סרטן הערמונית: סקירה מקיפה

(11)
לדרג
תוכן מקודם

מי נמצא בסיכון מוגבר לסרטן הערמונית? כיצד ניתן לטפל במחלה? ומה הקשר בין גידול שפם לבין הגברת המודעות למחלה? ריכזנו עבורכם את כל התשובות לכל השאלות, בעזרת המומחים באורולוגיה של אסיא מדיקל. פרוייקט מיוחד

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

אם תרימו לרגע את הראש מהסמארטפון, במהלך חודש נובמבר, ותסתכלו על העוברים והשבים - ייתכן כי תראו יותר גברים, שמסתובבים עם שפם מטופח וגדול. לא מדובר ב"סתם" טרנד אופנתי, שסחף בסערה אנשים מכל העולם בשנים האחרונות, אלא במנהג עם מסר חשוב מאין כמוהו. למעשה, הגל העולמי הזה התחיל מתוך כוונה לעורר מודעות לסרטן הערמונית. התופעה זכתה אף לשם "מובמבר" - Movember (חיבור של "מוסטש" - moustache - שפם; וחודש נובמבר). לקראת חודש המודעות לסרטן הערמונית - זהו בדיוק הזמן המתאים להכיר לעומק את המחלה, גורמי הסיכון ודרכי הטיפול היעילות ביותר.

השפם הפך לסמל חודש המודעות לסרטן הערמונית. צילום: שאטרסטוק

מהו סרטן הערמונית?

הערמונית היא בלוטה במערכת הרבייה הגברית. הערמונית ממלאת תפקיד בייצור נוזל הזרע, אשר מגן על תאי הזרע. סרטן הערמונית הוא סוג הסרטן הנפוץ ביותר בגברים בישראל ובעולם. עם זאת, על פי נתוני משרד הבריאות, גם סיכויי ההחלמה גבוהים ביותר - ועומדים על מעל 90%. סרטן הערמונית נפוץ בקרב גברים מעל גיל 60, אם כי המחלה עלולה להופיע כבר מגיל 40. בניגוד לסוגי סרטן אחרים, התסמינים של סרטן הערמונית מופיעים רק בשלבים מתקדמים מאוד. תסמינים אלה כוללים כאבי עצמות, הפרעות בהשתנה, כאבים במתן שתן או דימום בשתן. לכן, חשוב להקפיד להיבדק אצל הרופא - ולא לחכות להופעת נורות האזהרה

מי נמצא בסיכון מוגבר לחלות בסרטן הערמונית? מתי מומלץ להיבדק?

אחד משמונה גברים יאובחן במהלך חייו כחולה בסרטן הערמונית. זהו סוג סרטן שהסיכוי לחלות בו עולה עם הגיל. היסטוריה משפחתית של סרטן ערמונית מגבירה את הסיכון להופעת המחלה אצל בני משפחה נוספים. באופן עקרוני, מומלץ לבצע בדיקות לסרטן ערמונית החל מגיל 55, אחת לשנה או שנתיים, בהתאם להמלצת רופא המשפחה או האורולוג המטפל. אם יש לכם היסטוריה של סרטן ערמונית במשפחה, מומלץ להתחיל להיבדק בגיל צעיר יותר. האבחון מתבצע באמצעות בדיקה גופנית של הערמונית ובדיקת PSA (Prostate specific antigen) - בדיקת דם לניטור רמת חלבון שמופרש מהערמונית ועשוי להצביע על חריגות שמצריכה בירור נוסף. במקרה שעולה חשד לסרטן, תתבצע ביופסיה, לצורך קביעה חד משמעית.

מדובר בסרטן הנפוץ ביותר בקרב גברים. צילום: שאטרסטוק

כיצד מטפלים בסרטן הערמונית?

כאמור, מדובר בסרטן הנפוץ ביותר בקרב גברים. עם זאת, ברוב המקרים מדובר בסרטן שאינו אגרסיבי ואינו מציב את המטופל בסכנת חיים מיידית. לכן, בחלק מהמקרים, כשנראה שמדובר בסוג סרטן ערמונית שאינו אגרסיבי, המטופל יהיה תחת מעקב. רק אם תזוהה התקדמות של המחלה במהלך המעקב, או שמראש נראה יהיה שמדובר במחלה אגרסיבית, , יומלץ טיפול , מבין מספר אפשרויות מובילות.

ניתוח להסרת הערמונית: אם הסרטן ממוקם בערמונית בלבד - ולא התפשט לאזורים אחרים בגוף, ניתן לכרות את הבלוטה ולהיפטר מהגידול. ניתן לבצע כיום את הניתוח בעזרת מערכת רובוטית. בדרך זו, מבצעים חתכים קטנים בדופן הבטן - ומכניסים לבטן את כלי הניתוח, שמתופעלים על ידי זרועות רובוטיות.

המנתח שולט במערכת הרובוטית באמצעות קונסולה מתקדמת ומקבל תמונות בזמן אמת של חלל הבטן והאיברים הפנימיים באיכות HD ובהגדלה. כך, ניתן לשפר במידה דרמטית את הדיוק ואת סיכויי ההחלמה.

כמובן, חיוני לבצע את ההליך על ידי מנתח מנוסה, שיימנע ככל הניתן מגרימת נזק לעצבים באזור הערמונית. עם זאת, כמו בכל ניתוח, גם כאן עלולות להתפתח תופעות לוואי, הכוללות פגיעה בזקפה ובשפיכה. בנוסף, קיים סיכון להחלשה של שרירי האגן, הצפויה לגרום לבריחת שתן. במקרה זה, תרגילים לחיזוק רצפת האגן עשויים לשפר במידה ניכרת את המצב.

טיפול בהקרנות: ניתן להשתמש גם בקרינה, כדי להרוג תאים סרטניים באזור הערמונית. מדובר בטיפול שניתן בכל יום למשך כרבע שעה, במהלך שישה שבועות. כיום, ניתן גם לבצע ברכיתרפיה (קרינה פנימית) - טיפול שבו מכניסים לערמונית גרגרים רדיואקטיביים, הפולטים קרינה לאזור הפגוע. כך, ניתן לטפל בסרטן, מבלי להגיע לטיפולים יומיים.

טיפול הורמונלי: הורמון המין טסטוסטרון עוזר לטפח את הגידול. לכן, דיכוי של הפרשת טסטוסטרון באמצעות תרופות עשוי לסייע לטיפול בסרטן. עם זאת, הטיפול אינו מצליח לחסל את הגידול לחלוטין. לכן, על מנת להגיע לריפוי מלא, יש לשלב את הטיפול עם הקרנות.

טיפים להתמודדות עם סרטן הערמונית

אובחנתם כחולים בסרטן הערמונית? חשוב לזכור: לא מדובר ב"סוף העולם"! כאמור, סיכויי ההחלמה מהמחלה גבוהים יחסית. כדי לסייע לכם להתמודד עם המחלה בצורה אפקטיבית, ריכזנו עבורכם מספר טיפים מועילים.

התייעצו עם מספר מומחים: סרטן הערמונית זו מחלה שמתפתחת לאט. לכן, חשוב לזכור שאתם לא בלחץ זמן. כדי להבין מהם הטיפולים המתאימים לכם, מבין מגוון אסטרטגיות קיימות - בקשו לקבל יותר מחוות דעת אחת. כך, תוכלו לגבש תמונת מצב מדויקת ויותר מהימנה.

נהלו אורח חיים בריא: הנתונים מראים כי אנשים ששומרים על בריאות בחיי היומיום נהנים מסיכוי גדול יותר להחלים מסרטן הערמונית. כדי לנהל אורח חיים בריא, חשוב להקפיד על פעילות גופנית, להימנע מעישון ולשמור על תזונה הכוללת יותר ירקות, פירות וקטניות; ופחות בשרים ומזונות מעובדים.

דברו על החששות: כיום, יש לא מעט קבוצות תמיכה לאנשים שמתמודדים עם סוגים שונים של סרטן. נצלו את הפלטפורמה הזו, כדי לשוחח על החששות שלכם, לפרוק ולהתמודד בצורה בריאה יותר עם הרגשות הקשים. בעידן המודרני, ניתן למצוא קבוצות כאלה גם באינטרנט ולשוחח עם אנשים מכל רחבי הארץ והעולם.

התכוננו ל"מרתון" ולא ל"ספרינט": אנשים עלולים לחשוש מהטיפול הרפואי, בשל תופעות הלוואי ובייחוד בשל הפגיעה האפשרית בחיי המין. עם זאת, חשוב לבחון את היעילות של הטיפול לטווח הארוך - ולא להסתכל רק על ההשפעה המיידית של הטיפול. חשוב לזכור: ניתן לשפר את חיי המין והמצב הגופני בהמשך הדרך - בעזרת שיקום, תרופות ופיזיותרפיה.

ד"ר מאיר דוד גרשבאום הוא אורולוג אונקולוגי , ניהל את היחידה לניתוחים רובוטיים, בבית החולים שערי צדק; ד"ר גל קרן-פז הוא מומחה באורולוגיה אונקולוגית ורופא בכיר בבית החולים איכילוב (המרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי). השניים נמנים עם צוות המנתחים של אסיא מדיקל.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום