טיפול שיניים בלייזר: פחות כואב, יותר יעיל

(2)
לדרג
תוכן מקודם

בשנים האחרונות יותר ויותר טיפולים והליכים רפואיים מתבצעים בטכנולוגיית לייזר, ובעיקר ניתוחי עיניים ומגוון טיפולים אסתטיים. לאחרונה, נכנס הלייזר גם לתחום טיפולי השיניים והיום אפשר לטפל במגוון רחב של בעיות בחלל הפה באמצעותו

רופא שיניים ,מומחה לרפואת שיניים ציבורית
077-2313332 (מספר מקשר)

טכנולוגיית הלייזר משמשת מזה שנים ארוכות תחומי רפואה שונים. לאחרונה, נכנסה טכנולוגיית הלייזר לשימוש גם בתחום רפואת השיניים. נכון להיום, קיימים שני סוגים של מכשירי לייזר ברפואת השיניים: לייזר המיועד לטיפול רק ברקמות הרכות (כגון: חניכיים) ולייזר שמיועד לטיפול גם ברקמות הרכות וגם ברקמות הקשות (שיניים ועצמות הלסת).

הלייזר הממוקד פוגע רק ברקמות הפגועות ואינו פוגע בחומר השן הבריא, כך שהטיפול בטוח לחלוטין, מתבצע ברמת דיוק גבוהה מאוד, ללא חתכים, ללא דימום וללא כאב. כל אלה משפרים משמעותית את חוויית הטיפול ואת קצב ההחלמה ואיכותה.

באמצעות מכשיר הלייזר הייעודי, הפועל באמצעות גלי אור ישרים וממוקדים (ללא קרינה), ניתן לטפול במגוון רחב של בעיות בשיניים ו/או בחלל הפה, כגון: סתימות, טיפולי שורש, השתלות, טיפולי חניכיים ועוד.

הלבנת שיניים באמצעות לייזר. צילום: שאטרסטוק

טיפול בעששת ו/או ביצוע סתימה

במקרים שבהם למטופל יש עששת או חור בשן, משתמשים בלייזר במקום במקדח - הלייזר חופר בשן, כדי לנקות אותה מהחיידקים, מהעששת ומהפלאק.

יתרונו הגדול ביותר של הלייזר בטיפולים אלה טמון בעובדה שהוא מסיר רק את שכבת העששת או הפלאק ואינו פוגע ברקמות הבריאות, בניגוד לטיפול ידני, שבמהלכו מסירים גם חלק קטן משכבת השן הבריאה.

טיפול שורש

היתרון של השימוש בלייזר בטיפולי שורש נעוץ בעובדה שגלי האור של הלייזר משמידים את החיידקים, כך שבמהלך הטיפול הלייזר מחטא ב-100% את השורשים מחיידקים, גם באזורים העמוקים, אליהם קשה להגיע בטיפולים קונבנציונליים.

עקירות

לאחר ביצוע עקירה, ניתן באמצעות הלייזר לחטא את המכתשית של השן ולטפל ברקמה הדלקתית, ובכך להביא לריפוי יעיל, איכותי ומהיר יותר ולבניית עצם טובה יותר.

טיפול בדלקות חניכיים

ברוב המקרים, דלקת חניכיים מלווה בכיס דלקתי, שאותו יש לחטא ולנקות, כדי לרפא את הדלקת. בשיטת הטיפול הקונבנציונלית, ניתן לחטא בגישה בלתי פולשנית כיסים בעומק עד 4 מ"מ. כדי לטפל בכיסים עמוקים יותר, יש צורך בניתוח חניכיים, במהלכו פותחים עם סכין את החניכיים, מנקים את הכיס ותופרים את החתך.

לעומת זאת, מכשיר הלייזר מאפשר לחטא ולנקות גם כיסים דלקתיים עמוקים (מעל 4 מ"מ), מבלי לנתח את החניכיים או לבצע פעולות פולשניות, מה שמאפשר לטפל בדלקת בצורה יעילה יותר ולרפא אותה טוב יותר.

 

הסרת רקמות עודפות

עודפי בשר ו/או חניכיים (למשל: באזור שיני הבינה) ורקמה גושית ונפוחה (המופיעה לעיתים בלחי הפנימית) ניתן להסיר באמצעות הלייזר ללא ניתוח, ללא הרדמה וללא דימום.

טיפול בפצעי לשון

בגישה הקונבנציונלית, כדי לטפל במקרים שבהם יש פצע, נפיחות או רקמה גושית מעל או מתחת ללשון, יש צורך להרדים את הלשון ולבצע בה חתך. מכיוון שהלשון היא שריר והאזור רגיש מאוד, הטיפול גורם לפצע מדמם וכרוך בכאב רב ותקופת החלמה ארוכה וקשה. לעומת זאת, באמצעות הלייזר ניתן לטפל בבעיה ללא צורך בחתך, מה שמזרז ומקל מאוד את תהליך ההחלמה.

 

טיפול חניכיים אסתטי

יש יתרון גדול ללייזר גם בטיפולים אסתטיים של החניכיים, מאחר שבאמצעות לייזר ניתן לעצב ולבצע את החיתוך בצורה מדויקת מאוד, ללא הרדמה וללא צורך בחיתוך, מה שמוביל לתוצאה אסתטית יותר באופן משמעותי.

טיפול בפיגמנטציית חניכיים

באמצעות הלייזר, ניתן לטפל גם במטופלים שסובלים מפיגמנטציה בחלק הקדמי של החניכיים, כתוצאה מעישון או רמת מלנין גבוהה. הלייזר מנקה את השכבה הפיגמנטית ומשיב לחניכיים את הגוון הוורוד והטבעי שלהן.

הלבנת שיניים

באמצעות הלייזר, ניתן לבצע גם הלבנת שיניים, מבלי לפגוע בשכבת השיניים הבריאה ו/או לגרום לרגישות.

טיפול בכאב

ניתן לטפל ולהקל בעוצמת כאבים שונים, הנגרמים כתוצאה מבעיות במפרק הלסת, או כתוצאה מטיפול פולשני קודם. באמצעות הלייזר, יטופלו רק רקמות הדלקתיות, הפגועות ו/או המזוהמות ולא הרקמות הבריאות. כך, יזורז תהליך ההחלמה והכאב יוקל מיידית.

מניעת רפלקס הקאה

בקרב מטופלים הסובלים מרפלקס הקאה בזמן לקיחת מדידות או בזמן טיפול, ניתן לכוון את הלייזר לאזור החך העליון (האזור שגורם לגירוי רפלקס ההקאה) מספר דקות לפני הטיפול. הלייזר מגביר את זרימת הדם אל הרקמה בחך העליון, זרימת הדם מנטרלת את תחושת ההקאה - וכך נמנע הרפלקס.

טיפול באפטות

באמצעות הלייזר, ניתן לרפא אפטות ונגעים ויראליים באזור השפתיים וחלל הפה, שנגרמים כתוצאה מזיהום ויראלי.

יש יתרון גדול ללייזר גם בטיפולים אסתטיים של החניכיים. צילום: שאטרסטוק

הרמת סינוס והשתלות עצם

בתהליכי הרמת סינוס והשתלות עצם, מבצעים באמצעות הלייזר את חיתוך החניכיים ללא דימום. כך, לרופא יש גישה נקייה יותר (הדם אינו מפריע ואינו מסתיר את האזור). כתוצאה מכך, הטיפול יעיל יותר וסיכויי ההצלחה גבוהים יותר.

טיפול בשריר החיבור

ישנם מטופלים שאצלם החיבור בין הלשון לרצפת הלשון אינו טבעי (חזק או רחב מדי). באמצעות הלייזר, ניתן לחתוך, לסדר ולהחזיר את החיבור למצבו הטבעי, ללא ניתוח וללא צורך בהרדמה.

לסיכום: לטיפולי שיניים בלייזר יש יתרונות רבים, הן מבחינת דיוק ויעילות הטיפול, הן מבחינת מהירות ההחלמה והן מבחינת ההקלה על המטופל במהלך הטיפול ולאחריו. עם זאת, חשוב לדעת כי ביצוע טיפולי שיניים בלייזר דורש הסמכה מיוחדת. חשוב לוודא שרופא השיניים עבר את ההסמכה, בקיא בתחום ובעל ניסיון בטיפולים בלייזר.

 

ד"ר אחמד חלילי הוא רופא שיניים, מתמחה בטיפולי שיניים בלייזר.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום