עצמאות בקרב ילדים: איך עושים את זה?

(94)
לדרג

יום העצמאות בפתח וזו הזדמנות לדבר על פיתוח עצמאות אצל ילדים. אחת המתנות הגדולות ביותר שתוכלו להעניק לילדכם היא תחושת מסוגלות עצמית, המפתחת גם את הביטחון העצמי. אז מה חשוב לעשות וגם ממה כדאי להימנע? כל הטיפים להורים

מאת: סיגל ניב

כולנו, כהורים, שואפים שילדינו יגדלו ויפתחו עצמאות. אנו מבינים כי ילד עצמאי הוא ילד עם ביטחון עצמי שיצליח טוב יותר להתמודד עם אתגרי החיים הצפויים; יצליח להגשים את שאיפותיו; יבחר נכון את הסביבה והחברים המתאימים לו; ינהל ויפתח קריירה המקצועית; יקבל החלטות מושכלות; ינהל מערכות יחסים מוצלחות יותר; ויעמוד על זכיותיו באופן מיטבי.

חוקרים גילו כי פיתוח וחינוך לעצמאות מתחילה כבר בגיל הינקות. דונלד ויניקוט, רופא ילדים ופסיכואנליטיקאי אנגלי, תיאר את תלותם המוחלטת של תינוקות בהוריהם בתחילת החיים והגדיר את ההורה והילד כישות אחת עם תלות מלאה. ככל שהילד גדל, ההורים צריכים לעודד וללמד אותו להישען יותר ויותר על יכולותיו באופן עצמאי בהתאם לגילו, למשל - לזחול בכוחות עצמו לצעצוע או להחזיק בקבוק באופן עצמאי.

הפסיכולוג אלברט בנדורה התייחס גם הוא לתהליך זה וציין כי כאשר תהליך ההיפרדות מהתלות בהורה ופיתוח העצמאות משתבשים, נוצרת פגיעה בתחושת המסוגלות העצמית של הילד ובאמונתו בעצמו. במקרים כאלה הילד יגדל להיות בוגר תלותי, חסר בטחון, שנמנע או נלחץ כאשר שעליו להתמודד עם משימות טבעיות לגילו ואתגרים הצפויים בחיים.

פיתוח וחינוך לעצמאות מתחילה כבר בגיל הינקות. צילום: שאטרסטוק

אז מה כדאי לעשות (וגם מה לא לעשות) כדי לגדל ילד עצמאי עם ביטחון עצמי?

  1. הימנעו מלעשות פעולות שהילד מסוגל לבצע בעצמו - אפשרו לילד לבצע משימות עצמאיות המותאמות לגילו - כך הוא ילמד כי הוא מסוגל להתמודד באופן עצמאי. הורים רבים מבצעים במקום הילדים פעולות שהם יכולים לבצע בעצמם, כמו למשל בחירת בגדים, הכנת שיעורי בית, רחצה ועוד. לעיתים הדבר נובע מהצורך של הורים לסיים במהירות את מטלות היומיום; ולפעמים התנהגות זו נובעת מחשש לא מודע של ההורים לכך שהילד יפתח עצמאות ולא יזדקק להם יותר.

  1. אפשרו לילדים לבחור – גם אם בחירת הילד אינה מושלמת בעינכם, תנו להם לבחור בעצמם.ילד שמתנסה בגיל צעיר בבחירת בגדים/משחקים/אוכל/חברים ועוד, ילמד כי הוא מסוגל לבחור גם בדברים אחרים בחיים, כמו: בני זוג, תחומי לימודים, רכישות ואפילו שליטה עצמית. תפקיד ההורים הוא לעודד את הילד לבחור, ורצוי להשתמש במילה "בחירה" במהלך היום כאשר אתם משוחחים עם הילד: "במה אתה בוחר?", "ראיתי שבחרת לשחק ב...", "מה בחרת לעשות כאשר מיכאל אמר לך..." – כך תתחזק אצל הילד האפשרות והיכולת לבחור באופן עצמאי.

  1. למדו אותם שמותר להיכשל ולטעות והימנעו מגוננות יתר - אף אחד מאיתנו לא אוהב להיכשל, אך חשוב שנבין ונעביר לילדינו שזהו חלק מהחיים. הסבירו להם שצריך להיכשל לפעמים, בכדי ללמוד להגיע אל ההצלחה בדרכים אחרות. ספרו להם על כישלונות שאתם חוויתם ומה למדתם מהם, וכך הם יבינו שכישלונות ואכזבות הן חלק מהחיים, שאף מסייע להתקדמותם. מה שחשוב הוא ללמוד מהכישלונות, כך שבפעם הבאה ננהג אחרת ונצליח להשיג את המטרה.

  1. הימנעו מחיזוקים כללים ומוגזמים – תנו לילדים מחמאות ענייניות שמתחילות ב"אני". הורים ואנשי חינוך רבים טועים וסבורים כי ככל שיחמיאו יותר לילד, הוא יפתח יותר ביטחון ועצמאות. בפועל, מחמאות מוגזמות ולא ריאליות עלולות לפגוע בעצמאות של הילד ואף לעורר חרדה מאי היכולת לעמוד בציפיות ההורים (קשה להיות מהמם, מוצלח ומושלם כל הזמן). לכן, הקפידו לתת חיזוקים ומחמאות לילד באופן יומיומי ובכל גיל, אך במקום לפנות אליו ב"אתה" (אתה מהמם) הקפידו להתחיל את המחמאה ב"אני" (אני אוהב/ת לראות אותך מצייר, אני חושב/ת שאתה מאוד חכם). כמובן שחשוב לציין את הפעולה שהילד עשה, כך הוא ידע מה מצפים ממנו וכיצד להתנהל בעתיד.

  1. חשפו אותם למקומות/מאכלים/אנשים ומיומנות חדשות - כאשר הילדים מתנסים בדברים חדשים הם מפתחים בטחון עצמי לחקור, לבדוק ולהתנסות גם במצבים חדשים ולא מוכרים בעתיד. החוויות החדשות הללו ילמדו אותם רבות על אופיים ועל כך שהם מסוגלים להתמודד במצבי אי ודאות.

 

אפשרו לילד לבצע בכוחות עצמו פעולות המותאמות לגילו. צילום: שאטרסטוק

  1. הימנעו מעונשים ומשימוש בכוח - עונשים מלמדים את הילד לא לבצע פעולה מסוימת, אולם לא מלמדים אותו כיצד להתמודד באופן עצמאי עם סיטואציה דומה בעתיד. החליפו עונשים בשיחה המבהירה מה קרה, מה הציפיות ומה ניתן לעשות בפעם הבאה ובמקרים דומים.

  1. הימנעו מצדקנות יתר בחינוך וקבלו טעויות וכישלונות בפרופורציה - הורים המגיבים בלחץ, נוקשות או היסטריה להתנהלות שלילית /לא מצופה של הילד, מלמדים את הילד כי עליו להיות מושלם וכי אסור לטעות. ילד כזה ימנע מלהתמודד שמא יטעה, ואף יתקשה ללמוד ולצמוח מטעויות. הוא אף עלול לגדול להיות "ילד מרצה", כזה שבוחר לרצות את הסביבה ולהתכחש לצרכיו גם כאדם בוגר.

  1. אל תלבינו את פניהם ברבים ושמרו על כבודם ופרטיותם - הימנעו מחינוך/נזיפה בנוכחות אחרים, וכבדו אותם גם כשאתם כועסים. ילד שמושפל בפרהסיה יאמין כי הוא "נחות" מאחרים, ולכן יתגונן וימנע מלבצע דברים בעצמו. חשוב מאוד להקפיד לנהל את שיחות החינוך של הילדים ללא קהל צופים ובאופן מכבד.

  1. עודדו מפגשים חברתיים - גם אם הילד מתקשה במפגשים חברתיים, חשוב להקפיד על רצף של מפגשים ולא על הימנעות ממפגשים. חשוב ללמד את הילד, בשיחה מכבדת ולא בנזיפות, כיצד לפתור קונפליקטים ולעמוד על זכויותיו מבלי "לשבור את הכלים". ילד שלא יתמודד עם קונפליקטים, ירגיש חוסר בטחון ועלול לפתח הימנעות, חוסר עצמאות ותלות במבוגרים.

  1. התייעצו עם הילדים - ילד ששומע משפטי פתיחה כמו: "מעניין מה דעתך על...", "חשוב לי לשמוע מה אתה חושב על...", לומד כי הוא מסוגל לקבל החלטות מושכלות וכי הוריו סומכים על שיקול דעתו. מומלץ להתחיל בהתייעצות כבר עם פעוטות, אך כמובן שחשוב להתאים את ההתייעצות לגיל הילד.

 

  1. שתפו את הילדים בחייכם - ילד ששומע משפטים כמו: "אני רוצה לספר לך מה קרה לי היום", לומד כי הוא מוערך, ירגיש שייכות, ובטחונו העצמי יעלה. הוא גם ילמד לשתף ולספר לכם על אירועים שונים בחייו.

  1. זמנו לילדים שלכם "מבוגרים משמעותיים" – הכוונה פה היא למבוגרים שמכבדים ומלמדים את הילד להתמודד גם כשהוא טועה, ללא שימוש בכוחניות. במחקר שנעשה על ידי ארגון הבריאות העולמי, גילו כי ילד הנמצא בסביבה חינוכית, בטוחה ומפרגנת, יפתח עצמאות ובטחון עצמי - גם כאשר הוא טועה; בעוד ילד שגדל בסביבת אנשי חינוך שיפוטיים ואקלים לא בטוח, יהיה חרד וחסר בטחון. הקפידו שהמבוגרים ואנשי החינוך בסביבת ילדיכם ידברו וילמדו אותם ללמוד מטעויות באופן מכבד – ללא מילים משפילות, תחושת האשמה ונזיפות חוזרות, העלולות לפגוע בביטחונו ובחוסנו הנפשי. חשוב גם לזכור, כי ילד שמבסס קשרים משמעותיים עם אנשים נוספים שהם לא הוריו, מפתח תחושה שהוא אהוב, רצוי ובעל ערך גם מחוץ לקשר הורה-ילד, מה שמסייע לו לפתח עצמאות.

שתפו את הילד בחייכם והתייעצו עימו. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: התפתחות עצמאותו של הילד תלויה במסרים של ההורים מגיל הינקות ואילך. לא מדובר באופי מולד או מזל, וגם לא בפתולוגיה או בעיות רגשיות של הילד, אלא בתהליך חינוך וסוציאליזציה שנרכש באופן גלוי וסמוי במהלך החיים. לכן, על ההורים, להתמודד עם הצורך שלהם לגונן ולהשפיע באופן מוחלט על בחירותיו של הילד, ובמקום זאת לאפשר עצמאות, גם במחיר של ביצוע טעויות והתמודדות עם קשיים במהלך החיים. הורה שמאפשר היפרדות בטוחה, מסייע לילדו לגדול כאדם בוגר ועצמאי. יחד עם זאת, יש להקפיד שלא לדחוק בילדים לבצע פעולות עצמאיות שלא מותאמות לגילם, כיוון שהתנהגות זו עשויה להביא דווקא לרגרסיה ולחזרה לדפוסי התנהגות תלותיים יותר. במקרים שאתם מרגישים שהילד לא עצמאי באופן חריג, פנו להדרכת הורים מקצועית.

סיגל ניב, יועצת ארגונית ומשפחתית M.A. בעלת חברת "ניב ייעוץ ופיתוח מסוגלות בשיטת החוסן".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום