פגים בישראל 2018: חסרי הגנה

(0)
לדרג

חודש המודעות לפגים: "הפורום למען הפגים" מפרסם את דו"ח מצב הפגים השנתי, ובראשו ממצא מדאיג - רק 9 פגיות, מתוך 26 פגיות בישראל, ממוגנות לזמני חירום

מאת: מערכת zap doctors

לרגל ציון יום הפג בכנסת (27/11/18), מפרסם "הפורום למען הפגים" את דו"ח מצב הפגים לשנת 2018.

להלן הממצאים הבולטים העולים מן הדו"ח:

  • מצב עגום של תשתיות הפגיות בישראל - עד כה טרם נבנו בישראל פגיות חדשות על פי הסטנדרטים הנדרשים בעולם המערבי, ורק 9 מתוך 26 הפגיות בישראל הינן ממוגנות למצבי חירום. הפורום למען הפגים בראשותה של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס קורא למשרדי הבריאות ולמשרד האוצר להציב את הנושא כיעד לאומי עליון ולגבש תכנית רב שנתית להרחבה ומיגון הפגיות בישראל בהקדם האפשרי.
  • חשש מקיצוץ במודל התמריצים - מודל התמריצים בפגיות הביא למהפך במודעות, בגישה ובאיכות הטיפול לפגים בישראל. לאור הצלחתו, קידם משרד הבריאות תכניות לאומיות דומות גם לשיפור השירות במלר"דים ובמניעת זיהומים. כעת, לאחר שמנכ"ל משרד הבריאות החליט לקצץ את מודל התמריצים לפגיות, במסגרת הקיצוץ הרוחבי שהושת על משרדי הממשלה לאחרונה, יש חשש כבד מפני פגיעה בהישגים אלה והרעה במצב הפגים בישראל (עלייה בתמותה ובתחלואה). עלות הטיפול בעליית התחלואה תעלה בעשרות מונים על ה'חיסכון' לכאורה מקיצוץ מודל התמריצים.
  • מחסור קריטי של רופאים במערך הפגיות ובמחלקות הילודים - מקצוע רפואת הילודים (ניאונטולוגיה) הוגדר על ידי הסתדרות הרופאים כמקצוע במצוקה. חסרים למעלה מ-60 ניאונטולוגים ועוד 100 רופאי ילדים לטיפול בלמעלה מ-180,000 הילודים הנולדים מדי שנה בישראל. מדינת ישראל טרם תקננה רופאים לטיפול בילודים השוהים במחלקות לאם ולילוד.

  • בנק חלב אם - למעלה מ-6 חודשים חלפו מהמועד שבו התחייבו משרד הבריאות ומד"א להפעיל את בנק חלב האם בישראל. במהלך החודשים שחלפו היה ניתן להציל כ-20 פגים ממחלת המעי הנמקי (NEC), שהיא מחלה קשה המאריכה משך האשפוז וכרוכה בסכנה לסיבוכים ארוכי טווח ואף לסכנת חיים. הפורום למען הפגים בישראל קורא למד"א ולמשרד הבריאות לטפל מיידית בכל החסמים שנותרו ולפתוח את בנק חלב אם בהקדם האפשרי.

  • ירידה בשיעור זיהומים נרכשים בפגיות - זה מספר שנים מסתמנת ירידה משמעותית ומובהקת בשיעור הזיהומים הנרכשים בפגיות (למעלה מ-50%). הישג זה היא תוצאה של תהליך שיפור איכות שנעשה בשיתוף פעולה ועבודת צוות בין הרופאים, האחיות והיחידות למניעת זיהומים בבתי החולים בהובלת האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה ובגיבוי משרד הבריאות. הפורום קורא להמשיך בתהליך הורדת הזיהומים ששיעורם עדיין גבוה פי 2 בהשוואה למדינות המפותחות.

  • מעקב וטיפול בפג בקהילה - תקנת משרד הבריאות לקופות החולים בנושא המעקב הטיפול בפגים בקופות החולים בקהילה (מנובמבר 2013) טרם מיושמת כפי שנדרש. התורים עדיין ארוכים וחלק מהמעקבים הנדרשים אינם מיושמים בפועל. האיחור במתן טיפול לפגים עלול לגרום לפיגור התפתחותי בלתי הפיך ולעלויות משמעותיות, שהיה ניתן לחסוך בהן, לו היה ניתן הטיפול המיטבי במועד. הפורום למען הפגים בישראל קורא לקופות החולים לממש את אחריותם לאיכות חייהם של הפגים שהשתחררו לקהילה ולמשרד הבריאות לפקח על הביצוע.

 

האיחור במתן טיפול לפגים עלול לגרום לפיגור התפתחותי בלתי הפיך. צילום: שאטרסטוק

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, יו"ר הפורום למען הפגים בישראל ומובילת יום הפג בכנסת, מציינת כי: "כמי שמלווה את ההורים לפגים כבר שנים רבות, אני מודעת לקשיים איתם הם מתמודדים ומבינה את סכנת החיים הנשקפת לתינוק שנולד פג. בזכות שיתוף הפעולה עם עמותת הפגים וארגון הניאונטולוגיה הצלחנו להביא בשורות רבות ולסייע בהארכת חופשת הלידה בתשלום של ההורים עקב אשפוז ילוד, בניית מודל הכוכבים אשר מתמרץ פגיות ובתי חולים שמשקיעים בפגיות ומציגים שיפור בתפקוד ועוד. אך המצב רחוק מלהיות אידיאלי ועלינו להמשיך ולקדם חקיקה בנושא. אחת מהן היא הקמת בנק חלב אם כפי שקיים בכל המדינות המפותחות. בנוסף, המחסור התקציבי, שקיים כבר היום בפגיות, ממשיך להיות חמור והקיצוץ הרוחבי עליו שמענו לאחרונה עלול לגזור את דינם של תינוקות שנולדו טרם עת ונאבקים על חייהם. עלינו להעניק לפגים את כל המעטפת האפשרית כדי שיוכלו להתפתח בביטחון, שמשמעו גם מוגנות פיזית וגם רופאים מומחים שיודעים לתת מענה לצרכים הייחודיים של הפגים.״

ד"ר שמואל צנגן, יו"ר האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה וחבר בהנהלת הפורום, מוסיף כי: "היעדר פתרון מערכתי למיגון הפגיות בישראל חושף את הפגים לסכנה גדולה ומכניס לחרדה נוספת את ההורים המודאגים ממילא מסיבוכי הפגות. העברת הפגים בחופזה לאתרים מוגנים מאולתרים חושפת אותם לסיכונים בטיחותיים, כגון זיהומים נרכשים ודימומים תוך מוחיים, הנובעים מעצם העברתם ממקום למקום. יש לפעול לאלתר ליישום תכנית רב שנתית למיגון כל הפגיות בישראל ובהזדמנות זו לשפר את תשתיות הפגיות, כדי שיוכלו להעניק מענה טיפולי על פי הסטנדרטים המקובלים והמותאמים לשנות האלפיים בעולם המערבי."

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום