חסרה לך שן? מדובר בעיה בריאותית ולא רק אסתטית

(4)
לדרג
תוכן מקודם

נפלה לכם שן אחורית ואתם מתנחמים בכך שאף אחד אינו יכול להבחין בחסרונה? אל תקלו ראש: אובדן שן גורם ל"נדידה" של השיניים הסמוכות, באופן שמשפיע על יציבות כל השיניים בחלל הפה. מהם הטיפולים האפשריים?

רופאת שיניים
077-2311077 (מספר מקשר)

במנשך פה תקין ומאוזן על שתי לסתותיו, העליונה והתחתונה, יש למנות 32 שיניים (לא כולל שיני הבינה) החיוניות לפעולות חיתוך מזון ולעיסתו, כחלק מתפקודה של מערכת העיכול. בפועל, מצבי חוסר שן או חוסר שיניים נחשבים שכיחים ביותר, במיוחד כשמדובר בשיניים האחוריות. זאת, כתוצאה מהזנחה ממושכת, המובילה לא רק לאובדן שיניים אלא לפגיעה בבריאות הפה והגוף כולו. מהן ההשלכות של חוסר שיניים? מתי מומלץ "לרוץ" לרופא שיניים? מהם הפתרונות האפשריים לבעיה על שאלות אלה ושאלות נוספות, ננסה להשיב במאמר זה.

גורמים רבים ומגוונים עלולים להוביל לאובדן שיניים. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים העיקריים לחוסר שן או חוסר שיניים?

גורמים רבים ומגוונים עלולים להוביל לאובדן שיניים. נציין את הגורמים העיקריים:

  1. עקירות: מצבי הזנחה המובילים לריקבון השן וכתוצאה מכך לטיפולי שורש ולעקירות נחשבים הסיבה הרווחת המרכזית. מי שאינו מבקר אצל השיננית פעמיים בשנה ואינו מקפיד על ביקור שנתי שגרתי אצל רופא השיניים, חושף את עצמו לסכנת אובדן שיניים. גם לאחר אובדן השן, חשוב מאוד לטפל בבעיה ולהשלים את החוסר. תופעה שכיחה היא שכאשר מדובר באובדן שיניים אחוריות, אנשים אינם ממהרים לטפל בחוסר השיניים, מאחר שלא מדובר בבעיה אסתטית דחופה כמו אובדן שן קדמית הנמצאת בקדמת הפה (ובקדמת החיוך...).
  2. מחלות חניכיים: עלולות לגרום לנשירת שיניים (גם אם השיניים עצמן בריאות!).
  3. שן כלואה: כאשר שיניים אינן בוקעות, לרוב באזור הקדמי או האחורי (שיני בינה).

מהן ההשלכות העיקריות של חוסר שיניים?

ההשלכות של חוסר שיניים נרחבות ובעלות משמעות נרחבת על בריאות הפה וכל הגוף:

  1. אובדן שיניים נוספות: די בשן חסרה אחת, כדי להוביל למצב של אובדן שיניים נוספות.

כשמתפנה מקום בין שתי שיניים, עקב אובדן שן אחת, מתחיל מנגנון טבעי השואף לסגור את הרווח שנוצר. כך, למשל: עקירה של שן מספר 37, אחרונה בלסת התחתונה (סמוך לשן בינה) שהותירה חלל ללא השלמת השן החסרה - תגרום להיווצרות מנגנון טבעי של הגוף, בו השיניים מתחילות לסגור את הרווח ולנטות פנימה, תוך כדי שינוי הטייתן. כתוצאה מכך, הכותרת של שן מספר 38 מקבלת הטיה מדיאלית (למרכז הפה); שן מספר 36 פונה לכיוון ההפוך - עד כדי יצירת מעין משולש בין שתי השיניים, ה"סוגר" את הרווח. מצב זה אינו טבעי לשן. כך, מתחת לשן 36 ולשן 38 יתפתחו כיסי חיידקים, עד כדי התפתחות ריקבון שיוביל לאובדן השיניים.

אובדן שיניים עלול להתרחש גם כתוצאה מבקיעת יתר של שיניים. כך, למשל: חוסר שן בלסת התחתונה מעודד את מנגנון סגירת הרווח (גם של השן המקבילה מהלסת העליונה!) כך, למעשה, השן עוברת תהליך של בקיעת יתר, שאף הוא עלול להוביל לאובדנה.

  1. פגיעה במנשך: מחסור בשיניים פוגע קשות באיזון החשוב שבין שתי הלסתות - איזון החשוב למנשך של הפה, שהוא האופן בו שתי הלסתות נסגרות זו על זו.

  1. פגיעה במערכת העיכול: כידוע, מנגנון החיתוך והלעיסה מהווה התחלה של תהליך העיכול. כתוצאה מבעיות בחיתוך והלעיסה, עלולות להיווצר בעיות עיכול. כך, נפגעת ההנאה מהמזון, מאחר שלא ניתן לאכול אוכל קשה, בשל הפגיעה ביכולת החיתוך והלעיסה. חשוב להבין כי לכל אחת מהשיניים יש תפקיד בפה וכי לא מדובר "רק" בפגיעה אסתטית.

מהם הפתרונות למצב חוסר שן?

יש יותר מפתרון אחד לתיקון מצב של חוסר שן. הפתרון נגזר ממצבו הבריאותי והכלכלי של המטופל. בעבר, הפתרון הנפוץ היה גשר של שיניים, הכרוך בטיפול שורש ובהשחזה של שתי השיניים הסמוכות לחוסר.

כיום, בעידן השתלים, שתל דנטלי הוא ללא ספק הפתרון המומלץ ביותר, בתנאי שהמטופל בעל בריאות טובה ויכולת כלכלית לשאת בעלויות השתל/ים. בנוסף, חשוב לציין כי לפני ההחלטה על שתל כפתרון, יש צורך בביצוע צילום C.T, כדי לוודא שלמטופל יש מספיק עצם לקליטת השתל.

במקרים בהם מסתבר כי אין מספיק עצם בחניכיים ובמיוחד במקרים בהם מדובר בלסת העליונה, יהיה צורך לבצע הליך יקר ומורכב של הרמת סינוס, טרם ביצוע השתל. במצבים של חוסר שיניים מוחלט, ניתן לשקול בחיוב שיניים תותבות, הנותנות אף הן מענה למטופל ששתלים אינם מתאימים לו.

ישנם מצבים בריאותיים שאינם מאפשרים ביצוע שתל. צילום: שאטרסטוק

באיזה מקרים לא ניתן לבצע שתלים דנטליים?

ישנם מספר מצבים בריאותיים שבהחלט אינם מאפשרים ביצוע שתל. כך, לדוגמה: מי שנוטל תרופות ממשפחת הביספוספונטים, המיועדות לטיפול ולמניעה של אוסטאופורוזיס, מחלה אופיינית לנשים בגיל המעבר; במקרים בהם המטופל סובל מסוכרת בלתי מאוזנת; מצבי חוסר עצם בקרב חולי סרטן ועוד.

האם יש מקרים בהם מאוחר מדי לתקן מצב של חוסר שן?

לרוב, ניתן למצוא פתרונות התלויים במצבו הבריאותי ובמצבו הכלכלי של המטופל. עם זאת, בהחלט ייתכן שלאחר הזנחה ממושכת, שתי שיניים "סגרו" את הרווח על ידי הטייתן, באופן שכבר לא ניתן להשלים את השן החסרה.

לסיכום: כל אובדן של שן אחורית או קדמית מחייב תיקון מהיר ככל הניתן, מאחר שאין שן שאינה חיונית לנו (פרט לשיני הבינה). שתלים דנטליים נחשבים הפתרון המתקדם והמומלץ ביותר, למי שמצבו הבריאותי תקין. עם זאת, קיימים גם פתרונות אחרים, לעתים זולים יותר, שיותאמו אישית על ידי רופא/ת השיניים לכל מטופל ומטופלת. אין ספק שהקפדה על ביקורת שגרתית אצל רופא השיניים, פעם או פעמיים בשנה, היא דרך המניעה הטובה ביותר שתסייע לנו לשמור על שיניים בריאות.

ד"ר אנה אסטליין קבקוב היא רופאת שיניים בעלת ניסיון עשיר, מעל 20 שנה; בעלת מרפאת Ramdeks Dental Clinic בפתח תקווה.

סייעה בהכנת הכתבה: מארי-רוז גוטמן, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום