הדבקה ובדיקות איידס: אתם שואלים, הדוקטורס עונים

(0)
לדרג

האם נדבקתי באיידס? תוך כמה זמן מקבלים תוצאות של בדיקת איידס? לרגל יום האיידס העולמי, שמצוין מדי שנה ב-1 בדצמבר, בחרנו כמה מהשאלות הנפוצות ביותר

מאת: מערכת zap doctors

ה-1 בדצמבר הוא יום האיידס העולמי, המוקדש להעלאת המודעות הציבורית למחלת האיידס ולדרכי ההדבקה בנגיף ה-HIV.

להלן אוסף של שאלות נפוצות אודות הדבקה בנגיף ובדיקות לגילוי הנשאות ותשובות המומחים של דוקטורס:

אמינות של בדיקת איידס מהירה

"מהי רמת האמינות של בדיקת איידס מהירה (קומבו)?"

תשובת המומחה, פרופ' יצחק סרוגו:

מאוד גבוהה, מעל 95 אחוז. בעיקר כ-3 שבועות לאחר החשיפה.

קונדום שלם מונע איידס בקרוב ל-100 אחוז מהמקרים. צילום: שאטרסטוק

האם קונדום באמת מגן מפני מחלת האיידס?

"היי, רציתי לדעת בכמה אחוזים קונדום שלם, שלא נקרע, מגן מפני מחלת האיידס? שאלה שניה: במידה ואישה נשאית נוגעת בהפרשות וגינאליות של עצמה ולאחר מכן נוגעת בידית דלת, האם מישהו אחר שנוגע אחריה באותה ידית ולאחר מכן נוגע באיבר מינו, יכול להידבק באיידס?"

תשובת המומחה, פרופ' יצחק סרוגו:

קונדום שלם מונע איידס בקרוב ל-100 אחוז מהמקרים. שאר האפשרויות שציינת לא מדביקות באיידס.

בדיקת איידס בזמן מחזור

"האם ניתן לבצע בדיקת HIV ומחלות מין, כולל בדיקות שתן, בזמן מחזור? האם זה לא משפיע או משבש את התוצאות? האם מומלץ לבצע כאשר אני לא במחזור?"

תשובת המומחה, פרופ' יצחק סרוגו:

איידס אפשר, שתן כדאי לדחות.

קוצר נשימה יכול להעיד על מחלת האיידס?

"בשנים האחרונות קיימתי מגע מיני לא מוגן. בחודש האחרון סובל מקוצר נשימה קל מיד לפני ההירדמות בלילה ואני מרגיש שלפעמים יש לי שיעול. הבנתי מבירור בגוגל שקוצר נשימה זה אחד התסמינים לאיידס – כיצד זה בא לידי ביטוי בהקשר של נשאות לאיידס?"

תשובת המומחה, פרופ' יצחק סרוגו:

קוצר נשימה הוא סימפטום מאוד שכיח בבעיות כמו אסטמה וכד'. לאיידס צריך להיבדק!

האם נדבקתי באיידס?

"בעת טיול בחו"ל עשיתי מסג' במכון, שכלל הרפייה ביד ובסיום ניקיתי את הגוף במגבת. האם יש סיכון להדבקה באיידס?"

תשובת המומחה, ד"ר אפרים הלפרין:

הדבקה בנגיף האיידס במהלך האירוע המתואר בשאלתך נחשבת בלתי סבירה. הרבה בריאות.

מין אוראלי ואיידס

"אני מרגישה שאני לא יודעת כיצד להתנהג בהקשר למין אוראלי. ברור שגם דרכו מועברות מחלות מין, אבל האם המחלות יכולות להיות מועברות דרך המגע של העור או שהאקט חייב לכלול בליעה של הזרע או ה-precum כדי שהמחלות יעברו? במילים אחרות, במידה ואני מבצעת מין אוראלי ללא בליעת זרע (שפיכה בפה), האם עדיין אני יכולה להידבק במחלת מין, כמו כלמידיה/זיבה/עגבת וכו'? אני מאמינה שתוך כדי האקט כן נכנסות לפה טיפות של ה-precum, וסביר להניח שלא אשים לב אליהן בהכרח בשל ערבוב הרוק. התחלתי עכשיו קשר עם אדם שאני מכירה בשנה וחצי האחרונות, אך רק בשבועות האחרונים הקשר הפך לרומנטי. לפני כשבועיים הוא ביצע בדיקה של איידס והכל תקין ולפני כן הייתה לו בת זוג קבועה במשך חצי שנה. אני עדיין משתמשת איתו בקונדום. אני גם יודעת שכדי להיות בטוחים במאה אחוז שהכל בסדר, צריך לחכות שלושה חודשים. אך מה לגבי מין אוראלי בהקשר הזה? האם לא לבצע איתו גם מין אוראלי במשך שלושה חודשים?! הוא עדיין לא נבדק למחלות מין אחרות. במין וגינלי בוודאי שאשתמש בקונדום שלושה חודשים, אך איך אוכל לבטח את עצמי כמה שיותר גם בהקשר של מין אוראלי?"

תשובת המומחה, פרופ' יצחק סרוגו:

ההדבקה במין אוראלי במחלות כגון זיבה ועגבת, יכולה להיות בלי שום קשר לפליטת זרע או precum, כיוון שהחיידקים האלה מצויים בלוע שלנו. בעת ביצוע מין אוראלי יש סיכוי להדבקה, בעיקר אם יש נגע עגבת אצל בן הזוג. לגבי זיבה, זה פשוט יושב בפתח השופכה. לגבי איידס - היום מספיקים שלושה שבועות כדי להיווכח שאין נשאות ל-HIV.

לאיידס צריך להיבדק! צילום: שאטרסטוק

אפשרות הדבקה באיידס אצל רופא שיניים

"בעקבות נפיחות בלחי הלכתי לבדיקה אצל רופא שיניים. לשם הרגעת הנפיחות הוא נתן לי להצמיד ללחי מכשיר לייזר ידני. במהלך הטיפול שלי הוא קיבל פציינטית אחרת לטיפול שיניים. כאשר מכשיר הלייזר הפסיק לרגע לעבוד, קראתי לו והוא יצא באמצע הטיפול של הפציינטית האחרת ונגע לי בכף היד ובמכשיר - ואז ראיתי שעל הכפפות שלו יש דם של הפציינטית האחרת. הערתי לו והוא התנצל ואמר שאין בכך סיכון. השאלה שלי היא האם יש בכל זאת סיכון, במידה ולמשל היו לי פצעים בכפות הידיים? אני נוהג לכסוס ציפורניים ולאכול א העור מסביב לציפורן, כך שלפעמים יש לי שם פצעים. כמו כן, האם יש סיכון בהצמדת המכשיר לפנים אם היו לי שם פצעים קטנים על הפנים בשל אטופיק דרמטיטיס? האם יש לדעתך צורך לגשת למיון לקבלת טיפול מונע? אני מאוד לחוץ. תודה.

תשובת המומחה, ד"ר אפרים הלפרין:

הדבקה בנגיף האיידס במהלך האירוע המתואר בשאלתך נחשבת כבלתי סבירה. הרבה בריאות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום