רעלת הריון: חשוב לאבחן ולטפל בהקדם

(2)
לדרג
תוכן מקודם

ההריון הולך ומתקדם ולחץ הדם מרקיע שחקים? ייתכן שמדובר ברעלת הריון, הנגרמת על רקע הפרשת חומרים מהשליה. יש להפחית בהקדם את לחץ הדם ואף לשקול יילוד יזום ומוקדם של העובר

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים)
077-2313323 (מספר מקשר)

רעלת הריון (Pre-eclampsia) היא סיבוך הריוני המתרחש בקרב 6%-7% מהנשים ההריוניות בישראל ובאירופה; ובקרב למעלה מ-10% מהנשים ההריוניות בארצות הברית. רעלת הריון שאינה מאובחנת ומטופלת במועד עלולה להחמיר ואף לסכן את חיי האם.

מהם המאפיינים של רעלת הריון?

רעלת הריון היא סיבוך הריוני שמופיע בדרך כלל במהלך החציון השני של ההריון (לאחר שבוע 20). כאשר היא מתפתחת לפני שבוע 34 היא מוגדרת כ"רעלת הריון מוקדמת"; ובמידה והיא מאובחנת לאחר שבוע 34, היא מוגדרת כ"רעלת הריון מאוחרת". בכ-10% מהמקרים עלולה להופיע רעלת הריון אף לאחר הלידה.

רעלת הריון מתבטאת בעלייה בלחץ הדם של האישה ההרה, והפרשת חלבון בשתן (פרוטאינוריה), ולעיתים היא מלווה גם בבצקות חריגות, הפרעות המטולוגיות, כגון אנמיה, ופגיעה בכבד שהמתבטאת בעלייה באנזימי הכבד.

רעלת הריון כרוכה בעלייה בסיכון להיפרדות שליה, לעוברים הקטנים לגיל ההיריון ולתמותת עוברים ברחם.

במידה ולא מזהים את רעלת ההריון במועד ולא מטפלים בה בשלב מוקדם, היא עלולה להחמיר ולהתפתח לרעלת מלאה (אקלמפסיה) - ביטוי מוחי של המחלה, המתבטא בפרכוסים ואף עלול לסכן את חיי האם.

 

אחד הסימפטומים של רעלת הריון הם כאבי ראש חדים ופתאומיים. צילום: שאטרסטוק

מהם התסמינים המחייבים בדיקה של האישה ההרה?

רעלת הריון עלולה להתבטא בתחושה כללית רעה, כאבי ראש חדים המופיעים בפתאומיות, טשטוש ראייה, כאבים ברום הבטן (הבטן העליונה), עליה מהירה ופתאומית במשקל ו/או הופעה פתאומית של בצקות בכל הגוף.

בכל מקרה בו מופיע אחד או יותר מהסימפטומים האלה, חשוב לגשת להיבדק, במיוחד אם האישה ההרה נמצאת באחת מקבוצות הסיכון.

מהם הגורמים לרעלת הריון?

הגורם הספציפי לרעלת הריון אינו ידוע. עם זאת, ידוע כי המקור לסיבוך הוא שלייתי ונובע ממולקולות המופרשות על ידי השיליה לדם האם במהלך ההיריון וגורמים לעליית לחץ הדם.

 

מהן קבוצת הסיכון להתפתחות רעלת הריון?

השכיחות של רעלת הריון גבוהה יותר בקרב מספר קבוצות סיכון:

  • נשים בהריון ראשון

  • נשים עם הריונות מרובי עוברים

  • נשים סוכרתיות

  • נשים עם יתר לחץ דם כרוני

  • נשים שיש להן עיכוב חמור בגדילת העובר

  • נשים מתחת לגיל 20

  • נשים מעל גיל 35

  • נשים עם היסטוריה משפחתית (מאם לבת)

  • רעלת הריון שהופיעה בהריונות קודמים (הסיכוי להישנות בהריונות הבאים עומד על כ-20%)

 

מהו הטיפול המומלץ ברעלת הריון?

מאחר שהשליה היא המקור לרעלת הריון, טיפול תרופתי להורדת לחץ דם עשוי לסייע לאזן את לחץ הדם, אך אינו מטפל במקור הבעיה (השליה). לכן, יילוד יזום של העובר הוא הטיפול הטוב ביותר. זהו הטיפול היחיד שפותר את הבעיה.

במקרים בהם רעלת הריון מתפתחת לקראת הלידה (החל משבוע 37), אין בעיה ליילד את העובר, מאחר שהוא כבר בשל. עם זאת, במקרים של רעלת הריון המתפתחת בשלב מאוד מוקדם של ההריון, הצוות הרפואי ישקול את הצורך ביילוד, תוך שהוא מביא בחשבון את הסיכונים ליילוד מסיבוכי הפגות לעומת הסיכונים לאם ולעובר הנובעים מחומרת המחלה.

 

רעלת הריון מתבטאת בעלייה בלחץ הדם של האישה ההרה. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן למנוע רעלת הריון?

אחת הגישות הרפואיות המרכזיות למניעת רעלת הריון היא מתן אספירין במינון נמוך לנשים הנמצאות באחת מקבוצות הסיכון, כבר מתחילת ההריון. לפי חלק מהמחקרים, מתן האספירין מסייע במניעת רעלת הריון מוקדמת, אך עדיין קיים ויכוח באשר ליעילות האספירין בהורדת שיעור רעלת הריון מאוחרת.

לאחר שרעלת הריון מתחילה להתפתח ולחץ הדם עולה, כבר לא ניתן למנוע את התפתחותה. במקרים כאלה, במידה ומדובר בשלב מוקדם של ההיריון מנסים הרופאים לטפל בגישה שמרנית, באמצעות מעקב תכוף אחר לחץ הדם ומצבה הבריאותי של האם, מתן תרופות להורדת לחץ הדם וכו'. במידה ורעלת ההיריון מתפתחת בסמוך ללידה - מיילדים את התינוק.

לסיכום: רעלת הריון היא סיבוך הכרוך בעלייה בלחץ הדם של האישה ההרה ועלול לסכן את חייה ואת חיי העובר. לכן, חשוב לדווח לרופא הנשים על קשר לאחת מקבוצות הסיכון (אם קיים כזה); להכיר את התסמינים העלולים להעיד על התפתחות רעלת הריון; וכמובן, להיבדק אם מופיע אחד או יותר מהסימנים.

 

פרופ' עופר ארז הוא מנהל מחלקת יולדות ד', חטיבה למיילדות וגניקולוגיה, מרכז רפואי אוניברסיטאי "סורוקה" בבאר שבע.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום