טיפולי שיניים בגז צחוק

(2)
לדרג
תוכן מקודם

חוששים מטיפולי שיניים? זריקת הרדמה היא הפחד הכי גדול שלכם? אל דאגה: עם גז צחוק תוכלו לעבור את הטיפול ואת הזריקה בלי להרגיש דבר. רגע אחרי הטיפול, כבר תוכלו לחזור לשגרה

רופא שיניים
077-2313355 (מספר מקשר)

גז צחוק הוא חמצן דו חנקני (Nitrous Oxide), גז שנמצא באוויר בכמות קטנה, ומשמש כבר עשרות שנים כאמצעי הרגעה בהליכים רפואיים. השימוש בגז הצחוק בעולם הרפואה בכלל ובטיפולי שיניים בפרט, נעשה בשילוב עם חמצן, על ידי רופא שעבר הכשרה מיוחדת לשימוש בגז צחוק. גז צחוק נחשב בטוח לחלוטין.

חרדה דנטלית. צילום: שאטרסטוק

למי מיועד השימוש בגז צחוק במסגרת טיפולי שיניים?

טיפולי שיניים מעוררים לחץ ופחד בקרב מטופלים רבים. חלקם סובלים מחרדה דנטלית של ממש, שאינה מאפשרת להם להגיע לטיפול, להישכב על כסא הטיפולים ולשתף פעולה עם הרופא. גז צחוק הוא אמצעי הרגעה מצוין, עבור כל מי שחושש או מתקשה לעבור את הטיפול. גז צחוק מתאים למבוגרים ולילדים כאחד.

כיצד משתמשים בגז צחוק לטיפולי שיניים?

גז הצחוק ניתן למטופל באמצעות מסכה, המכסה את הפה ואת האף, בתוכה מורכב "אפון" סטרילי, המוחלף בין מטופל למטופל, דרכו מוזרם גז הצחוק - תערובת של חמצן דו חנקני (נייטרוס אוקסיד) וחמצן.

המסכה מחוברת למכשיר, באמצעותו יכול הרופא לשלוט על מינוני הגזים. המכשיר מוגבל מראש למקסימום 70% נייטרוס אוקסיד בתערובת, המבטיח שימוש בטוח לחלוטין.

בקרב רוב המטופלים, מינון הנייטרוס אוקסיד עומד על 40%-50%. הרופא מתחיל ממינון מסוים ומעלה אותו על פי הצורך, בהתאם להשפעה הספציפית שמייצר החומר על כל מטופל. במסכה דרכה נושם המטופל, יש שסתום המסלק את האוויר שהמטופל נושף ומבטיח שאיפה של הגזים המוזרמים מהמכשיר בלבד.

השפעת גז הצחוק על המטופל מהירה מאוד וכך גם התפוגגותו. מספר דקות לאחר שהחל לנשום באמצעות המסכה, יהיה המטופל רגוע ומעורפל חלקית, ויוכל לקבל את זריקת ההרדמה המקומית ולאחר מכן להמשיך בטיפול עצמו.

בסוף הטיפול, תופסק הזרמת הנייטרוס אוקסיד והמטופל ינשום במשך מספר דקות חמצן נקי, כדי לנקות את ריאותיו. תוך מספר דקות, יהיה גופו של המטופל נקי מגז צחוק.

מהי השפעת גז הצחוק על המטופל?

שימוש בגז צחוק מרגיע את המטופלים, מכניס אותם לטשטוש קל, מרפה את הגוף ונותן תחושה טובה, נעימה וקלילה. המטופלים עשויים להרגיש טעם וריח מתקתקים מעט, חלקם אולי יצחקקו מעט (אם כי הצחוק נפוץ יותר במינונים גבוהים של החומר).

מטופלים אחרים אף עשויים להירדם קלות. תוך מספר דקות, יימצאו המטופלים במצב מעורפל, סף הכאב שלהם יעלה והם כלל לא ירגישו את זריקת ההרדמה או את המשך הטיפול.

יחד עם זאת, לאורך כל הטיפול, יוכלו המטופלים לתקשר עם הרופא שישוחח איתם וישאל שאלות, כדי לוודא שהם אינם במצוקה, אינם חשים כאבים ומקבלים מינון מתאים של גז צחוק.

האם יש הכנות מיוחדות שיש לעשות, לפני הטיפול או מגבלות לאחר הטיפול?

יש להקפיד לא לאכול שעתיים לפני טיפול שיניים בגז צחוק. מעבר לכך, אין צורך בהכנות מיוחדות. ההתאוששות מהטיפול מהירה ואין מגבלות מיוחדות על המטופל.

כאמור, בסיומו של כל טיפול, לאחר שהמטופל קיבל חמצן בלבד למשך מספר דקות, יהיה גופו נקי מהחומר. המטופל יוכל לחזור מיד לשגרה.

חשוב מאוד לוודא שהרופא המטפל עבר הכשרה. צילום: שאטרסטוק

האם יש סיכונים בשימוש בגז צחוק?

גז צחוק עלול להיות מסוכן רק כאשר נושמים אותו במינונים מאוד גבוהים. בעבר, הגיע גז הצחוק מספר פעמים לכותרות, כאשר בני נוער שאפו גז צחוק "נקי", היישר מהמיכל, למטרות בילוי. ההשלכות היו חמורות.

בטיפולי שיניים בפרט וברפואה בכלל, לא נעשה שימוש בגז צחוק מרוכז, אלא אך ורק בשילוב עם חמצן. השימוש במכשירים המגבילים את מינון החמצן הדו חנקני, יחד עם מעקב בנוגע לרמות החמצן בגוף ושימוש בחומרי הרדמה מקומית, מבטלים לחלוטין את ההשפעה המסוכנת של גז הצחוק והופכים אותו לבטוח לשימוש, ללא סיכונים וללא תופעות לוואי.

חשוב מאוד לוודא שהרופא המטפל עבר הכשרה לביצוע טיפולי שיניים בהשפעת גז צחוק וכי נמצאים באופן מתמיד בחדר הטיפולים סייע או סייעת. מכיוון שברוב המקרים נעשים טיפולי שיניים בגז צחוק בילדים או במטופלים המגיעים עם חרדה, ניתן לבקש נוכחות מלווה בחדר הטיפולים: הורה, בן זוג או קרוב אחר.

לסיכום: גז צחוק הוא חמצן דו חנקני, גז הנמצא באוויר שאנו נושמים במינונים נמוכים. גז צחוק משמש להרגעה ולטשטוש קל של מטופלים, בעיקר בטיפולי שיניים. השימוש בגז צחוק נעשה בצורה מבוקרת, בשילוב עם חמצן, לרוב במינון כ-40%-50%. טיפולי שיניים תחת גז צחוק מתאימים לילדים ולמבוגרים, במיוחד לסובלים מחרדה דנטלית. הטיפולים בטוחים לחלוטין ואינם כרוכים בסיכונים או בתופעות לוואי. לא כל רופא שיניים מוסמך לבצע טיפולי שיניים תחת גז צחוק. יש לוודא כי רופא השיניים עבר הכשרה והסמכה מתאימה.

ד"ר דני איסטראתה הוא רופא שיניים, מוסמך לביצוע טיפולי שיניים בגז צחוק, בעל מרפאת שיניים פרטית בחולון.

 

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום