בלוטת התריס: תפקוד לקוי מסוכן לתקינות ההריון

(4)
לדרג
תוכן מקודם

רוצה להיכנס להריון? שימי לב: הערכים התקינים של בלוטת התריס לפני כניסה להריון ובמהלכו - שונים מהערכים התקינים במצב "שגרה". לכן, יש להתייעץ עם רופא מומחה לאנדוקרינולוגיה ובמקרה הצורך להיעזר בתרופות

רופאה אנדוקרינולוגית ,מומחית לאנדוקרינולוגיה ילדים
077-2306852 (מספר מקשר)

נשים רבות אינן מודעות לכך שבלוטת תריס בלתי מאוזנת עלולה לפגוע בסיכוי להיכנס להריון, ואף להעלות את הסיכון להפלות. גם במהלך ההריון עצמו, איזון בלוטת התריס חשוב מאוד, מכיוון שיש לה השפעה עצומה על התפתחות העובר בטרימסטר הראשון. מהי נקודת האיזון של בלוטת התריס לפני כניסה להריון ובמהלך ההריון? מי הנשים שחייבות להיבדק לפני הכניסה להריון ובמהלך ההריון? בכתבה זו תמצאו את כל התשובות לכל השאלות.

 בדיקת דם פשוטה. צילום: שאטרסטוק

כיצד בודקים אם בלוטת התריס מאוזנת?

בדיקת הערכים של בלוטת התריס נעשית באמצעות בדיקת דם פשוטה, הבודקת את רמת ה-TSH, הורמון המופרש דרך ההיפופיזה ומפעיל את בלוטת התריס.

מדוע חשוב לבצע בדיקות של בלוטת התריס לפני כניסה להריון?

מחקרים מראים כי בלוטת תריס בלתי מאוזנת עלולה לפגוע ביכולת של נשים להיכנס להריון, ולהעלות את הסיכוי להפלה. נשים רבות, שתוצאות הבדיקות שלהן מצביעות על כך שבלוטת התריס שלהן מאוזנת לכאורה, אינן מודעות לכך שערכי בלוטת התריס של אשה המעוניינת להיכנס להריון צריכים להיות מותאמים לערכים של אשה שכבר נמצאת בהריון.

לדוגמה: ערך 4.9 בבדיקת TSH נחשב ערך נורמלי לאשה במצב "רגיל", אך אם היא רוצה להיכנס להריון, הערך צריך להיות הרבה יותר נמוך - 2.5.

מה התסמינים של תת פעילות בלוטת התריס?

תת פעילות של בלוטת התריס עשוי לבוא לידי ביטוי בעייפות, נשירת שיער, עור יבש, עצירות ובלבול. עם זאת, אצל רוב הנשים הצעירות הרוצות להיכנס להריון, כלל אין תסמינים. על אף היעדר התסמינים, ייתכן כי הן סובלות מתת פעילות. ניתן לאבחן זאת רק בעזרת בדיקת דם.

 

מדוע כה חשוב לבצע בדיקות של בלוטת התריס במהלך ההריון?

קיימים גורמים רבים המשפיעים על התפתחות העובר, כגון: תזונה, חומצה פולית וברזל. ההשפעה של בלוטת התריס על התפתחות העובר נחשבת לא פחות קריטית משאר הגורמים שהוזכרו לעיל.

על פי מאמר המבוסס על ניסיון עולמי, וכולל גם המלצות של מוסדות אנדוקרינולוגים ישראלים, לבלוטת התריס יש השפעה גדולה על העובר בטרימסטר הראשון (12 השבועות הראשונים להריון). על פי אותו מאמר, בלוטת התריס מתנפחת במהלך ההריון, עד ל-10% יותר מגודלה במצב רגיל, מכיוון שגוף של אשה בהריון זקוק ליותר הורמונים.

באותה תקופה, בלוטת התריס של העובר עדיין לא התפתחה, ולמעשה הוא מקבל מהאם את כל ההורמונים החיוניים, להתפתחות תקינה של המוח. ההורמונים עוברים מהאם לעובר דרך השלייה, ולאחר הלידה דרך החלב. לכן, כל מחסור אצל האשה בהריון משפיע ישירות על העובר.

גם נשים שיש להן תת פעילות והן מאוזנות - ההריון משנה מאוד את התפקוד של בלוטת התריס שלהן. לכן, חשוב לאזן בהתאם את בלוטת התריס. בנוסף, חשוב מאוד שפציינטיות שיש להן תת פעילות בגלל נוגדנים נגד בלוטת התריס יטופלו תרופתית, מכיוון שהנוגדים עוברים גם לעובר.

נשים עשויות לומר כי הן מרגישות "אותו דבר" ואינן חשות חוסר איזון כלשהו, אך הדבר אינו מהווה מדד מהימן למצב בלוטת התריס. ההשפעה של מצב בלוטת התריס על התפתחות תקינה של התינוק היא השפעה כה קריטית. לכן, חשוב לבצע בדיקות - ולא להסתמך על תחושות!

עדות נוספת לחשיבות העצומה של בלוטת התריס בהתפתחות העובר והתינוק: העובדה שעל פי חוק, נערכת בדיקה של בלוטת התריס לכל ילד שנולד בישראל.

כיצד מאזנים את בלוטת התריס?

בלוטת התריס מאוזנת באמצעות טיפול תרופתי. אנדוקרינולוגים מתאימים את המינון של התרופה לערכים הנכונים לכל מצב (לפני ההריון או במהלכו). לאחר התאמת המינון, תבוצע בדיקת דם לבדיקת רמת ה-TSH. אם יש צורך בכך, יבוצעו התאמות נוספות, עד שהערכים בבדיקת הדם יעידו על כך שהבלוטה אכן מאוזנת.

 

 לפני כניסה להריון או במהלך ההריון. צילום: שאטרסטוק

מי חייבת לבצע בדיקות לפני ההריון ובמהלכו?

נוכח חשיבות הנושא, במדינות אירופה ובארה"ב גיבשו הנחיות ברורות, לגבי הנשים הנמצאות בקבוצות סיכון לתת פעילות של בלוטת התריס, לפני כניסה להריון או במהלך ההריון.

  1. כל אשה שמודעת לבעיה בבלוטת התריס ומטופלת תרופתית: נשים אלה צריכות לבצע בדיקה מחדש, מאחר שהערכים של ה-TSH אמורים להיות נמוכים ב-50% מהנורמה, כשרוצים להיכנס להריון.
  2. כל אשה שחוותה מספר הפלות או הפלה בשליש הראשון להריון: חשוב מאוד לבצע בדיקה, שתצביע על הערכים העדכניים ביותר.
  3. אשה שיודעת שיש לה בעיה בבלוטת התריס, אבל אינה מטפלת בבעיה: גם אם במהלך החיים ה"רגילים" החליטה שלא לטפל - אם היא רוצה להיכנס להריון, חשוב לבצע בדיקות ולהתחיל בטיפול, לפני ניסיון להיכנס להריון.

כמה זמן נמשך הטיפול התרופתי?

הטיפול נמשך משך כל התקופה הקודמת לכניסה להריון ובמהלך ההריון עצמו. לאחר הלידה, יש להמשיך בטיפול כשנה אחרי הלידה, ולבצע בדיקה כל ארבע שבועות, כדי לבדוק שלא נוצר תפקוד יתר של הבלוטה.

האם התרופה בטוחה לשימוש בהריון?

התרופה בטוחה לחלוטין. גם אם המינון קצת גבוה, אין סכנה - לא לאם ולא לתינוק.

מהו המינון הנכון?

בדרך כלל, ממליצים לתת 50 מ"ק ביום. המינון המדויק מותאם על ידי הרופאה המטפלת.

לסיכום: לבלוטת התריס יש השפעה רבה על גופנו, על מערכת הרבייה ועל התפתחות העובר. לכן, נשים המנסות להיכנס להריון או כבר מצויות בהריון, חייבות לעקוב אחר הערכים של הורמון ה-TSH. במקרה הצורך, יש לפנות לטיפול אנדוקרינולוג, לאיזון פעילות הבלוטה. נקודת האיזון של בלוטת התריס שונה מה"שגרה", במהלך ניסיון להיכנס להיריון ובהריון עצמו. לכן, חשוב להתאים למצב החדש טיפול תרופתי מתאים.

פרופ' אסתר אליצור ליברמן היא מומחית לאנדוקרינולוגיה וסוכרת, פרופסור חבר ומרצה בכירה בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון.

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום