שתלים ממוחשבים: העתיד כבר כאן

(1)
לדרג
תוכן מקודם

השנים חולפות - והרפואה מתקדמת בקצב מדהים: המהפכה התרחשה לפני מספר שנים, בזכות השתלים הדנטליים. השלב החדש במהפכה הוא שתלים ממוחשבים, המקצרים את ההליך משמעותית ו"חוסכים" אי נעימות מהמטופל. מישהו עדיין זוכר את השיניים התותבות, שהיו מונחות בכוס על יד המיטה של סבא וסבתא?

רופא שיניים
09-9572738

בשנים האחרונות, חלה התקדמות משמעותית בתחום תכנון השתלים הדנטליים. כיום, התהליך מתבצע בצורה ממוחשבת, הנקראת השתלת שיניים ממוחשבת.

באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת מבצעים בדיקת CT בפה של המטופל. כך, הרופא קולט את כל הנתונים ואת מבנה הלסת באופן מדויק. הרופא יכול לבנות - על פי המבנה שקיבל - פלטה מובנית, המתאימה למטופל באופן מדויק. על גבי סד זה, הרופא מחורר חורים מדויקים, עבור השתלים, בהתאם לצורך הספציפי של המטופל.

באילו מצבים נדרשים להשתלת שיניים? מדוע יש בכך צורך?

הרבה אנשים מתמודדים עם שיניים טוחנות חסרות - בלסת תחתונה; השיניים הסמוכות - בריאות. עם זאת, בחלוף הזמן, כתוצאה מכל הכוחות והעומסים המופעלים בזמן הלעיסה, השיניים בסמוך למקום השן שנעקרה - נוטות לזוז.

התזוזה גורמת לליקוי בסגר, דלקות חניכיים וכאבים במפרק הלסת. בעבר, היו משחיזים את השיניים האלה - ומחברים ביניהן ע"י גשר מחרסינה. כיום, לא עושים כך.

המטרה היא לשמור על השיניים בריאות. לכן, במקרה זה, יש לעשות שתל - ועליו כתר. במקרים אחרים, כאשר יש אובדן של מספר שיניים או אובדן מוחלט של השיניים, במקום לבצע תותבת שלמה או חלקית, אשר תכסה חלק מהחך או את כל החך - דבר הגורם לאי נוחות או רפלקס הקאה של הרבה מתרפאים - אפשר להשתיל מספר שתלים. הכל תלוי במקרה: מצבו הבריאותי של המטופל, כמות העצם ואיכות העצם, סוג השיקום הסופי וכו'.

 דלקות חניכיים וכאבים במפרק הלסת. צילום: שאטרסטוק

ממה עשוי השתל הדנטלי?

על פי רוב, השתל עשוי מטיטניום, בזכות תכונותיו הפיזיקליות ההופכות אותו לחומר ביוקומפטיבילי (תאימות ביולוגית - ביוקומפטביליות - Biocompatibility).

כלומר: השתל נקלט בפה - ויכול להחליף את השן. השתלים שמשמשים כיום ברפואת השיניים מהווים חלופה תפקודית מתקדמת, ביחס לתותבות שבהן נהגו להשתמש בעבר.

השתלים אינם נשלפים, אלא נותרים קבועים בפה, נוחים ונראים כמו שיניים טבעיות. הודות להתאמה המושלמת, קשה להבחין בין שן אמיתית לבין כתר שמורכב על גבי שתל.

האם ביצוע שתלים דנטלים מתאים לכולם?

השתלת שיניים אינה פעולה כירורגית מאוד פולשנית, אך יש צורך לברר עם המטופל את מצבו הבריאותי. זהו נושא מאוד חשוב. למרבה הצער, רבים מתעלמים מכך ואינם מקדישים מספיק זמן לבירור.

חשוב לברר בנוגע למצבו הבריאותי של המטופל ובנוגע לתרופות שהוא נוטל. במקרים נדירים, יש איסור לבצע השתלת שיניים. ובמקרים אחרים, יש להתייעץ עם הרופא המטפל  (למשל: אנדוקרינולוג, קרדיולוג, נפרולוג או רופא אף אוזן גרון). במצבים אלה, שיתוף פעולה של כל הגורמים משפיע על הצלחת התהליך.

מהי השיטה הממוחשבת לביצוע שתלים דנטליים?

השתלת שיניים ממוחשבת נעשית על ידי טכניקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT), המאבחנת את מצבה של השכבה בשן. הטכניקה הממוחשבת מאפשרת ליצור תמונת תלת ממד של השן. כך, ניתן בעזרת הצילום להחליט על תוכנית השיקום המתאימה ביותר למטופל ולדייק בתהליך השתלת השיניים.

משמעות הדברים היא כי השימוש בשיטה של השתלת שיניים מונחית מחשב עשוי להביא להצלחה גדולה יותר של הטיפול, דהיינו להיקלטות מהירה של השתלים וחזרה מהירה יותר של המטופל לתפקוד מלא.

הצילום נשלח לחברת השתלים המתכננת. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצע תהליך הטיפול הממוחשב?

לאחר ביצוע CT, הצילום נשלח לחברת השתלים המתכננת. לאחר מכן, חברת השתלים מייצרת את הסד שבאמצעותו ממקמים את השתלים בזמן הניתוח. הרופא מתכנן - בשיתוף עם נציג חברת השתלים וטכנאי השיניים - את מיקום השתלים האופטימלי, כמות השתלים וזווית השתלים.

כל זאת, על פי הנתונים הטכניים ומתאר העצם. החברה מייצרת סד ממוחשב, שיהיה מונח על גבי השיניים הנוספות בפה או על גבי החניכיים לאחיזה. דרכו, מבצעים את ההשתלה באופן מונחה.

במקרים רבים, ניתן לבצע את ההשתלה ללא חיתוך החניכיים אלא באמצעות ניקוב נקודתי, בכל מיקום שתל. כאשר המיפוי במתווה האישי הוכן והושלם, הרופא המנתח ימקם את השתלים, יעמיס עליהם גשרים זמניים - והמטופל ייצא עוד באותו היום מהמרפאה עם שיניים.

מספר שבועות לאחר סיום הניתוח, מסירים את הגשרים הזמניים ומתקינים גשרים קבועים, שיקובעו לשתלים. אנו מעניקים שירות מקיף במרפאה, הכולל צילום CT, קשר עם חברת השתלים (ליצירת הסד הכירורגי) וביצוע השתלים והשיקום.

הכל - תחת קורת גג אחת.

לסיכום: בעבר, ביצוע שתלים דנטליים היה פחות מדויק ונמשך זמן רב. כיום, השתלות מונחות מחשב מבוצעות בזמן קצר יותר, פחות כואבות ונחשבות יעילות הרבה יותר, בזכות תכנון חלוקת עומס אופטימלית.

ד"ר סאלח גרה הוא רופא שיניים כללי, מנהל מרפאת "גרה דנט" בכפר סבא.

סייע בהכנת הכתבה: רועי אלפסי, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום