מחלת ריאות חסימתית כרונית: טיפול חדשני

(0)
לדרג

מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) גורמת ליותר מ-3 מיליון מקרי תמותה בשנה ברחבי העולם. המחלה מופיעה בכ-20% מהחולים המעשנים ומהווה סיבת המוות הרביעית בשכיחותה בעולם. בקרוב עתיד להיכנס לישראל טיפול חדשני שישפר באופן משמעותי את איכות חיי החולים

מחלת ריאות חסימתית כרונית היא מחלה קטלנית, הנגרמת מעישון ומחשיפה לזיהום סביבתי. החיסרון הגדול של המחלה מתחיל בחוסר המודעות לקיומה. אבחון נכון וקבלת טיפול כשהנזק עוד מועט והתערבות בניהול המחלה בכל שלב אפשרי, הכוללת בראש ובראשונה הפסקת עישון וכן טיפולים מניעתיים במשאפים שונים, יכול להחזיר לחולים את היכולת לנהל חיים נורמטיביים.

איזו אוכלוסייה מצויה בקבוצת סיכון ללקות ב-COPD?

מרבית החולים ב-COPD הם מעשנים מעל גיל 40. באופן חד משמעי, עישון הוא המחולל העיקרי למחלה. לכן, יש לעודד הפסקת עישון בכל הזדמנות ובכל שלב של המחלה, אפילו בשלבים המתקדמים ביותר.

למרות מאמצי חקיקה שנועדו לצמצם את מקומות העישון המותרים ועל אף עדויות המראות ירידה מסוימת בעישון, בקרב אוכלוסיות מסוימות בישראל (כגון: בני נוער) - בסקרים אחרונים נמצא כי כ-20% מהאוכלוסייה עדיין מעשנים.

יחד עם זאת, על פי הערכות שונות, 10%-20% מהלוקים במחלה לא עישנו מעולם. בקרב חלק מהחולים, ניתן לזהות גורמים נוספים למחלה: זיהום אוויר - בתוך הבית (בישול ואפייה בחדר סגור); ומחוץ לבית - זיהום אוויר תעסוקתי (אבק וכימיקלים שונים).

 

עישון הוא המחולל העיקרי למחלה. צילום: שאטרסטוק

מהם הביטויים הקליניים של COPD?

מחלת הריאות החסימתית נקראת כך, משום שהיא מתבטאת בהגבלה בזרימת אוויר נשיפתית (כלומר קושי בהוצאת האוויר), המלווה בניפוח יתר של הריאות, שאינה הפיכה לחלוטין לאחר מתן מרחיבי סימפונות (כגון: ונטולין).

בין היתר, סימני המחלה כוללים קוצר נשימה במאמץ, שיעול כרוני וכיח בכמות משתנה. כאשר המחלה מתקדמת, קיים קושי רב בחמצון. חולים הלוקים במחלה נזקקים לחמצן במשך רוב שעות היום. חלקם אף נזקק בשלבים הסופניים להשתלת ריאות.

לפי הערכות שונות, מאובחנים רק 3-5 מתוך 10 חולים הלוקים במחלה בשלביה השונים. מודעות גבוהה יותר עשויה להוביל לאבחון וטיפול מוקדם, כשהנזק לריאות עדיין מועט. בקרב רוב חולי COPD, עיקר הטיפול ניתן במשאפים. הטיפול בכדורים או בטיפול תוך ורידי נועד לחולים הקשים. טיפול תוך ורידי ניתן בדרך כלל במהלך אשפוז.

 

מדוע הטיפול ב-COPD נחשב מורכב?

המורכבות הגדולה במחלת COPD היא המורכבות הטיפולית. חולים צריכים להתמודד באופן יומיומי עם מספר רב של משאפים, המכילים חומרים שונים (במשאפים מסוגים שונים). הטיפולים ניתנים מספר פעמים ביום. זאת, בנוסף לתרופות שהמטופלים נוטלים, כחלק מהטיפול במחלות הנלוות. במקרים רבים, ההתעסקות המרובה בנטילת משאפים מסוגים שונים, יוצרת בלבול ומקשה על החולים להקפיד על טיפול רציף. לכן, חיוני להפוך את הטיפול במחלה לטיפול פשוט, זמין ונוח.

מהו הטיפול המקובל במחלה ומהי הבשורה החשובה עבור החולים?

בישראל קיימים כיום כ-30 משאפים שונים לטיפול במחלה, הנבדלים בצורת הלקיחה, בחומרים הפעילים שהם מכילים (חומר פעיל אחד או שניים) ובמספר הפעמים שהחולה צריך ליטול אותם ביום. רוב החולים נדרשים כיום להשתמש במספר משאפים ביום, כל אחד מכיל חומר שונה. בתחילת 2019 עתיד להגיע לישראל משאף חדיש וקל לשימוש, בשם טרלג'י אליפטה (Trelegy Ellipta), הניתן פעם אחת ביום בלבד ומכיל את כל שלושת החומרים הפעילים שבהם מטופלים החולים במחלה. היתרון הגדול של המשאף החדש הוא בכך שהשימוש הוא חד יומי – מה שמקטין את הסיכון שהחולה ישכח ליטול את המנה הנדרשת. בנוסף לכך, המשאף קל מאוד לתפעול, גם עבור חולים מבוגרים, ומבטיח פיזור יעיל של התרופות בדרכי האוויר של החולה.

מחקר שנערך בניו אינגלנד ותוצאותיו פורסמנו השנה,  בדק את השפעת המשאף החדשני על 10,000 מטופלים במשך שנה. תוצאות המחקר הראו עלייה באיכות חיי המטופלים, שיפור בתפקודי הריאה, ירידה במספר אירועי החמרה במחלה וכמות האשפוזים והפחתה בסיכון לתמותה.

 

רוב החולים נדרשים כיום להשתמש במספר משאפים ביום, כל אחד מכיל חומר שונה. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: מחלת ריאות חסימתית כרונית נחשבת לאחד מגורמי התמותה העיקריים בעולם כיום. יש חשיבות רבה לזיהוי מוקדם של המחלה ותחילת הטיפול בה. הבשורה החשובה ביותר כיום עבור החולים, היא קיומו של המשאף החדשני, שיכנס בקרוב לשימוש בישראל, ויכול לסייע לחולים להתמיד בטיפול ובכך להביא לשיפור במצבם הבריאותי ובאיכות החיים ואף להפחית את התמותה כתוצאה מהמחלה.

 

פרופ' אורן פרוכטר, מנהל מחלקת ריאות וטיפול נמרץ נשימתי, מרכז רפואי "וולפסון" ואוניברסיטת תל אביב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום