפעול בטווח נכון יותר. למעשה, שחקני כדורגל, פוטבול ואפילו שחקני כדורסל נוהגים להשתמש בסדים כאלה לאחר פציעה.

אל תזניחו את אימוני הכח והגמישות:

ריצה, שחייה, הליכה או ריקוד הן בהחלט פעילויות אירוביות מומלצות. הן יתרמו לגוף, ובעיקר יחזקו את מערכת הלב ריאה. אולם, אם בחרתם בפעילות כזאת, חשוב שלא תזניחו גם את תרגילי הכח, החיוניים לטובת חיזוק השרירים ושיפור היציבה, וכן את תרגילי הגמישות שיסייעו בהפחתת הסיכון לפציעות. מומלץ לשלב בתכנית האימונים גם שעורי פילאטיס, יוגה או טאי צ'י למשל, שיוכלו לעזור במשימה וגם יאפשרו לכם להמשיך בעבודה אירובית אפקטיבית וקלה יותר.

מומלץ להתייעץ עם אורתופד המתמחה בתחום הרלוונטי. צילום: שאטרסטוק

הקפידו על זמני מנוחה בין האימונים:

הידעתם? כדי שהשריר יבנה, הוא זקוק ל"זמן התאוששות", המאפשר לו להיבנות אחרי העומס שהופעל עליו במהלך אימון הכושר. לכן, רצוי להימנע מביצוע מספר רב מידי של אימוני כח בשבוע, ולהקפיד על שעות מנוחה ושנת לילה טובה, שיספקו לגוף את הזמן הנדרש עבורו לטובת בניה מחודשת וטובה יותר של השרירים.

מה כדאי לעשות בעת פציעה?

אם חלילה נפצעתם במהלך פעילות ספורטיבית, ראשית חשוב שתחדלו מיד מהאימון. הביאו בחשבון שאי הקפדה על מנוחה מיידית עלולה לגרום להחמרת הפציעה. כמו כן, מומלץ להתייעץ עם אורתופד המתמחה בתחום הרלוונטי, כדי לקבל הנחיות להמשך טיפול.

לסיכום: פציעות ספורט הן עניין שכיח בקרב מתאמנים. הקפדה על הדרגתיות באימון, שילוב אימוני כח וגמישות, מנוחה בין אימון אחד לשני והיכרות טובה עם כללי המשחק, יסייעו לכם לצמצם את הסיכוי להתרחשותן.

ד"ר עדי מור הוא מומחה בכירורגיה של היד ובטיפול בפציעות ידיים.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

 

 

  • צור קשר
ד"ר עדי מור
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום