הכל על טיפול שורש

(9)
לדרג
תוכן מקודם

רבים חוששים מטיפולי שורש הנחשבים "טיפול אין ברירה". האם החשש מוצדק? יש לנו חדשות טובות בשבילכם: טיפול שורש, הנעשה בידיים מקצועיות - של רופא שיניים עם התמחות מיוחדת בטיפולי שורש - צפוי לעבור בשלום, תוך הקטנת הסיכון שיתעורר צורך בטיפול חוזר

רופא שיניים - טיפולי שורש (אנדודונטיה) ,מומחה לאנדודונטיה
077-9977105 (מספר מקשר)

השן מורכבת משלושה חלקים: החלק החיצוני, אותו אנחנו רואים, האמייל - המעטפת הקשה של השן; החלק הפנימי והרך יותר, דנטין - ממנו יוצאות צינוריות קטנטנות, המובילות אל החלק השלישי; מוך השן - החלק השלישי - הרקמה הפנימית ביותר של השן, החלק החי שלה, המורכב מתאי גזע, עצב, כלי דם ועוד. כאשר יש דלקת הפוגעת במוך השן וכאשר כל אפשרויות הטיפול האחרות מוצו, ללא הועיל, יש לבצע טיפול שורש.

סתימות שהתפרקו בעקבות הזנחה. צילום: שאטרסטוק

מה הגורמים לדלקת במוך השן?

דלקת במוך השן נוצרת ברוב המקרים בעקבות עששת שהתפתחה תחת סתימות ישנות. העששת נוצרה בעקבות סתימות שהתפרקו או בעקבות הזנחה, גורמת לזיהום במוך השן, המתבטא בכאבים וברגישות גבוהה לחום ולקור.

כיצד מתבצע טיפול שורש?

טיפול שורש מתבצע בשלושה שלבים:

איתור תעלות השורש: שורש השן הוא מערכת של תעלות הנמצאת בתוך השן. השלב הראשון של טיפול השורש הוא איתור כל תעלות השורש.

ניקוי תעלות השורש: לאחר איתור התעלות, יתבצע ניקוי יסודי, הכולל הוצאה של מוך השן וחיטוי תעלות מן החיידקים שגרמו לזיהום.

איטום תעלות השורש: לאחר שתעלות השורש נוקו לחלוטין, הן נאטמות על ידי חומרי מילוי ואיטום מתאימים.

הטיפול נעשה בהרדמה מקומית. בחלק מהמקרים, במהלך טיפול השורש, השיניים מאבדות כמות גדולה של חומר שן, בגלל היקף הזיהום. קיים חשש שהן עלולות להישבר או להיסדק לאחר טיפול השורש. במקרים אלה, יש לחזור מספר שבועות לאחר טיפול השורש אל רופא השיניים, לצורך התקנת כתר שנועד להגן על השן שנחלשה.

האם ניתן להרגיש כאב במהלך טיפול שורש?

טיפול שורש "סובל" מתדמית של טיפול כואב במיוחד. מטופלים רבים חוששים להרגיש כאב עז בזמן הטיפול עצמו, על אף ההרדמה. ניתן להירגע: כיום, עם חומרי ההרדמה הנמצאים בשימוש ועם ביצוע נכון של ההרדמה, אין כל בסיס לחששות אלה. אין כל סיבה שהמטופל ירגיש כאב בזמן הטיפול. לאחר הטיפול, תמיד עלולים להיות כאבים, אך ברוב המקרים הכאבים אינם יוצאי דופן בעוצמתם. מומלץ להימנע לאחר הטיפול מאכילת דברים קשים באמצעות השן שטופלה, במיוחד אם היא השן מיועדת לביצוע כתר בעתיד.

מהו טיפול שורש חוזר? מתי יש בו צורך?

לאחר טיפול שורש, השן שטופלה היא למעשה שן מתה. אין שום סיבה שיתעורר בה צורך לטיפול נוסף. לעומת זאת, הרקמות שנמצאות מסביב לשן אינן מתות ועלולות לפתח זיהום נוסף. כך, אם מסיבה כלשהי טיפול השורש לא נעשה כהלכה, ייכנסו חיידקים מהרקמות המזוהמות אל שורש השן המטופל, לכאורה, ויגרמו לזיהום חוזר. במצבים אלה, יש צורך בביצוע טיפול שורש חוזר. טיפול שורש חוזר הוא טיפול מורכב הרבה יותר מאשר טיפול שורש ראשוני. הטיפול מצריך חזרה לטיפול הקודם שנעשה, הוצאת כל חומרי המילוי ששימשו לאיטום השורש, מציאת הבעיה שבגללה נכשל טיפול השורש הראשוני - ולאחר מכן, לחזור לתוואי המקורי של הטיפול, לנקות ולחטא שוב את מערך התעלות ולאטום מחדש. טיפול שורש חוזר מצריך ביצוע פעולות נרחבות, כגון: פירוק כתר תקין, הוצאת מבנה ועוד. יש מצבים בהם ניתן להימנע מהצורך בפעולות אלה ולטפל רק בקצה השורש, באמצעות פעולה כירורגית נקודתית, המתבצעת דרך החניכיים ונקראת אפיסקטומי (ניתוח שורש כירורגי).

האם יש סיבוכים העלולים להיווצר עקב טיפול שורש?

כמו בכל פרוצדורה רפואית, גם בטיפול שורש עלולים להיווצר סיבוכים, כגון: אי הצלחה באיתור כל תעלות השורש, קידוח במקום לא נכון, אי הגעה לכל חלקי מוך השן אותם צריך להוציא ועוד. פעמים רבות, התוצאה של סיבוכים כאלה או אחרים היא סיבוכים מאוחרים, כדוגמת כישלון של טיפול השורש המצריך טיפול שורש חוזר.

מומחה לטיפולי שורש יראה את התמונה הכללית ויוכל לייעץ בנוגע לדרך הטיפול הנכונה. צילום: שאטרסטוק

האם כל רופא שיניים יכול לבצע טיפולי שורש?

באופן עקרוני, כל רופא שיניים יכול לבצע טיפולי שורש, אך ישנם רופאי שיניים שעברו התמחות נוספת, בת ארבע שנים, בה עסקו אך ורק בטיפולי שורש והוסמכו כמומחים לטיפולי שורש. למומחה בטיפולי שורש יש ידע תיאורטי ומעשי גדול לאין שיעור מזה של רופא שלא עבר התמחות בתחום. פעמים רבות, טיפולי שורש שהסתבכו או מצבים בהם רופא השיניים אינו מצליח לאתר את כל תעלות השורש, מגיעים אל מומחה לטיפול שורש - לתיקון המצב. עם זאת, עדיף להגיע למומחה לטיפולי שורש לייעוץ, עוד לפני הטיפול. מומחה לטיפולי שורש יראה את התמונה הכללית ויוכל לייעץ בנוגע לדרך הטיפול הנכונה, שבמקרים מסוימים אינה בהכרח טיפול שורש סטנדרטי אלא טיפול שורש חלקי, טיפול מניעתי כלשהו או כל פרוצדורה אחרת שתיעשה על ידי המומחה ותוכל להציל את שורש השן.

לסיכום: טיפול שורש הוא טיפול שנעשה רק כאשר כל שאר הנסיונות להציל את שורש השן לא הועילו. הטיפול נועד להוציא את רקמת השן הפנימית, לנקות את שורש השן ולבצע איטום. כדי לוודא שאכן מוצו כל שאר אפשרויות הטיפול, להבטיח שהתהליך המורכב ייעשה על הצד הטוב ביותר ולהקטין את הסיכוי לצורך בטיפול שורש חוזר - מומלץ לפנות למומחה לטיפולי שורש.

ד"ר דניאל אלקס הוא רופא שיניים, מומחה לטיפולי שורש, מקבל מטופלים במרפאת השיניים ד"ר אלקס בנתניה.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום