המהפכה התלת ממדית ברפואת השיניים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

רפואת השיניים הולכת ונעשית יותר דיגיטלית, חדשנית ומתקדמת. מכשירי תלת ממד מחליפים את השיטות המסורתיות שהיו נהוגות עד כה בתחום. כיצד באה לידי ביטוי המהפכה התלת ממדית ברפואת השיניים? מהם יתרונותיה? ומה צפוי בעתיד?

רופא שיניים
053-4447897 (מספר מקשר)

רפואת שיניים היא תחום המצריך דיוק רב ונהנית מהתפתחות במהירות אדירה והתייעלות מרשימה, באמצעות פיתוחים טכנולוגיים, המקלים על התמודדות החולים, משפרים ומייעלים את עבודת הרופאים ואת התוצאות.

בד בבד עם ההתפתחות הטכנולוגית האדירה, שחווה העולם כולו, הולכת וגוברת המודעות האסתטית של המטופלים והרצון שלהם לקבל תוצאות מהירות. בעבר, יכול היה רופא לבצע השתלה של שתלים דנטליים בפיו של המטופל ולהשלים את השיניים הקבועות מספר שבועות מאוחר יותר. לעומת זאת, כיום דורשים גם המטופלים תוצאות מיידיות. הטכנולוגיה מתפתחת במהירות הראויה, כדי לספק את דרישתם.

מתבצעת סריקה תלת ממדית של שיני המטופל. צילום: שאטרסטוק

באילו דרכים משמשת טכנולוגיית התלת ממד בתחום רפואת השיניים?

טכנולוגיית התלת ממד באה לידי ביטוי בתחום רפואת השיניים, בשתי דרכים עיקריות:

סריקה תלת ממדית של חלל הפה: עד כה, כדי לקחת מידות לגשר, כתר או כל מבנה אחר בחלל הפה, נערכו מדידות באמצעות כפות מידה וחומר דמוי פלסטלינה, שהוצמד לשיני המטופל. לעומת זאת, כיום מתבצעת הסריקה באמצעות מצלמה תלת ממדית, המייצרת דגם וירטואלי תלת ממדי של חלל הפה. כל זאת, תוך מספר שניות!

שימוש במדפסות תלת ממדיות ליצירת מבנים דנטליים: מבנים דנטליים זמניים או קבועים (כתרים, גשרים וכדומה) שבעבר יוצרו באופן ידני, מודפסים כיום באמצעות מדפסות תלת ממד.

כך, למשל: כיום, יישור שיניים שקוף מתבצע כולו באמצעות שימוש בתלת ממד. בתחילה, מתבצעת סריקה תלת ממדית של שיני המטופל. לאחר מכן, המעבדה מייצרת תחזיות וירטואליות תלת ממדיות של מצב השיניים של המטופל בכל שלב של תהליך היישור, כולל תחזית של התוצאה הסופית. בסופו של דבר, מקבל המטופל סטים של קשתיות שקופות, שהודפסו במדפסת תלת ממד, אותן עליו להרכיב על שיניו. לכל שלב בתהליך, נוצר סט אחר, בהתאם לתחזיות שתוכננו.

כיצד מתבצעת העבודה במערכות תלת ממדיות?

הסריקה התלת ממדית מתבצעת באמצעות מצלמה, שנראית כמו מברשת שיניים חשמלית, אותה מחזיק הרופא בידו ומעביר על כל חלל הפה. משך הסריקה שתי דקות - שתיים וחצי דקות.

מיד בתום הסריקה, מתקבל דגם וירטואלי תלת ממדי של חלל הפה, הנשלח לטכנאי הנמצא במעבדה. בהתאם לדגם, אותו ניתן לראות בהגדלה משמעותית - וכך להבטיח דיוק מקסימלי - שולח הטכנאי את המידות הרצויות לתוכנת עיצוב מיוחדת, דרכה הטכנאי מדפיס דגם זמני של הגשר הדנטלי הדרוש, העשוי לרוב מפלסטיק.

דגם זה יישלח בחזרה למרפאת השיניים ויורכב בפיו של המטופל. אם הדגם הזמני מתאים, יודפס מיידית גשר קבוע, יותקן בפיו של המטופל - ובזאת ייגמר הטיפול. אם למטופל או לרופא יש הערות לשיפור הגשר הזמני, הן יועברו אל הטכנאי, שיוכל בקלות ובמהירות לתקן את הנדרש (להכניס את השן מעט פנימה, לעבות אותה, לקצר או להאריך, לשנות מעט את הצבע או את הפרופורציות ועוד) ולהדפיס דגם זמני חדש, שייבדק שוב ויודפס כדגם קבוע, לאחר אישור המטופל והרופא.

מהם היתרונות של שימוש בטכנולוגיה תלת ממדית ברפואת שיניים?

הקלה על המטופל: הסריקה הסטנדרטית מתבצעת תוך שימוש בחומרים היוצרים אי נעימות מאוד גדולה ורפלקס הקאה מוגבר, עבור מטופלים רבים. לעומת זאת, בסריקה התלת ממדית אין כל שימוש בחומרים. על אף שהסריקה התלת ממדית ממושכת מעט יותר מהסריקה הסטנדרטית, 100% מהמטופלים דיווחו על חוויה נעימה ונוחה יותר בסריקה זו.

דיוק: עד כה, התבצעה לקיחת המידות באמצעות חומרי מדידה מתווכים ויצירת דגם גבס. לעומת זאת, כיום נוצר דגם ממוחשב של חלל הפה, אותו ניתן לראות בהגדלה וברזולוציה מאוד גבוהה. שיטה זו מאפשרת ליצור מבנים דנטליים מדויקים הרבה יותר, ולזהות, לדייק ולתקן בקלות גם מקומות בהם נפלו אי דיוקים קלים.

מהירות: תיקון דגם ממוחשב שאינו מדויק נעשה תוך שניות, על ידי הגדלה של הנקודה הזקוקה לתיקון ושמירה מחדש של הנתונים, ללא כל צורך לבצע את הסריקה מחדש. המידע מועבר "און ליין" לטכנאי, ואין צורך בשליחויות של דגמים מהמרפאה אל המעבדה וחזרה. בשיטה החדשה, רק הדגם הזמני והסופי יישלחו מהמעבדה למרפאה. בצורה זו, אין צורך להמתין שבוע או יותר לתוצאות עבודת המעבדה. התהליך כולו עשוי להגיע לסיום ביום שאחרי הסריקה, או אפילו באותו הטיפול.

חיסכון בחומרים: מכיוון שהרופא אינו זקוק יותר לחומרי מידה, נחסכות עלויות החומרים, המתקזזות בטווח הארוך עם עלות הסורק התלת ממדי.

הדפסה זולה של גשר זמני: לרוב, הגשר הזמני מודפס מפלסטיק, חומר זול יחסית, כך שקל יותר להבטיח שהתוצאה הסופית תעבור את כל מקצה השיפורים הדרוש, כדי שהדיוק יהיה מקסימלי.

מאפשר למטופלים לסיים בהצלחה טיפולים מורכבים. צילום: שאטרסטוק

אילו התפתחויות צפויות בעתיד בתחום התלת ממד?

כבר כיום, נמצאים "בחיתולים" פיתוחים שונים, המייעלים אף יותר את תהליך הסריקה עצמו, פיתוחים שלא יצריכו מהרופא לעבור עם המכשיר על כל פיו של המטופל, משך 2-2.5 דקות, אלא יאפשרו סריקה מיידית של חלל הפה תוך מספר שניות בלבד.

כבר כיום, יש רופאים המחזיקים במרפאות השיניים שלהם מדפסות תלת ממד, המייתרות את הצורך בשליחה למעבדה, לפחות במקרים פשוטים וקלים. ככל הנראה, בעתיד תעלה איכות המדפסות שישמשו את רופאי השיניים עצמם. כך, יישלחו למעבדות השיניים רק עבודות מסובכות ומורכבות במיוחד.

לסיכום: טכנולוגיית התלת ממד הפכה בשנים האחרונות את תחום רפואת השיניים לתחום יעיל, מהיר ומדויק הרבה יותר משהיה בעבר. שימוש בסריקה תלת ממדית של חלל הפה ובמדפסות תלת ממד, ליצירת מבנים דנטליים זמניים וקבועים, מאפשר למטופלים לסיים בהצלחה טיפולים מורכבים, בזמן מהיר ובנוחות מקסימלית, תוך שמירה על דיוק מירבי.

ד"ר שלמה בירשאן הוא רופא שיניים, diplomate מטעם הארגון הבינלאומי להשתלות (ICOI ) ו Expert in oral implantology מטעם  ה DGZI (הארגון הגרמני להשתלות שיניים) בעל רשיון להיפנוזה וטיפולי שיניים תחת הרדמה כללית מטעם משרד הבריאות. 

 

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום