טיפול CBT: מהיר ואפקטיבי במגוון תחומים

(8)
לדרג
תוכן מקודם

טיפולי CBT נחשבים מאוד פופולאריים, בזכות השפעתם המהירה והיעילה על מטופלים. מתמודדים עם חרדות, דיכאון, בעיות שליטה בכעסים, התמכרויות, פוביות והפרעות בוויסות הרגשי? אין לכם כוח "לחפור" שנים ארוכות ביחסים עם ההורים שלכם? ייתכן שטיפול CBT הוא בדיוק מה שאתם צריכים

פסיכולוג
077-2313383 (מספר מקשר)

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) נחשב כיום לאחת מטכניקות הטיפול הפופולריות ביותר, בקרב פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים. ככל הנראה, מדובר בשיטה שנבדקה ביותר מחקרים מדעיים מכל שיטה אחרת.

CBT נמצאה יעילה ביותר בטיפול בבעיות נפשיות מסוגים שונים. כדי להבין האם השיטה מתאימה גם לכם, בואו נכיר אותה קצת יותר לעומק ונראה איך בדיוק היא עובדת.

 

טיפול ממוקד מטרה ותחום בזמן. צילום: שאטרסטוק

מה עושים בטיפול CBT?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מבוסס על אחת הגישות המוכרות והמקובלות ביותר בעולם הפסיכולוגיה. על פי הגישה הזאת, כולנו למעשה יכולים לשנות את ההתנהגות שלנו ואת הדפוסים המפעילים אותנו, דרך שינוי צורת החשיבה והאופן שבו אנחנו מפרשים חוויות שקורות לנו. מטפלים בתחום מבינים שכאשר משנים את אופן ההסתכלות על המציאות, ניתן גם להשפיע על מה שאנחנו מרגישים ועל אופן ההתמודדות שלנו.

כל אחד מאיתנו מפרש את החיים באופן שונה, ופרשנות זו משפיעה על ההתמודדות עם אירועים קטנים וגדולים. כך, למשל: אם אני נוהג בכביש ולפתע רכב "חותך" אותי בלי התחשבות, אני יכול לכעוס מאוד ולהרגיש שהוא "לא סופר אותי" ומזלזל בחיים שלי.

ככל הנראה, התפיסה הזו קשורה לאמונה פנימית שלי, המושפעת מהערך העצמי הנמוך שלי ומהאופן שבו אני חושב שאנשים תופסים אותי. שינוי צורת החשיבה הזו, דרך ההבנה שאולי האדם הזה ממהר לטפל בילד החולה שלו או מאחר לעבודה, עשויה להוריד את רמת הכעס והתסכול הנלווים לסיטואציה.

זוהי גישה מעשית מאוד, רציונלית וסדורה. בטיפולים מהסוג הזה, פחות מתמקדים בעבר, אלא מנסים להשפיע על צורת החשיבה בהווה. הטיפול קצר יותר בהשוואה לטיפולים אחרים, העשויים להימשך שנים רבות. ברוב המקרים, טיפול CBT יהיה תחום בזמן - שבועות, חודשים ולעיתים שנים (במקרים מיוחדים). כך או כך, פרק הזמן יהיה ברור וקבוע.

 

באילו מצבים ניתן לטפל בשיטת CBT?

טיפולי CBT מתאימים כמעט לכל סוגי הבעיות הנפשיות: חרדות, דיכאון, סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז, שליטה בכעסים, התמכרויות, פוביות והפרעות בוויסות הרגשי.

זהו טיפול ממוקד מטרה - שבראשיתו מגדירים את הבעיה שרוצים לטפל בה ומעריכים כמה זמן יידרש, כדי לשפר את המצב הנפשי.

מחקרים מוכיחים כי ההקלה הראשונית עשויה להיות מורגשת במקרים רבים כבר לאחר 2-3 מפגשים. כמובן, פרק הזמן עד שתורגש השפעה, משתנה מאדם לאדם ותלוי גם ביכולות של המטפל וברצינות של המטופל. רבים מדווחים כי כבר לאחר מספר מפגשים הם חשים ניצוץ של תקווה לשיפור או הטבה מסוימת במצב שלהם.

 

במה שונה טיפול CBT מטיפולים פסיכולוגיים אחרים?

כאמור, לצד העובדה שהטיפול תחום בזמן, הטיפול שונה במהותו מגישות טיפול נוספות, שבהן המטופל מדבר ופורק; והמטפל בעיקר מהנהן ומקשיב.

בטיפול CBT, המטפל לוקח חלק הרבה יותר פעיל בשיחה: הוא עשוי לשתף בקשיים שהוא עצמו מתמודד איתם, להשתמש בהומור ולדבר בגובה העיניים. בתום התהליך, מטפלים רבים יעודדו את המטופלים שלהם להתקשר אחת לזמן מה, לסמס, להתייעץ ולשמור על קשר רציף. בטיפול CBT מבינים כי התהליך אינו מסתכם רק במפגש בתוך הקליניקה. לכן, ברוב המקרים, יקבל המטופל "שיעורי בית" ותרגול שיעזור לו להמשיך את התהליך גם בזמנו הפנוי.

כך, למשל: אם מטופל כלשהו מרגיש ריקנות וחוסר עניין בחיים, ייתכן כי המטפל ייתן לו בכל שבוע משימה - לעשות דבר אחד טוב בשביל עצמו; ולעדכן אותו במפגש הבא מה בחר לעשות. כך, ניתן לעודד את המטופל לקחת יוזמה ולבצע מהלכים שימלאו את חייו בתוכן, שלא היה בחייו בעבר.

 

האם טיפול CBT מתאים גם לילדים ובני נוער?

טיפול CBT מומלץ ביותר לעבודה מול ילדים ובני נוער, זאת משום שהטיפול מתרכז בהווה - ב"כאן ועכשיו" - ולא בנבירה מתמשכת בעבר. המהירות, הפשטות והישירות של הטיפול הזה, הופכות את טיפול ה-CBT לבחירה מומלצת ביותר לאוכלוסייה הצעירה, בייחוד לילדים ונערים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, חרדה, דיכאון או פוביות מסוימות. הגישה הזו עשויה לספק למתמודדים צעירים כלים מעשיים ופשוטים שיעזרו להם לצלוח את הקשיים הנפוצים האלה.

 

טיפול CBT הוא בחירה מומלצת ביותר לאוכלוסייה הצעירה. צילום: שאטרסטוק

איך ניתן לבחור מטפל ב-CBT?

בדרך כלל, בחירת מטפל היא משימה העלולה להיתפס כמאיימת ובלתי פשוטה. אחד הדברים החשובים ביותר בתהליך הוא דינמיקה טובה עם המטפל. לא קל לבדוק מראש את הדינמיקה, ולכן נסו בשלב הראשון לקבל המלצות מאנשים שכבר עברו את התהליך ומרוצים מהמטפל שלהם.

אחת הדרכים לקבל מושג על הדינמיקה עם המטפל היא להתקשר אליו ולשאול אותו כל מה שתרצו לדעת לקראת הטיפול. בשלב הזה, הקשיבו לתחושת הבטן שלכם ונסו להבין האם אתם "מתחברים" אליו. שימו לב לשאלות שהוא שואל, לטון הדיבור, למידת הפניות שלו אליכם ולמידת המקצועיות שבתשובותיו. אם אתם מרגישים שאתם יכולים לסמוך על האדם שמשוחח אתכם - בהחלט יש כאן בסיס טוב לטיפול.

 

לסיכום: מחקרים הוכיחו כי טיפולי CBT עשויים לסייע בהתמודדות עם קשת רחבה של בעיות נפשיות נפוצות. כדי שהטיפול יהיה יעיל, חשוב להגדיר מטרות מדויקות, לתחום את הטיפול בזמן, להקפיד לבצע "עבודה" גם מחוץ לקליניקה ולבחור במטפל שאתם באמת מתחברים אליו.

 

יניר יעקובי הוא פסיכותרפיסט קוגניטיבי התנהגותי, חבר ב"בקשר לטיפול" - מרכז פסיכולוגים ארצי.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום