האם לילדך יש בעיה של ויסות חושי?

(0)
לדרג

הילד שובב, תזזיתי, צורך גירויים בעוצמה גבוהה או לחילופין מסתגר, מתבודד ונמנע מפעילויות שונות? ייתכן שיש לו בעיה של ויסות חושי. השאלון המצורף יאפשר לך להבין קצת יותר על התופעה

מאת: חגית דהאן, פיזיותרפיסטית תינוקות וילדים

כל ילד וכל אדם חווה אחרת את חמשת החושים - ראייה, שמיעה, ריח, טעם ומגע (מישוש) – ועלול להיתקל ברגישות או בקושי בוויסות של אחד או יותר מהם. בעיה של ויסות חושי היא מצב בו הקושי בוויסות של אחד החושים מפריע להתנהלות היומיומית.

החוויה החושית היא אמנם סובייקטיבית ושונה מילד לילד, אך התפתחות תקינה של החושים לא אמורה לעורר אצל הילד תגובה מסוימת ולא אמורה להפריע להתנהלות בסביבה בה הוא חי. מצב אופייני פחות הוא כאשר ישנה רגישות יתר או תת-רגישות באופן בו חווה הילד את אחד החושים או יותר.

אם ישנה רגישות יתר בחוש מסוים, הילד יחווה אותו בעוצמה גבוהה מהרגיל, ולכן ברוב המקרים יגיב בהימנעות או בהתרחקות מאותם גירויים כיוון שהוא חווה אותם כלא נעימים. במקרה של תת-רגישות, יחווה הילד את החושים בעוצמה נמוכה, ולכן יבקש להגביר את עוצמת הגירויים שהוא סופג.

כיוון שרגישות יתר מובילה פעמים רבות להתבודדות, להסתגרות ולקשיים חברתיים, ולעומתה תת-רגישות עשויה להוביל לתזזיתיות, תנועתיות ואפילו שובבות, מקבלת פעמים רבות בעיה של ויסות חושי פרשנות של הפרעת קשב וריכוז או של בעיית התנהגות.

על מנת להבין אם ייתכן שילדכם סובל מבעיית ויסות חושי, עברו על השאלות הבאות וסמנו עד כמה התופעה מייצגת את התנהגותו:

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום