חומצה היאלורונית ובוטוקס: מה ההבדל? מה מומלץ?

(6)
לדרג
תוכן מקודם

רוצים להיפרד מהקמטים? מתלבטים בין טיפול בחומצה היאלורונית לבין טיפול בבוטוקס? ניתן לבצע שילוב בין הטיפולים, אך חשוב לדעת כי עודף שימוש בבוטוקס עלול ליצור מראה מלאכותי. בכל מקרה, מומלץ לפנות לרופא מומחה, שיבצע את ההזרקה בעצמו בידיים מיומנות

רופאת אף אוזן גרון ,מומחית למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
053-7932992 (מספר מקשר)

הזרקות בוטוקס וחומצה היאלורונית הפכו בשנים האחרונות לפופולאריות מאוד. עם זאת, ככל שגברה הפופולאריות - כך היטשטש ההבדל בין החומצה ההיאלורונית לבוטוקס. רבים טועים לחשוב שמדובר למעשה ב"אותה גברת בשינוי אדרת". חשוב לדעת כי הדבר כלל אינו כך. למעשה, מדובר בשני חומרים שונים לחלוטין. במאמר זה, נסקור את ההבדלים בין חומצה היאלורונית לבין בוטוקס ונסביר מתי מומלץ להשתמש בכל אחד מהם.

 

מהי חומצה היאלורונית?

החומצה ההיאלורונית נמצאת אצלנו באופן טבעי בין תאי הגוף וגורמת לעור להיות אלסטי, בעל מראה רענן וחיוני. החל מגיל 30-25, פוחת בהדרגה קצב הייצור של החומצה ההיאלורונית בגוף. לכן, מאבד העור את חיוניותו ונוצרים בו קמטים וקמטוטים. בתחום האסתטיקה, משמשות הזרקות החומצה ההיאלורונית למילוי קמטים וקמטוטים ולריענון ושיפור חיוניותו של העור. החומצה ההיאלורונית, שאותה מזריקים במסגרת הטיפולים האסתטיים, היא למעשה חומר הזהה לחומצה ההיאלורונית הטבעית שבגוף (החומצה בה נעשה שימוש בטיפולים מיוצרת בהנדסה גנטית). לכן, רמת ההיפואלרגניות (אנטי רגישות) שלה גבוהה מאוד וכמעט לא קיימת אלרגיה לחומר. כך, ניתן להזריק את החומצה גם לבעלי עור רגיש ו/או לאנשים שסובלים מאלרגיות קשות.

חשוב להתחיל להזריק כבר מגיל צעיר יחסית. צילום: שאטרסטוק 

בשל העובדה שתהליך ייצור החומצה ההיאלורונית פוחת החל מגיל 25, חשוב להתחיל להזריק כבר מגיל צעיר יחסית ולא רק לאחר שכבר מופיעים קמטים, שאותם רוצים למלא. ככל שמתחילים להזריק מוקדם יותר (עוד לפני שמתחילים להופיע קמטים) - כך העור ישמור על גמישותו והמראה החיוני שלו. תהליך ההזדקנות יואט בצורה משמעותית. ההשפעה של החומצה ההיאלורונית שהוזרקה מחזיקה מעמד כשנה. המראה המתקבל הוא מראה טבעי ובלתי מלאכותי.

ומה בנוגע לבוטוקס?

בניגוד גמור לחומצה ההיאלורונית - הבוטוקס הוא רעלן משתק שרירים, שנוצר על ידי חיידק. בניגוד לדעה הרווחת, הזרקות הבוטוקס שבהן עושים שימוש ברפואה האסתטית, אינן מיועדות למילוי קמטים (כמו החומצה ההיאולורנית), אלא לשיתוק של פעולת שרירי ההבעה - השרירים הממוקמים בצדי הפה, צדי האף, זוויות העיניים והמצח. שרירים אלה אחראיים על הבעות הפנים שלנו (צחוק, מחשבה וכו'). הזרקה של בוטוקס אל השריר מונעת מהשריר להתכווץ. כך, נמנעת למעשה הפעולה שגורמת להופעת הקמטים. בסופו של דבר, מובילה הזרקת הבוטוקס לקבלת מראה צעיר יותר. עם זאת, חשוב לזכור ששיתוק שרירי ההבעה מונע את היכולת להביע רגשות (לא ניתן להיראות מופתעים על ידי הרמת המצח, להיראות שמחים או לפתוח את העיניים באופן מלא). כך, לא פעם מתקבל מראה מלאכותי או "המום". ההשפעה של הבוטוקס קצרה בהרבה מהשפעתה של החומצה ההיאלורונית. השפעת הבוטוקס מחזיקה כארבעה חודשים בלבד. לאחר מכן, יש לשוב על פעולת ההזרקה.

מה עדיף? בוטוקס או חומצה היאלורונית?

התשובה תלויה כמובן בהעדפותיו של המטופל, אך באופן כללי ניתן לומר שהזרקה של חומצה היאלורונית עדיפה על פני הזרקת בוטוקס, גם בשל העובדה שמדובר בחומר טבעי שאינו זר לגוף, גם בשל התוצאה הטבעית יותר שמתקבלת וגם בשל משך ההשפעה הארוך יותר. בחלק מהמקרים, בעיקר באלה שבהם שרירי ההבעה חזקים מאוד, ניתן לשלב הזרקה של חומצה היאלורונית עם הזרקת כמות קטנה של בוטוקס, כך שעדיין יתקבל מראה טבעי, אך גם תהיה השפעה קלה על השרירים (מבלי לשתק אותם לחלוטין).

ההמלצה היא להזריק כמויות קטנות. צילום: שאטרסטוק

איזו כמות של חומצה היאלורונית כדאי להזריק?

כמות החומצה ההיאלורונית המוזרקת תלויה בהחלטה משולבת של הרופא והמטופל. באופן כללי, ההמלצה היא להזריק כמויות קטנות. לאחר חודש או חודשיים, ניתן להוסיף קצת (אם יש צורך) - ולא להזריק כמות גדולה בבת אחת. הסיבה לכך שהיא שהחומצה ההיאלורונית שמוזרקת סופחת אליה את נוזלי הגוף. לכן, התוצאה של ההזרקה אינה מגיעה לשיאה מיד עם סיום ההזרקה, אלא בערך עשרה ימים לאחר ההזרקה. הזרקה של כמות גדולה בבת אחת, עלולה ליצור מצב שבו לאחר סיום תהליך ספיחת הנוזלים, יתקבל מראה מלאכותי מדי, שאינו תואם את הציפיות. לכן, מומלץ להזריק כמות קטנה, להמתין כדי לראות את רמת ההשפעה - ורק אז להוסיף, אם יש צורך.

איך לבחור רופא להזרקה של חומצה היאלורונית?

למרבה הצער, תחום הרפואה האסתטית בכלל וההזרקות בפרט - הוא תחום פרוץ במדינת ישראל. כדי לוודא שאתם מבצעים את ההזרקה בעזרת ידיים מקצועיות ומיומנות וכי החומצה ההיאלורונית אכן איכותית, חשוב מאוד לוודא בראש ובראשונה שהמזריק רופא. בנוסף, חשוב לוודא עם הרופא שהחומצה ההיאלורונית שבה הוא משתמש עברה את אישור ה-FDA האמריקאי וכי לא מדובר בחומר בלתי מורשה (למשל: חומר שיובא מסין). כדי לוודא שהרופא מזריק לכם את החומצה ההיאלורונית המקורית (ולא חומר מדולל, למשל), חשוב מאוד לבקש ממנו לפתוח את האריזה המקורית של המזרק מול העיניים שלכם (ולא להסתפק בפתיחת המזרק בחדר סמוך).

לסיכום: בכל מקרה, חשוב לתאם ציפיות. יש לוודא שלפני ההזרקה אתם מבינים בדיוק לאיזו תוצאה אתם מצפים ומהי התוצאה המיטבית, שאותה תוכלו לקבל.

ד"ר שושנה קרמר היא רופאה מומחית לאף אוזן גרון ולניתוחי אף בעלת נסיון רב שנים בניתוחי אף.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום