מתיחת פנים: כל מה שחשוב לדעת

(13)
לדרג
תוכן מקודם

השימוש שלנו במדיה החברתית הולך וגובר ואיתו גם התופעה של ההשוואה החברתית והמודעות הגבוהה למראה החיצוני. אנו מעוניינים להיראות במיטבנו, אבל עם הזמן עור הפנים שלנו משתנה ואנו מגלים קמטים, קפלים ועור נפול. האם נוכל לשפר את מראה הפנים באופן משמעותי באמצעות טיפולים שמרניים ומתי כדאי לשקול מתיחת פנים?

רופא מנתח פלסטי
052-4744639

הפנים שלנו הן החלק בגופנו שנמצא תמיד במוקד תשומת הלב. באמצעות הפנים, נעשית רוב התקשורת הבין אישית שלנו. הפנים נתונות לפגעי הזמן, השמש, הגנטיקה, כוח המשיכה, שינויים במשקל וגורמים רבים נוספים. קמטים במצח, בלחיים, בצדי העיניים ומעל לפה, קפלים עמוקים לצד הפה, אובדן נפח של הלחיים, קו לסת בלתי ישר, רפיון של עור הצוואר - הם תוצאות ההשפעה של גורמים אלה על פנינו.

מלבד הקפדה על חשיפה מוגנת לשמש, אימוץ אורח חיים בריא ושימוש בקרמים מזינים, אין ברשותנו כלים נוספים לשימור מראה הפנים. הגורמים שהזכרנו לעיל עושים את שלהם. הרפואה והכירורגיה אסתטית מעניקות לנו כלים נוספים לשמירה על מראה הפנים, במיוחד עם הקפיצה המשמעותית שחלה בטכנולוגיה האסתטית בשנים האחרונות, הכוללת מכשור משוכלל, חומרי הזרקה מתקדמים וגישות ניתוחיות חדשות ומשופרות.

 

הפנים נתונות לפגעי הזמן, השמש, הגנטיקה, כוח המשיכה, שינויים במשקל וגורמים רבים נוספים. צילום: שאטרסטוק

מהו התהליך שעוברות הפנים עם התקדמות הגיל?

הפנים מורכבות ממספר שכבות: עור, שומן תת-עורי, מעטפת שרירים, השרירים עצמם, רצועות החיבור והעצמות. עם תהליך ההתבגרות, חלה ספיגה איטית והדרגתית של העצם המשפיעה על צפיפות העצם ומקטינה את נפח השלד. כתוצאה מכך, נפגמת יכולת התמיכה של העצם ברקמה הרכה שמעליה.

חלק מהבעיות הנוצרות עקב כך, ניתנות לטיפול באמצעות חומרי מילוי שונים, מבוססי חומצה היאלורונית או חלקיקי סידן. חומרי המילוי מחזירים נפח לשכבות העמוקות ונותנים תמיכה לרקמות, במקומות בהם היא אבדה. דרך נוספת להחזרת נפח היא על ידי שימוש בשומן עצמי, הנלקח ממקום אחר בגוף ומוזרק אל המקומות בהם הוא חסר. הליך זה דורש מיומנות והתאמה נכונה למטופל, והוא נעשה ברוב המקרים על ידי מנתח פלסטי.

 

מתי כדאי לבחור בניתוח מתיחת פנים ולהעדיפו על פני שימוש בחומרי מילוי?

במקרים מסוימים, לא ניתן יהיה לשפר את המראה בצורה משמעותית באמצעות טיפולים שמרניים, וגם אחרי טיפולים רבים (ולעיתים בלתי נעימים) נקבל תוצאה בינונית בלבד.

יתרה מזאת, כתוצאה מטיפולים אלה אנו עלולים לקבל מראה לא טבעי. במקרים כאלה, ניתוח מתיחת פנים יכול לתת מענה הרבה יותר טוב.

בנוסף, ניתוח מתיחת פנים נותן תוך מספר שעות מענה לגורמים רבים, המשפיעים על הזדקנות הפנים. ברוב המקרים, משולבות בהליך גם מתיחת הפנים וגם מתיחת הצוואר, ומבוצעות בו פעולות רבות נוספות, כגון: החזרת נפחים, הידוק רקמות שהתרופפו, הסרת עודפי עור מיותר והליכים נוספים, המעודדים יצירת עור חדש בעל מראה טוב יותר.

אין בתחום הכירורגיה האסתטית הליך נוסף שתוצאותיו משיגות שביעות רצון רבה כל כך, בפרק זמן קצר כל כך.

 

מהו התהליך המקדים לביצוע מתיחת פנים?

החלק החשוב ביותר בכל תהליך מתיחת פנים, הוא הייעוץ המקדים, המתבצע בשתי פגישות בהן יתרשם המנתח הפלסטי מהרצונות והציפיות של המטופל או המטופלת. בהתאם לכך ועל מנת לתת מענה מוצלח, יתאים המנתח את הטיפול הנכון והמתאים ביותר להשגת התוצאות הרצויות.

לניתוח מתיחת פנים אין הגבלת גיל (מינימום או מקסימום). ניתן לבצע את הניתוח על פי הצורך, בהתאם לרצון המטופל. למשל, אובדן משקל משמעותי (בדיאטה מסודרת או בניתוח בריאטרי) עלול לגרום לעודפי עור משמעותיים, שיצריכו ניתוח כזה גם בגיל צעיר יחסית.

 

כיצד מתבצע ניתוח מתיחת פנים?

הניתוח מתבצע בהרדמה כללית ונמשך בדרך כלל מספר שעות, בהתאם להיקף הנדרש ולכמות הפעולות שיש לבצע במהלך הניתוח. בתחילה, יבוצע לרוב חתך בקו הקדמי של השיער, שיימשך לתוך האוזן וסביב התנוך - עד לקו השיער האחורי.

חתך זה יאפשר גישה לכל המקומות הדורשים טיפול, כגון הרמה של הלחי על ידי הידוק מעטפות השרירים או הזרקת שומן עצמי למקומות בהם חסר נפח (הלחיים, זוויות הפה, זוויות הלסת התחתונה). לעיתים קרובות, יבוצע כחלק מהניתוח גם תיקון של עודפי עור ושומן בעפעפיים העליונים והתחתונים.

 

כאשר הנפיחות תחלוף לחלוטין, ניתן להתחיל להתרשם מתוצאות הניתוח. צילום: שאטרסטוק

מה כולל תהליך ההתאוששות וההחלמה מהניתוח?

ברוב המקרים, נשארים המטופלים בבית החולים להתאוששות הנמשכת שעות ספורות. לעיתים רחוקות בלבד, יוחלט על אשפוז למשך הלילה. עם השחרור, מקבל/ת כל מטופל/ת מכתב סיכום מפורט, המתאר את ההליך וכולל המלצות מפורטות, בנוגע לאופן ההתנהלות בבית לאחר הניתוח, כאשר הצוות הרפואי זמין לכל שאלה או בעיה.

ברוב המקרים, ההחלמה מניתוח מתיחת פנים תימשך כשבועיים. בימים שלאחר הניתוח, צפויה נפיחות ועלולים להופיע שטפי דם נראים לעין, אך צלקות הניתוח קטנות. בחלוף הזמן, לרוב קשה להבחין בהן.

כשבוע לאחר הניתוח מתבצעת הביקורת הראשונה והסרת התפרים, במהלכם יבחן המנתח את אופן ההחלמה של החתכים וייתן למטופל או למטופלת הדרכה לגבי ההמשך. לאחר מספר שבועות, כאשר הנפיחות תחלוף לחלוטין וניתן יהיה להתחיל להתרשם מתוצאות הניתוח, יטופל העור באמצעות מכשיר מיוחד, המשתמש בחומצה היאלורונית ומוסיף לעור לחות נחוצה, מעבה אותו ומחדש אותו.

 

לסיכום: ניתוח מתיחת פנים נועד לתקן את השפעת הגיל, הגנטיקה והסביבה על מראה הפנים. הניתוח כולל טיפול מקיף במראה הפנים והצוואר, הסרת עודפי עור, החזרת נפחים, הידוק רקמות ושיפור מראה העור. הניתוח נמשך מספר שעות, ואחריו צפויה התאוששות הנמשכת מספר שעות, ושחרור להמשך החלמה בבית, למשך כשבועיים. ניתן לראות את תוצאות הניתוח כבר לאחר מספר שבועות, ועם הזמן לא ניתן יהיה להבחין בצלקות הניתוח, שכבר מלכתחילה הן קטנות ולא בולטות.

 

ד"ר יואב ארוש הוא מומחה לכירורגיה פלסטית, רופא בכיר בשירותי בריאות כללית ברחובות, בעל קליניקה פרטית בתל אביב. 

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום