עמוד שדרה צווארי: טיפול שמרני או ניתוח?

(9)
לדרג
תוכן מקודם

הרמתם ארגז כבד לבוידם - והצוואר זועק מכאבים? ייתכן כי הצוואר נתפס, אך קיים חשש שמדובר בפריצת דיסק. ברוב המקרים, ניתן להסתפק במנוחה ובמשככי כאבים. לעיתים יש צורך בניתוח, שאחוזי ההצלחה בו גבוהים ונחשב בטיחותי

רופא אורטופד ,מומחה לנוירוכירורגיה
077-9977149 (מספר מקשר)

כאבים בעמוד השדרה הצווארי עלולים לשבש את התפקוד היומיומי ולפגוע באיכות החיים. במקרים אלה, כדאי לשקול ניתוח, הנחשב ניתוח בטוח מאוד, המסתיים באחוזי הצלחה גבוהים במיוחד.

מהו עמוד השדרה הצווארי?

עמוד השדרה הצווארי ממוקם בחלקו העליון של עמוד השדרה. תפקידו לאפשר את התנועתיות של הראש (מבט מעלה ומטה, ותנועה סיבובית).   למעשה, עמוד השדרה הצווארי אחראי על הזווית שבה העניים מביטות על המרחב.

בקצהו העליון של עמוד השדרה הצווארי, ממוקמת הגולגולת; ובקצהו התחתון, הוא מתחבר לעמוד השדרה החזי (חלק מבית החזה). כתוצאה מכך, עמוד השדרה הצווארי תנועתי וגמיש מאוד.

כאבים הנגרמים כתוצאה משחיקה. צילום: שאטרסטוק

מה עלול לגרום לשחיקה בעמוד השדרה הצווארי?

עמוד השדרה הצווארי (כולו) מורכב משבע חוליות. בין כל שתי חוליות, יש תנועתיות קטנה המתאפשרת כתוצאה מה"תיווך" של הסחוסים (דיסק או מפרקים) בין החוליות. התנועתיות הכוללת לכל אורך עמוד השדרה מושגת מדרגת התנועתיות בין החוליות המרכיבות את עמוד השדרה. כתוצאה מהתנועתיות הרבה של עמוד השדרה, שאינה פוסקת, עם השנים נגרמים שינויים שחיקתיים ניווניים בסחוסים של חוליות הצוואר. לאחר שרמת השחיקה מגיעה לסף מסוים, מתחיל כאב בצוואר (כאב שחיקה מקומי צווארי).

מעבר לכאבים הנגרמים כתוצאה מהשחיקה עצמה, השחיקה עלולה לגרום להיחלשות הטבעות העוטפות את הדיסקים. כאשר הטבעת נחלשת מדי, כוח שיופעל עליה עלול לגרום לבקע (פריצת דיסק) בחלק העליון.

 

מהם ביטויי השחיקה?

השחיקה בסחוסים של חוליות עמוד השדרה הצווארי גורמת לדלקת, הבאה לידי ביטוי בהתקפי כאב הנמשכים בדרך כלל כחודש - חודש וחצי. במקרים בהם נוצר בקע, הדיסק לוחץ על עצב היד, העובר בעמוד השדרה הצווארי. כתוצאה מכך, יש הקרנה חזקה מאוד של כאב אל היד.

מהם גורמי הסיכון?

למרות הדעה הרווחת, הגורסת כי ישיבה מול מחשב או עיסוק במקצועות המחייבים תנועתיות רבה בצוואר  (למשל: ספרות) מעלה את הסיכון לשחיקת חוליות עמוד השדרה הצווארי, אין לכך שום ביסוס מדעי. הקבוצה העיקרית בסיכון היא אנשים העובדים במקצועות הדורשים הרמה של משאות כבדים מעל גובה הכתפיים.

כיצד ניתן לאבחן פריצת דיסק בעמוד השדרה הצווארי?

האבחון מתבצע באמצעות בדיקת הדמיה - MRI צווארי - במהלכה מקבלים תמונה ברורה של סחוס הדיסק ו/או סחוס המפרק, המאפשרת לבדוק האם יש פיסת דיסק קטנה שלוחצת את העצב.

 

מהן דרכי הטיפול האפשריות בפריצת דיסק צווארית?

ברוב גדול של המקרים (95%-90%) ניתן להסתפק במנוחה. התקף הכאבים יחלוף מאליו כעבור כחודש עד חודש וחצי. לעיתים יש צורך בסיוע משככי כאב, נוגדי דלקת, זריקות מכוונות (הזרקת סטרואיד נוגד דלקת, ישירות לאזור העצב הכואב) ו/או פיזיותרפיה.

 

מומלץ להיבדק ולברר האם משהו לוחץ על העצב. צילום: שאטרסטוק

מתי מומלץ לשקול ניתוח בעמוד השדרה הצווארי?

במקרים בהם הכאב נמשך, מומלץ להיבדק ולברר האם משהו לוחץ על העצב. אם התשובה חיובית, ניתן לשקול אופציה ניתוחית. שני השיקולים העיקריים לניתוח:

  • פגיעה עצבית - במקרים בהם העצב הלחוץ פגוע, מתחזק הצורך בניתוח.
  • רמת הכאב - במקרים בהם המטופל סובל מכאבים קשים, המשבשים את שגרת חייו ואת יכולת התפקוד שלו, ניתוח הוא אפשרות שתוכל לסייע לו.

 

כיצד מתבצע הניתוח?

לרוב, הניתוח מתבצע בגישה קדמית (דרך הצוואר) תוך ניטור פעילות עמוד השדרה לכל אורך הניתוח. במהלך הניתוח, חושפים את אזור הדיסק הפרוץ, מוציאים אותו ומחליפים אותו בשתל - דיסק מלאכותי, המאפשר תנועה אצל מטופלים מתחת לגיל 50; או שתל קבוע, שמקבע את החוליות אחת לשנייה, אצל מטופלים מעל גיל 50 (הוכח שאין תועלת בדיסק מלאכותי המאפשר תנועה אצל אנשים מעל גיל 50).

מה צפוי בתהליך ההחלמה?

כ-6 שעות לאחר הניתוח, ניתן לרדת מהמיטה. האשפוז נמשך בדרך כלל יום וחצי. לאחר מכן, ניתן ללכת הביתה. לאחר ניתוחי צוואר בגישה קדמית, יש בדרך כלל קשיי בליעה, למשך מספר שבועות. לאחר כחודש עד חודש וחצי, ניתן לשוב לעבודה משרדית. לאחר כשלושה חודשים, ניתן לשוב לרוב הפעילויות הפיזיות.

 

מהם הסיכונים האפשריים בניתוח?

יש להבין כי ניתוחי עמוד השדרה הצווארי נחשבים ניתוחים בטוחים. עם זאת, כמו בכל ניתוח, קיים סיכון נדיר מאוד לזיהום וסיכון נדיר אף יותר לפגיעה נוירולוגית.

מהם סיכויי ההצלחה בניתוח?

שיעור שביעות הרצון לאחר הניתוח עומד על כ-90%. מכיוון שבמהלך הניתוח, מוציאים את כל הדיסק הפגוע, הבקע אינו חוזר ונשנה במקום המנותח (אך עלול להישנות במיקום אחר).

לסיכום: כאבים בעמוד השדרה הצווארי עלולים לפגוע באיכות החיים ולשבש את השגרה היומיומית. ניתן לטפל בבעיה באמצעות ניתוח לתיקון הבקע, ניתוח הנחשב בטוח, ובעל אחוזי הצלחה גבוהים.

 

ד"ר גד ולן הוא מנהל יחידת עמוד השדרה בבית החולים "לניאדו"; מנתח בבית החולים "הרצליה מדיקל סנטר" ו"אסותא" (תל אביב).

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

 

 

  • צור קשר
ד"ר ולן גד
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום