כאבי גב תחתון: תנו גיבוי לבריאותכם

(23)
לדרג
תוכן מקודם

יושבים שעות מול המחשב במשרד? נאנקים מכאבי גב - ופוסעים בצליעה להפסקת קפה קצרה? שימו לב: הכאבים עלולים להחריף ואף לגרום לפריצת דיסק קשה. קחו את עצמכם בידיים - וטפלו בהקדם בכאבי הגב התחתון

פיזיותרפיסטית
054-2323061

כ-85% מהאוכלוסיה סובלים מכאבי גב תחתון, הגורמים למגבלות תנועתיות המקשות ואף מונעות מחלק מהאנשים ביצוע פעולות בסיסיות: להתכופף, לרוץ, להתאמן ואפילו לשבת או ללכת. רבים מהסובלים מכאבי גב תחתון, נוטים להתייחס אל הכאב כבעיה עצמה, אך בפועל המצב הפוך: בלט דיסק או פריצת דיסק והכאבים המגיעים עמם הם התוצאה. הגורם הוא עומס מצטבר ומתמשך על אזור שאינו חזק וגמיש מספיק. לכן, מלבד הטיפול בבעיה שנוצרה בגב התחתון, יש צורך לטפל בגורם לבעיה לחזק את האזור ולהגמיש אותו באופן כללי. בנוסף, יש לטפל בעומסים המופעלים על אזור הגב התחתון ולדעת לווסת את עוצמתם.

ישיבה יוצרת עומס על עמוד השדרה. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים לכאבי גב תחתון?

עמוד השדרה אינו ישר, אלא בנוי בצורה עקמומית: יש לנו שקע באזור הצוואר, גבעה באזור הגב העליון ושקע נוסף באזור המותן. המבנה העקמומי מאפשר לחלק את העומס בין החוליות בצורה היעילה ביותר. אצל רוב האנשים, היציבה אינה אידיאלית. לכן, יש סטייה מהמבנה העקמומי האידיאלי. כך, נוצרים עומסים גדולים יותר באזורים שונים של עמוד השדרה. בנוסף, ישיבה יוצרת עומס על עמוד השדרה: כאשר אנחנו יושבים, הקשת המותנית מתבטלת לחלוטין. כך, נוצר עומס על הדיסקים ועל החוליות. ככל שהישיבה ממושכת יותר, כך העומס מצטבר, גורם ללחץ, נוקשות וחוסר גמישות. בסופו של דבר, נוצר נזק לרקמה או למבנה הגב. הדבר מוביל לכאבים נוספים.

אורח החיים המודרני הוא אורח חיים מהיר, אינטנסיבי ולחוץ. רובנו מבלים את רוב שעות היום בישיבה, במיוחד מי שעובדים בעבודה משרדית. צורת הישיבה והסטטיות הממושכת בפוזיציה זו - הם הגורמים הבולטים ביותר לכאבי גב תחתון. לאורח חיים זה, מתווספים הלחץ והסטרס בהם אנו חיים, חוסר פעילות גופנית, יציבה בלתי נכונה או שימוש לא נכון בגוף, התורמים ומוסיפים לעומס הגורם לכאב.

האם כאבי גב תחתון נפוצים יותר, ככל שמתבגרים?

השכיחות של כאבי הגב בהחלט עולה, ככל שאנחנו מתבגרים. הסיבה נעוצה בכך שככל שמתבגרים, הגוף נחלש והיכולת של הרקמה לעמוד בעומסים פוחתת. ברוב המקרים, גם מידת הפעילות הגופנית יורדת.

מה עלול לקרות אם לא מטפלים בכאבי גב תחתון?

באופן כללי, הופעה של כאב במקום מסוים בגוף היא תמרור אזהרה, שהגוף יוצר, כדי להתריע על נזק שנוצר לרקמה. ברוב המקרים, כאשר הגורם לנזק מטופל - הרקמה מחלימה והכאב עובר.

הבשורות הרעות בנוגע לכאבי גב תחתון הן שגם לאחר תהליך ההחלמה, מדובר בנקודת תורפה שתמיד תהיה קיימת במהלך חיינו ובכל פעם עשויה להתעורר מחדש, הזנחה של כאבי הגב עלולה להוביל להצטברות של עומס יותר גדול, להחמרה של הנזק ושל הכאבים ולהשלכות נוספות, כגון בלט  דיסק או פריצת דיסק ועוד.

הבשורות הטובות הן שניתן לחיות חיים איכותיים ללא כאב וללמוד לנהל את כאבי הגב התחתון, לשמור על העומסים, להגמיש ולחזק את השרירים ולטפל במצב, כדי שהעומסים היומיומיים הרגילים לא יגרמו לפציעה ולנזק מצטבר ברקמה.

קודם כל לפנות לאיש מקצוע, רופא או פיזיותרפיסט. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן לטפל בכאבי גב תחתון?

כאשר יש כאב, במיוחד אם בעקבות הכאב נוצרת מגבלה הגורמת להימנעות מפעולות מסוימות - ההמלצה היא קודם כל לפנות לאיש מקצוע, רופא או פיזיותרפיסט. אין לחכות שהכאב יחלוף מעצמו, מאחר שהכאב עלול להחמיר.

לאחר שהמטופל ייצא מהמצב החריף והאקוטי ממנו הוא סובל כרגע, בנוסף לטיפול הממוקד הוא יוכל גם ללמוד כיצד לנהל בשגרה את כאבי הגב התחתון. לשם כך, יהיה עליו לשמור על החוזק והגמישות של השרירים ושל החוליות, להקפיד על פעילות גופנית סדירה ולהיות קשוב לתמרורי אזהרה שהגוף מציב בפניו.

מומלץ לאמץ הרגלי ישיבה ועמידה נכונים ולבצע תרגילים לחיזוק ולהגמשת הגב התחתון.

ישיבה נכונה: ישיבה זקופה, בתוספת כרית לתמיכה בעמוד השדרה התחתון.

לאחר ישיבה ממושכת: מומלץ לעמוד, להטות את הגב לאחור, עד לנקודת כאב - וחזרה לזקיפות. יש לחזור על הפעולה 10 פעמים.

מדי בוקר וערב וכן לאחר ישיבה ממושכת: לשכב על הבטן, תוך הישענות על האמות, לשמור על המנח הסטטי ולנוח בתוכו, במשך דקה עד 3 דקות. יש לחזור על הפעולה 5 פעמים.

בזמן עמידה ממושכת: ניתן להניח רגל אחת על שרפרף נמוך. הגבהת הרגל תוריד עומס מהגב התחתון ותקל על הכאב.

לסיכום: רוב האוכלוסייה סובלת מכאבי גב תחתון, הנוצרים עקב עומס מצטבר על החוליות, בעיקר בעקבות אורח חיים יושבני. בעיות גב עלולות ליצור מגבלות תנועתיות ולהקשות על ביצוע פעולות מסוימות. כאשר יש כאב, מומלץ לגשת בהקדם לאיש מקצוע - רופא או פיזיותרפיסט - כדי שהמצב לא יחמיר, הפיזיותרפיסט ייתן כלים לניהול הגב ושמירה על שגרה של תשומת לב והקשבה לאזור, פעילות גופנית ואימוץ הרגלים נכונים, באמצעותם ניתן יהיה לנהל את כאבי הגב התחתון, לחזק ולהגמיש את הגב ולווסת את העומסים המופעלים עליו.

עדי שגיב כנפו היא פיזיותרפיסטית מוסמכת, בעלת תואר ראשון B.pl ובעלת קליניקה בכפר תבור.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום