כושר בזול: 12 טיפים לאימון חסכוני

(6)
לדרג
תוכן מקודם

רוצים להשיג אימון אפקטיבי מבלי לשבור קופת חיסכון? כושר גופני אינו פריבילגיה של עשירים ואביזרים יקרים אינם מבטיחים אימון איכותי יותר. 12 טיפים לאימון יעיל, בעלויות השוות לכל נפש

מדריך ספורט וכושר
053-7271811

כאשר אדם מחליט על תדירות אימונים כלשהי, במרבית המקרים יש לנגד עיניו מטרה. כלומר, למתאמן יש ציפייה כי באמצעות האימון, מטרתו תושג. כמובן, מדובר במשימה בלתי פשוטה, מכיוון שהמשימה מצריכה ידע מקצועי בתחומים שונים, לרבות אימון, תזונה, אורח חיים בריא וכו'.

מעבר לכך, השגת מטרות אימון שונות עלולה להיות כרוכה בהוצאה כספית בלתי מבוטלת, שבחלק ניכר מהמקרים כלל אינה מוצדקת: אימונים אישיים, קניית תוספי תזונה שונים, רכישת מנוי לחדר כושר או סטודיו יקר במיוחד, קניית ביגוד או ציוד שאין בהם צורך וכו'. בחלק מהמקרים מדובר בעלויות המסתכמות באלפי שקלים (!) במהלך השנה, שניתן לחסוך חלק ניכר מהן.

 

מהן מטרות האימון השכיחות ביותר?

המטרות הבאות מאפיינות את רוב המתאמנים:

  • הפחתת אחוזי שומן
  • הרזיה
  • הגברת קצב חילוף החומרים במנוחה (RMR)
  • חיטוב הגוף
  • שיפור המצב הבריאותי
  • הארכת תוחלת החיים בבריאות טובה
  • שיפור יכולת תנועתית פונקציונלית מסוגים שונים

 

ניתן לחסוך כסף על ידי אימונים עצמאיים שאינם במסגרת מועדון כושר או הדרכה בתשלום. צילום: שאטרסטוק

אז איך נשיג אימון יעיל ושיהיה גם זול?

ניתן להתאמן בעלות זולה יותר ולהשיג תוצאות טובות יותר בפחות זמן! כך, למשל: אם המטרה שלכם היא חיטוב הגוף, אין צורך להשקיע שעות רבות (בהיקף של 10 שעות ואף יותר) בפעילות אירובית מסוגים שונים (כגון: רכיבה על אופניים, ריצה, שחייה וכו'). אפשר להסתפק באימונים משולבים, אירוביים ואנאירוביים (אימוני כוח שונים), בכ-5-7 שעות בשבוע ולהשיג תוצאות מצוינות. זאת, כמובן, בשילוב עם תפריט תזונתי מותאם.

 

12 טיפים לאימון אפקטיבי וחסכוני:

1. חדר כושר Low cost - מתאמנים בחדר כושר? אתרו חדר כושר הפועל ברשת Low cost. בשנים האחרונות, יש בישראל עשרות חדרי כושר בעלות זולה: 99 שקל בלבד בממוצע לחודש. חדר כושר Low cost פחות מתאים למתאמני סטודיו "רציניים", מכיוון שבדרך כלל מבחר שיעורי הסטודיו במהלך השבוע קטן משמעותית, ביחס למועדון גדול שאינו Low cost. כלומר, אופציית Low cost רלוונטית במיוחד למי שפחות חשוב לו מגוון שיעורי הסטודיו ומספרם במהלך השבוע. מבחינת רמת השירות של מדריכי חדר הכושר - אין הבדלים משמעותיים, וברוב המועדונים הבחירה במדריך הכושר שיבנה עבורכם את תוכנית האימון תהיה מקרית (פעמים רבות תתקיים במסגרת אימון אישי).

2. בנו תכנית אימון אישית מדי חודש-חודשיים - לתכנית אימון יש קשר הדוק להצלחה של המתאמן. מתאמן "מן השורה" אינו בקי מספיק כדי לבנות לעצמו תוכנית אפקטיבית, ולשם כך יש צורך לשכור את שירותיו של איש מקצוע: מדריך חדר כושר ותיק ומקצועי, פיזיולוג מאמץ וכו'. הבעיה היא שהעלות של שני אימונים אישיים בשבוע היא גדולה במיוחד. אם יש לכם מוטיבציה להתאמן באופן עצמאי, תוכלו ליישם את התוכנית גם ללא אימון אישי; או לבצע רק אימון אישי אחד בתשלום ולצלם את ביצוע התרגילים, כדי להפחית ככל שניתן את התלות במדריך אימון אישי.

3. השתמשו בפורומים ללא תשלום - ניתן להשיג הרבה מאוד ידע, באמצעות השתתפות בפורומים: הכוונה למידע אודות תרגילים, אורח חיים שכדאי לאמץ וכו'. אין הגבלה במספר השאלות שניתן להפנות לפורום ואפשר "לפזר" שאלות במספר פורומים, בהתייחס לאימון, תזונה, פציעות ספורט וכו'. כך, תוכלו לקבל מענה מכמה מומחים שונים והדרך לשיפור הכושר הגופני תהיה מקצועית הרבה יותר.

4. בחרו במנוי בוקר - מומלץ לבדוק אפשרות לרכוש מנוי בוקר (למשל: עד השעה 17:00) בעלות מופחתת, במקום מנוי רגיל. מועדונים רבים מאפשרים רכישת מנוי בוקר מוזל. לכן, אם אימון בוקר ריאלי עבורכם, מדובר בפתרון מעולה, ש"יחייב" אתכם להתחיל את היום באימון ויוזיל את העלות החודשית.

5. הקפידו על אורח חיים ספורטיבי - כדי להשיג מטרות אימון שונות אין הכרח להתאמן מדי יום. אם המתאמן מקפיד על שעות שינה, תזונה, התנהלות מקצועית באימון וכו' - בהחלט ייתכן ש-4-3 אימונים ברמה גבוהה בשבוע, יהיו הרבה יותר יעילים מאשר 7-6 אימונים בשבוע. כלומר, איכות האימונים, תוכן האימונים ומידת ההקפדה על אורח חיים בריא, חשובים לא פחות מתדירות האימונים.

6. השתמשו בשיטות אימון מגוונות - כאמור, כדי למקסם את היכולת הגופנית אין בהכרח צורך להתאמן שעות רבות במהלך השבוע. אפשר לבצע אימונים עצימים קצרים ולהתקדם באופן ממשי. כך גם נותר לנו יותר זמן פנוי לעיסוקים אחרים ולשעות עבודה – וזמן, כידוע לכולנו, שווה כסף. היקף אימונים גדול (עם או בלי צורך) כרוך אף הוא בהוצאה כספית גדולה יותר, במרבית המקרים, כיוון שיש לו משמעויות נוספות, למשל: החלפת ציוד (למשל, נעלי ריצה) בתדירות גדולה יותר, רכישת תוספי תזונה או אנרגיה, צריכה גדולה במיוחד של קלוריות ועוד.

7. אל תתעקשו על תוספי תזונה - כל מי שהתנסה בנטילת תוספי תזונה ודאי יודע כי רוב התוספים שמוכרים ומאושרים על ידי משרד הבריאות בישראל, מביאים לשיפור מינורי, אם בכלל. מה גם, שבהיעדר שינוי באורח החיים - אף תוסף תזונה לא יסייע. כך, לדוגמה: תוסף תזונה שנועד "לשרוף שומנים" לא יסייע לכם כלל, אם התפריט התזונתי היומי מצוי בעודף קלורי. לכן, לפני מוציאים מאות שקלים בחודש על תוספים שונים, מומלץ לבדוק אם הדבר נחוץ להשגת המטרה.

8. אל תרכשו ציוד יקר ומיותר - רכישת מוצרים מיותרים באלפי שקלים על ידי מתאמנים, היא תופעה שכיחה במיוחד. למשל, מתאמנים ברמה נמוכה במיוחד, שמבצעים מעט אימונים בשבוע בעצימות נמוכה (למשל, שלושה אימונים אירוביים של חצי שעה בשבוע), אבל רוכשים לעצמם שעון דופק בעלות של 2,000 שקל ונעלי ריצה יוקרתיות בעלות של יותר מ-1,000 שקל ובטוחים שהם "יעשו את ההבדל". יש גם כאלה שרוכשים "מזונות על" (סופר פוד) בכמות מופרזת וצורכים חלבון באבקה, למרות שלא בטוח כלל שהם הכרחיים להשגת המטרה. חשוב לדעת: אין כל הצדקה לצריכת מוצרים יקרים ובחלקם גם מיותרים כדי להשיג את המטרה.

לפני מוציאים מאות שקלים על תוספים שונים, מומלץ לבדוק אם הדבר נחוץ להשגת המטרה. צילום: שאטרסטוק

9. התאמנו עם בן זוג/קבוצה - ניתן לחסוך כסף באופן משמעותי, על ידי אימונים עצמאיים שאינם במסגרת מועדון כושר או הדרכה בתשלום. אימון בזוג/קבוצה משפיע (באופן מוכח!) על המוטיבציה וההתמדה ומשיג תוצאות מעולות. מומלץ למצוא פרטנר או קבוצה שמתאמנת באופן מקצועי ורמת המתאמנים בה מגוונת (שיהיו בה מתאמנים ברמה שלכם או למעלה מכך). הדבר חשוב במיוחד כשמדובר באימונים עצימים, שלא פשוט לעשות אותם לבד: אימון הפוגות, עליות וכו'.

10. השתמשו באפליקציות כושר שונות - ניתן לקבל מידע יקר ערך בנוגע לכל מטרות האימון במגוון אפליקציות חינמיות בתחום הכושר.

11. התמקחו על המחיר - קשה אולי להאמין, אבל רק מעט אנשים מתמקחים על המחיר שדורשים מהם על אימון בתשלום. הרוב מסכימים למחיר המבוקש, מבלי לומר מילה. חשוב מאוד להתמקח, ולכל היותר תקבלו תשובה שלילית. ניתן "לאיים" במעבר לספק שירות אחר, למשל מועדון מתחרה, ובחלק מהמקרים תגלו שהתחרות בשוק מסייעת לכם להפחתת המחיר.

12. הקפיאו מנוי והשתמשו בקופונים - מדובר בחיסכון בסך מאות שקלים ואף יותר. כמעט בכל מועדוני הכושר, סטודיו, קאנטרי וכד' יש אפשרות להקפאת מנוי. חשוב להיות ערים למה שנאמר בתקנון ולעשות הקפאה במקרה הצורך, למשל במקרה שאתם נוסעים לחו"ל או מושבתים מסיבה רפואית. בנוגע לקופונים: באתרי הקופונים השונים יש מדי פעם הצעות שוות ומשתלמות שכדאי לנצל.

 

לסיכום: במקום להשקיע סכומי עתק בהוצאות מיותרות על אימוני כושר וציוד אימון, התאימו לעצמכם תכנית אימונים בעלויות מופחתות, על פי העקרונות שהובאו לעיל. התוצאה תהיה לא פחות טובה, והכסף שתחסכו יוכל לשמש אתכם למטרות חיוניות אחרות. אימון נעים!

ד"ר איתי זיו (Ph.D) עוסק בפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר כ-35 שנים. מרצה בתחומי אורח חיים בריא, ספורט, בריאות וכו' לקהל רחב ומקצועי. מנהל תחום חינוך והסברה בסוכנות למניעת סימום בספורט.     

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום