"בלי גלוטן, בבקשה": הכל על צליאק

(4)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מעייפות, כאבי בטן או גזים? מחסור בוויטמינים? אחד מכל מאה אנשים בעולם הוא חולה צליאק. ריכזנו עבורכם את כל המידע על המחלה - עד הפירור האחרון

רופא גסטרואנטרולוג ,מומחה לגסטרואנטרולוגיה
077-2311062 (מספר מקשר)

צליאק היא מחלת מעיים אוטואימונית - מחלה שנגרמת מתגובה של מערכת החיסונית לגלוטן  באנשים עם רקע גנטי מתאים. בעקבות  חדירה של תוצרת פירוק של גלוטן לדופן המעי, נוצרת תגובה אימונית (חיסונית) הגורמת נזק לדופן המעי, במיוחד לשכבה השטחית של הדופן, האחראית לספיגת מרכיבי המזון השונים - ויטמינים, פחמימות, קלוריות וכו'.

חלבון הנמצא בחיטה. צילום: שאטרסטוק

מהו גלוטן?

גלוטן הוא חלבון הנמצא בחיטה, שיפון ושעורה. בניגוד לסברה הרווחת, שיבולת שועל אינה מכילה גלוטן.

מהם הגורמים למחלת הצליאק?

צליאק נגרמת עקב גורמים גנטיים. עם זאת, לא כל אדם בעל רקע גנטי אכן יפתח את המחלה בפועל. יש בעלי רקע גנטי שכלל לא יסבלו מתסמינים ולא ידעו כי הם חולי צליאק. יש מטופלים שאחרי שנים של מחלה שקטה - המחלה תתפרץ לפתע בגיל מאוחר. בנוסף, יש כאלה שיסבלו מתסמיני המחלה כבר מגיל ילדות.

מה עלול לגרום למחלה להתפרץ?

הרפואה עדיין אינה יודעת להסביר את הגורמים להתפרצות המחלה אצל חולים מסוימים; והגורמים להישארות המחלה שקטה אצל חולים אחרים. יש מקרים שבהם המחלה מתפרצת לאחר זיהום במערכת העיכול, המייצר נזק למעי. לא ברור כיצד הזיהום אכן גורם לכך.

עד כמה המחלה שכיחה כיום?

שכיחות המחלה מאוד גבוהה, במיוחד במדינות המערב - בממוצע אחוז אחד מהאוכלוסיה! במדינות מסוימות, כמו שבדיה, פינלנד וסקנדינביה, השכיחות גבוהה אף יותר. באופן כללי, אחוז החולים במחלה כיום גבוה הרבה יותר מאשר בעבר.

מהם התסמינים של צליאק?

תסמיני המחלה מגוונים מאוד. בגילאים שונים עשויים להופיע תסמינים שונים. כאמור, אצל חלק מהאנשים המחלה עשויה להיות שקטה במשך שנים, ללא הופעת תסמינים. במקרים בהם יש תסמינים, הם לרוב יהיו נפיחות בבטן, כאבי בטן, גזים, שלשולים, עייפות וירידה במשקל.

הנזק הנגרם לדפנות המעי גורם לחוסר ספיגה של ויטמינים ומרכיבי מזון חיוניים. לכן, תסמינים אפשריים של המחלה עלולים להיות חוסר ויטמינים ומינרלים: ברזל, חומצה פולית או ויטמינים ומינרלים אחרים; דלדול שרירים, עקב חוסר ספיגה של המזון; ואף אוסטיאופורוזיס, עקב מחסור בסידן.

בקרב ילדים חולי צליאק, ניתן להבחין בתסמינים דומים לתסמינים המתפתחים אצל מבוגרים, כגון עייפות. אחד התסמינים הבולטים של צליאק בקרב ילדים הוא עצירה בהתפתחות: ילדים שמפסיקים לעלות במשקל, לגבוה וכו'.

מדוע גילוי מוקדם של צליאק כה חשוב?

לגילוי מוקדם של צליאק יש השפעה על איכות החיים ועל הבריאות של החולה, בשל התסמינים מהם הוא סובל, ובעיקר בשל תופעות הלוואי הכרוכות באי ספיגת הוויטמינים ומרכיבי המזון השונים בגוף.

מעבר לכך, גילוי מוקדם של צליאק חיוני - מכיוון שחולי צליאק נמצאים בסיכון גבוה להתפתחות גידולים בגוף, בעיקר במערכת העיכול, בפרט גידולים מסוג לימפומה - סרטן של מערכת הלימפה.

תהליך אבחון, העשוי להיות מורכב ממספר בדיקות. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן לאבחן צליאק?

במקרים בהם עולה חשד לצליאק, יתחיל תהליך אבחון, העשוי להיות מורכב ממספר בדיקות.

בדיקת דם - לזיהוי נוגדנים, העשויים להעיד על קיום המחלה.

בדיקת גסטרוסקופיה - הבדיקה מתבצעת כדי לאושש את תוצאות בדיקת הדם, אם התקבלה תוצאה חיובית. בבדיקה זו, מוחדר צינור דרך הפה, העובר את הוושט והקיבה - ומגיע לתחילת המעי הדק, ממנו ייאספו דגימות לביופסיה. הדגימות ייבדקו במעבדה. קיימים שינויים אופייניים בתאים, המאשרים את האבחנה כי אכן מדובר בצליאק.

בדיקת סיווג רקמות - בדיקת דם, בה ניתן לאתר מרכיב המבטא את הרקע הגנטי המתאים למחלת צליאק. באמצעות בדיקה זו, ניתן אך ורק לשלול צליאק, מכיוון שאם לא נמצא המרכיב האמור בבדיקה - לא ייתכן שיהיה לאותו אדם צליאק. מצד שני, כאמור, הרקע הגנטי לא מבטיח את התפתחות המחלה. לכן, קיומו של המרכיב בבדיקה לא בהכרח מעיד על קיומה של המחלה בפועל.

כאשר עולה חשד לצליאק אצל ילדים, תהליך האבחון מעט שונה, מכיוון שבשנים האחרונות הנטייה היא להימנע מבדיקות פולשניות בקרב ילדים. אם תוצאות בדיקת הדם יהיו גבוהות מעל רמה מסוימת, תיערך בדיקת דם שניה, לאיתור נוגדן נוסף. אם גם בדיקה זו תהיה חיובית, וגם סיווג הרקמות יעיד על קיומו של הרקע הגנטי המתאים - תיקבע אבחנה של צליאק. אם בדיקות הדם לא יהיו חד משמעיות, יהיה צורך לבצע ביופסיה גם באבחון ילדים.

כיצד ניתן לטפל בצליאק?

הטיפול בצליאק הוא דיאטה דלת גלוטן, שפירושה הימנעות מוחלטת מגלוטן, למשך כל החיים. לא תמיד קל להימנע מגלוטן, מכיוון שגלוטן נמצא בהרבה מאוד מוצרי מזון, בחלק נכבד מהמזון המעובד שרבים מאיתנו צורכים, וגם בתרופות מסוימות. כיום, המודעות לנושא הצליאק מפותחת הרבה יותר מבעבר. יש תעשייה שלמה של מוצרים ללא גלוטן.

בנוסף, יצריך הטיפול, בעיקר בתחילתו, תיקון של החוסרים התזונתיים באמצעות תוספי תזונה.

האם חולי צליאק צריכים להישאר במעקב לאחר האבחון?

כל חולה צליאק צריך להגיע אחת לחצי שנה למעקב, ולעבור בדיקת דם לגילוי נוגדנים.

כ-20% מהמטופלים עדיין ייתקלו בבעיות ובתסמינים, גם לאחר שהחלו בדיאטה דלת גלוטן. אצל חלק מהם הדבר יקרה מכיוון שאינם שומרים על הימנעות מלאה מגלוטן. הם יישלחו להערכה תזונתית של תזונאית מנוסה בצליאק. במקרים נדירים, יהיו חולים קשים יותר, שלא יגיבו גם לדיאטה דלת גלוטן. יהיה צורך בבחינה מעמיקה יותר של מצבם.

האם גלוטן עלול לעורר תסמינים גם אצל אנשים שאינם חולי צליאק?

יש אנשים שנבדקו ואינם חולי צליאק, אך בכל זאת סובלים מתגובה שלילית כלשהי, לצריכת גלוטן, הנקראת אי סבילות לגלוטן. אנשים אלה אינם חולקים את הסיכונים המגיעים עם מחלת צליאק, אך עשויים בהחלט לחוות הקלה באמצעות דיאטה דלת גלוטן.

לסיכום: צליאק היא מחלה די שכיחה, הנגרמת על רקע גנטי, בעקבות חשיפה לגלוטן. תסמיני המחלה רבים ומגוונים: עייפות, נפיחות בבטן וגזים, חוסר בוויטמינים ומינרלים שונים, אוסטיאופורוזיס (עקב מחסור בסידן) ודלדול שרירים. עם המחלה, עולה גם הסיכון להתפתחות גידולים בגוף כולו, בעיקר במערכת העיכול, במיוחד גידולים מסוג לימפומה. דרך הטיפול במחלת צליאק היא הימנעות מוחלטת מצריכת גלוטן.

פרופ' ג'ראלד פרייזר הוא מומחה לגסטרואנטרולוגיה, בעבר שימש כמנהל היחידה למחלות מעי דלקתיות וסגן מנהל המרחב לגסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי רבין, פתח תקווה.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום